Cookie: Příští rok bude lépe – když budete chtít

 

Společnost je tak bohatá, jak jsou bohatí lidé, kteří ji tvoří. Začněte tedy u sebe. Dlouholetý ředitel prvorepublikové Živnostenské banky Jaroslav Preiss, jeden z nejmocnějších lidí té doby (v těchto dnech by měl 150. narozeniny) mě zaujal mnoha moderními názory, které bychom zrovna tak mohli vztáhnout na dnešní dobu. Jeden z nich je zvlášť aktuální, proto se o něj s vámi chci podělit.

 
Cookie: Příští rok bude lépe – když budete chtít
 
Vlastně jde o myšlenky dvě, na stejné téma. Jedná zní takto: "Porosteme a zmohutníme, když sami sebe učiníme silnými, pracovitými a vzdělanými." Druhá pak: "Vésti k spořivosti neznamená totiž pouze učiti odříkání, nýbrž podmiňuje zároveň, aby v lidu rostlo přesvědčení, že nutno proto více vydělávati, aby bylo možno více prostředky získávati a mobilizovati k práci budoucích generací."

"Nikdy se nám nebude dařit, dokud se budeme řídit heslem "To stačí"."

Jak se říkalo už ve starém Římě, nic nového pod sluncem. Dnešní převratné myšlenky o tom, že stačí přestat "konzumovat" a nebudeme muset ani pracovat, nebo že nejdříve má zbohatnout stát a potom nás udělá bohatými rozdáváním peněz, nejsou žádnou převratnou novinkou.

Nic z toho neplatilo tehdy a neplatí ani dnes. Bez práce zkrátka nejsou koláče, a i kdybychom si dnes stihli takto užívat do konce svého života, odnesou to další generace. Pracovat ovšem neznamená chovat se jako kůň z Orwellovy knihy Farma zvířat. Ten na všechny problémy odpovídal "Budu pracovat víc", až se udřel. Je potřeba pracovat tak, aby to mělo výsledky.

Možná si teď říkáte: "No to si na takové kázání vybral pravou chvíli. Jak mám teď smysluplně podnikat, když nevím, co bude zítra? Jestli budu moct mít otevřeno, co si kdo na mě vymyslí?" Jistě máte pravdu, jenže… Nejde je o teď, ale také o to, co bylo a co bude. Mnoho podnikatelů už před epidemií říkalo, že nejsou podmínky, aby si mohli vydělat. Nebyly v době krize, nebyly po ní, nejsou teď a jistě nebudou ani potom. Jsou to ti lidé, kteří vztekle reagují, když jim někdo v diskusi na sítích řekne, že měli mít rezervy.


Kdo stojí na místě, ten už ve skutečnosti padá

Jenže o tom to je. Nikdy se nám nebude dařit, dokud se budeme řídit heslem "To stačí". Nejen že vždycky mohou přijít horší časy. Ale podnikatel, který se spokojil s tím, co má, už ve skutečnosti klouže dolů. Svět se vyvíjí, konkurence nespí, zákazníci mají vyšší a vyšší požadavky. To, co nastane, není rovnováha, dokonce ani stagnace ne, je to začátek pádu.

Vždycky mě překvapí, jak se lidé, kteří takto žijí z ruky do huby, nejvíc obávají, že jim někdo upře zásluhy na tom jejich chudičkém podnikání, které je ani neuživí. Jak se zuby nehty drží představy, že co dělají, dobře dělají. Jak si nevezmou k srdci žádnou radu, ať už je gratis nebo by za ni museli něco zaplatit.

Jistý nájemce penzionu mě požádal o radu. Jeho podnik měl dobrou pozici, ale málo zákazníků. Jenže všechno, co jsem mu navrhl, smetl se stolu. "Nový web? To nepřichází v úvahu! Dělal mi ho kamarád a ten by se urazil. Turistické informace pro zákazníky? Kdo má na takové hlouposti čas?" A tak dále… Není divu, že po roce musel skončit.

Nikdy nebudete nezávislí, dokud nezačnete myslet jinak a nepřestanete být spokojení s tím, že přežíváte. Vždycky vás bude ohrožovat jakýkoliv výkyv a dnešní doba je bohužel taková, že se kýve ze strany na stranu. Jediným řešením je přestat říkat "dělám, co můžu" a začít "dělat, co je potřeba". Když vidím podnikatele a podnikatelky, jak prostě prodávají, čepují pivo, stříhají vlasy nebo stelou postele, pak je mi jasné, že stojí jen na jedné noze. Protože podnikání potřebuje zákazníka a ten nepřijde jen proto, že prostě prodáváte, čepujete pivo, stříháte vlasy nebo stelete postele. K tomu musíte mít druhou nohu, marketing.

Někdo namítne: "Jiní ho možná potřebují, ale v našem oboru je to jinak. My v (prodejně, restauraci, kadeřnictví, penzionu… doplňte si podle libosti) prostě čekáme, až lidi přijdou. Tady to tak zkrátka je a vždycky bylo." Samozřejmě není. V době, kdy vaší restauraci konkuruje Dáme jídlo a prodejně potravin Rohlík, čekání na zákazníka ztrácí smysl. Nepřijde, pokud pro to něco neuděláte ( viz také Jak v podnikání najít a využít originalitu).

Co tedy dělat? Intuitivní marketing vám dá 100 % toho, co potřebujete. Informace (rozhlédněte se po webu), speciální program, který vás povede cestou k průměrnému 30 % navýšení počtu zákazníků a tržeb (IM+ Strategie úspěchu) a poradenství, které vám pomůže řešit vaše problémy. Nic víc nepotřebujete.

Můj extra tip Na konci roku se dávají předsevzetí. Co si tedy dát předsevzetí, že v příštím roce se vám bude v podnikání dařit lépe? Ne s dovětkem, jestli to okolnosti dovolí. Ale jen a jen vaším úsilím, s podporou intuitivního marketingu a mě. Nejlépe s programem IM+ Strategie úspěchu.

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.

Informace o nakládání s osobními daty zde