Kdy je originalita na škodu a je lepší se jí vyhnout

 

Originalita je důležitá a sám často radím, abyste byli odlišní. Ale někdy naopak originalita škodí a je potřeba se jí obloukem vyhnout. "Není nad původnost, každý po ní touží; lidé chodí přes most, to já půjdu louží," napsal kdysi Karel Havlíček Borovský. V podnikání se také setkáváme s originalitou za každou cenu, zbytečnou a kazící úspěch. Která to je a proč vám jen uškodí?

 
Kdy je originalita na škodu a je lepší se jí vyhnout

Je-li cesta po mostě pohodlnější, proč se brodit vodou? Důležitý je výsledek. Dělejte své podnikání jinak než ti, co chtějí být za každou cenu originální.

 
Zkuste si třeba pořídit franšízu a pak si nastavit pravidla podle sebe. Nejenže byste asi měli po úspěchu, ale franšízová společnost by se s vámi rychle (a nepříjemně) rozešla.

"Vyučení řemeslníci šli nejdříve na zkušenou, pracovali u různých mistrů, a až potom se usadili a zařídili si svoji vlastní živnost."

Když Ray Kroc sehnal první investory pro projekt McDonald's a restaurace začaly fungovat, nestačil se divit. Franšízanti prodávali kde co, od kuřecích křidýlek po tacos, kolem podniků byl nepořádek a houfovali se zde chuligáni. Proto musel rázně zasáhnout.


Tři situace, kdy je nutné se vzdát originality

Proč je dobré vzdát se v těchto případech originality? Protože ve franšíze zaplatíte (a obvykle hodně) za know-how, které už někdo vymyslel a otestoval. Máte prostě jistotu, že to bude fungovat i vám. Franšíza samozřejmě nechává prostor i vaší aktivitě. Ale mantinely nastavuje ona. Jsou to prostě pravidla hry, která buď přijmete, nebo si s vámi neplácnou.

Podobné je to i se síťovým marketingem. Sice vám nehrozí, že přijdete o peníze, ale tím větší je zase pokušení dělat si věci po svém. Nováček často prohlásí, že ti Američani (nebo odkud firma je) vůbec nerozumí mentalitě Čecha či Slováka, a začnou si dělat věci po svém. Když jim to pak nevyjde, může za to organizace nebo produkt ( otestujte si, jak byste byli úspěšní vy, s pomocí 90tidenní výzvy).

Do třetice jsou touhou po originalitě postiženi i začínající obchodníci. Vždyť se přece pořád říká, že každý zákazník je jiný a má jiné potřeby. Je tedy potřeba improvizovat. To je sice pravda, ale improvizovat můžete jen na určitých pevných základech. Úspěšní obchodníci tedy mají své osnovy, kterých se ve většině případů drží. Zafixují si je tak, že už o nich nepřemýšlejí. A když je pak potřeba změnit postup, nemají s tím problém ( přečtěte si také v mém e-booku Prodejte všechno!).


Kdy je tedy vhodné držet se pravidel?

  • když převezmete nějaké know-how (franšíza, síťový marketing, licence apod.)
  • když nejste schopni vytvořit od začátku celý byznys, nebo se vám nechce tak dlouho čekat
  • když vám naučené postupy uvolní prostor pro improvizaci


Kdy je naopak vhodné být originální?

  • když budujete vlastní byznys od samého začátku
  • když vytváříte vlastní originální produkt a strategii
  • když situace vyžaduje změnit navyklý obchodní postup u konkrétního zákazníka

Originalita je vcelku vzácná a není snadné jí dosáhnout. Proto mnoho samostatných podnikatelů neuspěje. Zajímavé je srovnání s franšízou. Zatímco v nezávislém podnikání do 5 let skončí 75 % podnikatelů, ve franšízách je ten poměr opačný, tři čtvrtiny franšízantů vydrží a daří se jim.

Ujasněte si tedy, co je pro vás důležité. Často pomůže postup, který se používal už za císaře pána. Vyučení řemeslníci šli nejdříve na zkušenou, pracovali u různých mistrů, a až potom se usadili a zařídili si svoji vlastní živnost. Franšíza by na to byla drahá, ale v síťovém marketingu můžete získat zkušeností až až. A navíc jsou tyto organizace proslulé svým vzděláváním.

Buďte vítězem!Neúspěšní vám budou říkat, že nejlepší je vymyslet nějaký geniální, ideálně technologický produkt, kterým se proslavíte a vyděláte velké peníze. Jenže počet těch, kteří takto uspěli, spočítáte na prstech jedné ruky. Ostatní se jen trápí. Využít už hotové postupy není žádná hanba. I když jedete pode nich, vždy do toho vkládáte také své schopnosti a dovednosti. A z dobrého spojení jednoho i druhého pak vzniká úspěch mnohem spolehlivěji.
Vyzkoušejte si to sami, nejlépe hned, ať vám příležitost neuteče:
Začněte úspěšně žít s intuitivním marketingem

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.

Informace o nakládání s osobními daty zde