I MLM patří do sdílené ekonomiky

 

Třetina domácností se hádá kvůli penězům. Lidé se zadlužují a pak zjišťují, že potřebují víc vydělávat, aby mohli splácet. Vezmete si tedy druhé zaměstnání, třeba každý den uklízíte. Zanedlouho vám to přestane stačit, ale čas není natahovací.

 
Do sdílené ekonomiky patří také MLM
 
Vyměníte tedy zaměstnání za ježdění pro Uber. Člověk je svým pánem a může si, když bude aktivní, vydělat víc. Jenže brzy zase zjistíte, že když vezete jednoho pasažéra, nemůžete současně vézt jiného opačným směrem. A někdy se také musíte vyspat. Zase vás tedy limituje čas. Ten je největší překážkou dobrého výdělku.

Zaměstnanci prodávají svůj čas za mzdu. Osoby samostatně výdělečně činné sice na první pohled prodávají svoji kvalifikaci, ale ve skutečnosti jde také o čas. Mohou pouze dát své pracovní hodině vyšší hodnotu. Doktor vydělává víc než dělník u pásu, ale stejně jako on musí trávit většinu svého života v práci, v jeho případě v ordinaci. Když sám onemocní, ztrácí výdělek. Zaměstnanci ani samostatní podnikatelé nemohou rychle zvýšit své příjmy, protože nemají dostatek času a rychlý nárůst schopností a kvalifikace je nereálný. Obvykle to tedy vypadá tak, že pracují déle, ale peníze okamžitě spotřebují, takže jim pořád schází.

"Jednoho dne zjistíte, že jste pořád v pasti, ze které se chcete dostat."


Sdílená ekonomika umožňuje podnikat každému

Sdílená ekonomika přinesla výhodu snadného vstupu do podnikání. Jako OSVČ už nemusíte mít nějaké specifické schopnosti, dovednosti a znalosti. Stačí k vydělávání použít to, co běžně vlastníte - auto, byt. Je to jistě výhoda, protože většina lidí nemá žádný geniální podnikatelský nápad, se kterým by prorazili na trhu (nevěřte médiím, většina "originálních" startupů zkrachuje). Sdílená ekonomika tedy demokratizuje podnikání. Jenže s rostoucí regulací této oblasti výdělky odpovídají čím dál tím víc běžnému průměru a je pak nakonec celkem jedno, jestli si přivyděláváte jako uklízečka nebo ježděním pro Uber. Jednoho dne zjistíte, že jste pořád v pasti, ze které se chcete dostat.

Problém nedostatku času zůstává. Sice se snáze podniká, ale výdělek se krčí hluboko dole a je možné ho zvyšovat jen do určité hranice. Víc jak 24 hodin denně nikdo k dispozici nemá ( stáhněte si zdarma e-book Time management naruby). Naštěstí sdílenou ekonomiku nepředstavují jen Uber nebo Airbnb. Zapomínáme, že i multi-level marketing stojí na zásadách sdílené ekonomiky. Také tyto organizace umožňují snadný vstup do podnikání tím, že se spolupracovníky sdílejí produkt a know-how. Rozdíl je v tom, že používají víceúrovňovou síť (multi-level, více úrovní).


Hlavní výhoda MLM

V čem je ta hlavní výhoda? V organizacích jako je Uber je nahoře "zaměstnavatel", který dává práci "zaměstnancům" (ve skutečnosti nejde o zaměstnanecký vztah, ale organizačně je mu podobný). I když to občas v těchto vztazích u některých organizací zaskřípe, zvláště mladí lidé na ně nedají dopustit. Proč? Protože je většinou používají jako zákazníci a zajímají se hlavně o kvalitu služby a cenu. Je to stejné jako v běžném podnikání. U poklady v supermarketu nás také nezajímá, kolik prodavačka bere, ale jestli nám správně namarkovala zboží v akci. Pokud ovšem chcete zvýšit své příjmy, musí vás zajímat hlavně možnosti, jak ovlivnit výdělek.

V MLM může být "zaměstnancem" i "zaměstnavatelem" každý. V plochých jednoúrovňových sítích vydělává na navýšení spolupracujících lidí jen organizace, váš osobní výdělek se tím nijak nezvýší. Když do tohoto byznysu přivedete deset dalších lidí, zvýšíte příjmy organizace, zvýšíte tržby svých přátel, ale vy z nich nic nemáte. Můžete to udělat pro své kamarády, ale jde o charitu.

V multi-level organizacích však lidé, které přivedete, vytvářejí příjmy nejen pro sebe a organizaci, ale také pro vás. Máte-li pod sebou deset lidí, kteří dělají to, co vy (a stejně úspěšně), vaše příjmy se zdesateronásobí. Časové omezení přestává platit, výdělek se dá rozšiřovat neustále. V MLM narazíte na lidi, kteří mají milion "zaměstnanců" (pro srovnání, obří korporace McDonald's má po celém světě 1,8 milionu pracovníků).

E-book Prosperita na dosah od Miloše Tomana


Proč nemít zaměstnance

Ale proč by to vlastně neměl člověk řešit klastickým zaměstnáváním lidí? Už jen když si představíte tu administrativní zátěž, asi vás přejde chuť. Pak je tu problém s motivací. I když zaměstnanec nepracuje dobře nebo lenoší, musíte mu vyplácet mzdu. A zbavit se ho vůbec není snadné. Za třetí je těžké předávat znalosti a know-how, protože řada těchto lidí nevidí žádnou souvislost mezi jejich používáním a dodržováním pravidel a vlastním výdělkem. Za čtvrté neznám žádného zaměstnavatele, který by byl schopen všem svým zaměstnancům slíbit neomezenou mzdu, závisející jen na jejich výkonu.

V MLM je výhodou, že nemáte skutečné zaměstnance a nemusíte se tedy zatěžovat právními vztahy. O své lidi se samozřejmě starat musíte, ale ta péče má jiný charakter. Především vám všem jde o společný úspěch. Ve firmách se to sice také tvrdí, ale nezřídka jde jen o řeči, které mají ze zaměstnanců dostat větší výkony za stejné peníze. V MLM každý ví, že když pomůže k výdělku lidem pod sebou, pomůže k němu i sobě. To ale neznamená, že tyto vztahy jsou jen ekonomické (  viz také článek 7 rozdílů mezi zaměstnáním a MLM).


V MLM není nutné nic vymýšlet

V MLM se snadno předává know-how. Jednak je jednoduché, jednak ho nováčci přebírají nezměněné (odtud termín "duplikace"). Najdou se sice lidé, kteří s jeho podobou nejsou spokojení a různě do něj zasahují, ale ty najdete všude. Dejte takovému člověku sekačku, aby posekl zahradu, a večer ho najdete u rozebraného stroje, protože prý nefungoval podle jeho představ. Pro MLM se nehodí, protože základem předávání a používání nástrojů je, že neměníme, co funguje. Ostatním lidem jednoduše předáte to, co vám předtím poskytli jiní. Není potřeba nic vymýšlet.

Nemyslete si, že je to nějaká nevýhoda nebo omezení vaší svobody. Například franšízy fungují stejně. A jaký to má dopad na výsledky, k tomu máme přesné statistické údaje. Do pěti let od začátku podnikání skončí 77 % nezávislých podnikatelů. U těch, jenž mají nějaké zázemí, které je podporuje, jako jsou třeba franšízanti, je ale neúspěšnost pouhých 7 %. Důvod je jasný, to know-how, které přebíráte a které nemáte měnit, je dlouhodobě prověřené a vypilované na základě mnoha zkušeností včetně omylů.

V MLM zajišťuje organizace veškerou administrativu. Každý ví, jaké jsou jeho výkony a co za to dostane. Zná výkony svých "zaměstnanců" a nepotřebuje na to mzdovou účetní. Věřte, že je to obrovská úleva, když se nemusíte starat a papíry a můžete se soustředit na to, co vás živí.

E-book Intuitivní marketing v restauraci od Miloše Tomana


Dobře zaplacená nejistota

A nakonec ještě k argumentu, který často slýchám: "Co když neuspěju? Uklízečka má alespoň své jisté." Je to pravda. Úspěch není povinnost a také ho nikdo nezaručí. Můžete zjistit, že vám to nejde, nebo vás to přestalo bavit. MLM je podnikání a tam žádné zaručené výsledky a minimální mzdy neexistují. Proč se ale obecně v podnikání vydělá více než v zaměstnání? Proč když uvidíte člověka ve Ferrari, je to pravděpodobně podnikatel a ne zaměstnanec? Protože podnikání je riziko a rizikové činnosti vždy byly a vždy budou placeny lépe. V MLM naštěstí nejde o ekonomická rizika. Můžete ztratit jen tím, že po třech měsících odpadnete bez výdělku, zatímco práce uklízečky by vám za tu dobu už nějaké peníze vynesla. Nejsou tu tedy 100% jistoty, ale zato 100% šance.

Lidé si nějak neuvědomují, jak důležitý je pro úspěch čas. Lépe řečeno, jeho využití. Živnost a podnikání na volné noze se v tom moc neliší od zaměstnání. Intuitivní podnikatelé si svého času váží, protože ví, že ho mohou využít ke svému růstu. A proto také, pokud nemáte mimořádné schopnosti nebo know-how, je lepší vyhledat takové možnosti příjmu, které na čase závislé nejsou.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu