Které podnikání je demokratické a jak začít s nízkými náklady

 

Říká se, že úspěšný dnes může být každý. Ale skutečně demokratické podnikání je to, které nevyžaduje vysoké náklady. "Bohatí jsou nenažraní a chtějí pořád víc," komentovala paní příběh člověka, který opustil vedení své prosperující firmy a pustil se do síťového marketingu. Ale peníze v těchto případech hlavní nebývají. Jinak by bylo výhodnější rozvíjet svůj dosavadní byznys, než se pouštět do něčeho nového a začínat od nuly. Co je motivací těchto lidí a proč si volí právě síťový marketing?

 
Které podnikání je demokratické a jak začít s nízkými náklady
 
Kolik znáte českých firem s globální působností? Asi by se daly spočítat na prstech. Podnikání v síťovém marketingu se mezi ně nezahrnuje. Ale právě tam jsou šance největší. Jde zřejmě o nejvýhodnější a nejrychlejší způsob, jak toho dosáhnout.

"Když se vychytají mouchy, je síťové podnikání skutečně moderní formou byznysu."


Budovat klasickou firmu je zdlouhavé a vyčerpávající

Máte výrobní nebo obchodní společnost. Když je dobrý rok, povyroste možná o pět, deset procent. Dostat se mezi světovou elitu by tedy chtělo tam 200 let trpělivosti, nebo obrovské investice. A také dobré nápady. Navíc, co si budeme povídat, je taková zavedená firma pro podnikavé lidi tak trochu nudná. Někteří to řeší odchodem do politiky. Jiní hledají zelenou louku, kde by založili nový byznys.

Má to ale háček. Budovat novou výrobní či obchodní firmu je zdlouhavé a vyčerpávající. Málokdo má chuť to absolvovat podruhé či potřetí. Zvlášť když už má zkušenost, že zdaleka nejde o procházku růžovým sadem. Nápady také nerostou na stromech. A když se k tomu přidají vyšší, až globální ambice, pak to nevypadá jako vhodný recept na jejich naplnění.


Intuitivní marketing doporučuje: Použijte existující systém

Síťový marketing se naopak jeví jako vhodná cesta. Za prvé, nemusíte nic vymýšlet. Produkty jsou dané, postupy také. Stačí to všechno jen správně realizovat. Ale na druhé straně není potřeba mít pocit, že fungujete jako zaměstnanec. Síť, kterou si vytváříte, je jen vaše. Je to vaše firma, vedete ji vy a nikdo jiný.

To je podstatou více druhů síťového podnikání: Samostatní podnikatelé fungující v jednotné síti s jedním produktem či službou. Uber, Airbnb, Alibaba… Jakkoliv jsou kolem nich spory, většinou je to proto, že Uber nebo Airbnb nezvládly přechod od koníčku k podnikání. Jednodušeji řečeno, zapojení podnikatelé občas neplatili daně. V zavedených organizacích síťového marketingu to většinou funguje bez problémů. Když se vychytají mouchy, je síťové podnikání skutečně moderní formou byznysu ( přečtěte si také Metcalfův zákon, síťové podnikání a proč jsou důležité pro váš úspěch).

"Ale každý nemůže dělat obchod," slýchávám v reakci na skutečnost, že v síťovém marketingu se většinou prodává. Jistě. Každý také nebuduje továrny, nepije cibetkovou kávu, nejezdí v Mercedesu. Jak kdysi napsal Tomáš Sedláček, nemohou všichni jezdit lyžovat do Alp, protože by se tam nevešli. Naštěstí to každý nechce. Máme tolik různých potřeb, že se nemusí překrývat.


Každý dostane návod, jak to dělat

Síťový marketing tedy není jedinou formou podnikání. Jiní podnikají v zemědělství, vyrábějí, poskytují služby. Ale kdo má velké ambice, zvolí si síť. Je totiž možné ji snadno šířit, a to i do světa. Sociální sítě (zase síťové podnikání) nám to dnes umožňují bez omezení. Dokonce ani nemusíte umět cizí jazyky, od toho je tu překladač Google.

Mám doma knihu z roku 1947. Jmenuje se "Frantík letí do světa" a je to příběh chudého chlapce, který se od stánku se zeleninou vypracoval na majitele světové obchodní firmy. Samozřejmě ne snadno a hned. Se síťovým marketingem se toho dá dosáhnou snáze.

A napadá mě ještě jedna výhoda. Ne všichni už za sebou mají zkušenosti z úspěšného podnikání. Ne všichni hledají nové výzvy a nové možnosti uplatnění a vyniknutí. Někdo stojí na úplném začátku a motivací mu může být "pouhý" nedostatek peněz. Na síťovém marketingu je skvělé to, že každý dostane návod, jak ho dělat. Ne jednorázově, protože tyto organizace jsou pověstné svými vzdělávacími programy. Přednášejí na nich především lidé, kteří už jsou úspěšní. Nejde tedy o teorii, ale praktické zkušenosti.

Můj extra tip Síťové podnikání je tedy demokraticky přístupné všem. Mohlo by se ale zdát, že šance nejsou vyrovnané. Vždyť ti, co už mají s podnikáním zkušenosti, jsou ve zcela jiné startovací pozici. Ale protože úspěch v tomto byznysu závisí na podpoře lidí v síti, není nějakým sólo výkonem, všechny ty vědomosti a zkušenosti se dostanou i k těm, kteří je zatím neměli jak nasbírat. Chcete-li začít podnikat s nízkými náklady, pak vám mohu doporučit IM+ Strategii úspěchu, její 3. část.

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat dobré podnikání a marketing, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.