Cesta k úspěchu: Zvolte si jen jeden cíl

 

Některé návody říkají, že čím víc cílů, tím lépe. Jenže realita je jiná. "Napsala jsem si podle rady Canfielda seznam 100 cílů," říká mi paní. Raději se neptám, jak je s nimi daleko. Jako by tušila, o čem přemýšlím, omlouvá se: "Ale zatím na nich pracuji jen tři roky". Jacka Canfielda si vážím, ale s tímhle nemohu souhlasit. Jestli chcete být úspěšní, zredukujte počet svých cílů až na jeden jediný.

 
Cesta k úspěchu: Zvolte si jen jeden cíl

Jednoho zajíce ulovíte snadno. Ale když jej jich moc, půjdete domů s prázdnou.

 
Proč? Vyběhne-li před lovcem jeden zajíc, pravděpodobně ho trefí. Když ale vyběhne sto zajíců, bude buď váhat, nebo pálit naslepo. A domů přijde s prázdnou.

"Klidně si napište 100 cílů, ale vyberte si z nich jeden, který vás povede."

Lidé nejsou schopni se soustředit na mnoho věcí najednou. Znesnadňuje nám to fakt, že ve vědomé paměti jsme schopni udržet jen asi 7 až 11 informací. A to nejen ohledně cílů. Takže je těžké si představit, že budeme neustále myslet na 100 věcí, kterých chceme dosáhnout. Nejde to.

Jestliže se ovšem smíříte s představou, že budete mít na mysli jednu jedinou metu, která to bude? Jak poznáte, co je pro váš život skutečně důležité? A je to vůbec možné? Ano, možné to je. Najděte cíl, který je buď podmíněný splněním ostatních, nebo ty z něho vyplývají.

Podívejme se pro příklad na byznys v rámci Lyconet Marketing Agency, se kterým mám zkušenosti. Můžete zde mít jako Marketér tyto základní cíle:

  • pomoct lidem výhodně nakupovat a získávat slevy
  • pomoct podnikatelům získávat zákazníky a prosperovat
  • pomoct jiným lidem jako jste vy vydělávat peníze
  • přispívat na dobročinnost (máme dvě nadace, Greenfinity a Child&Family)
  • sám vydělávat peníze a splnit si své sny
  • stoupat v kariéře
  • a další...

Což je samozřejmě hodně ( viz Nová strategie úspěchu) a pokud budete myslet na všechno, vznikne vám těžko stravitelný guláš plný kompromisů. Když však budete hledat jeden cíl za všechny, logicky z toho vyjde, že podstatné je zaměření na kariérní růst. Což je možná pro někoho překvapením, protože z toho všeho, co jsem vyjmenoval, vypadá nejméně přitažlivě.


Jeden za všechny, všichni za jednoho

Ale podívejme se na to. Abyste mohli stoupat v kariéře, musíte pomáhat zákazníkům, podnikatelům i dalším Marketérům, aby se jim dařilo lépe. A z vašeho kariérního růstu pak vyplývají i vyšší příjmy a schopnost přispívat na charitu.

Když například dosáhnete nejvyššího stupně kariéry, je po vás pojmenována nová škola vybudovaná nadací Child&Family v nějaké chudé zemi. To proto, že jste už ze svého výdělku přispěli tolik, že mohla být postavena. Vždy si při té příležitosti vzpomenu na oblíbené tvrzení, že je lepší být chudý a pomáhat jako dobrovolník. Chudí lidé školu nepostaví.

Jak už jsem se ale zmínil, samotný kariérní stupeň (nebo jiný cíl) pro vás nemusí být příliš atraktivní. Je to prostě jen číslo. Proto si ho převeďte na obrazy. Chip a Dan Heathovi tomu říkají "pohlednice z cíle". Jak to bude vypadat, až svého cíle dosáhnete? V případě Lyconet se vám například při postupu na 4. stupeň otevřou dveře ke školením v exotických místech a setkání na jachtě. A na dalších příčkách žebříčku je to ještě zajímavější, až nakonec je ta jachta (nebo soukromé letadlo či luxusní vůz) vaše. Z toho už se dá udělat pěkný obrázek, nemyslíte?

Klidně si tedy napište 100 cílů, ale vyberte si z nich jeden, který vás povede. Můžete si jednou ročně odškrtat, co všechno už se vám díky cestě k vaší hlavní metě splnilo, ale nezabývejte se tím každý den. Zato tím hlavním, jediným cílem ano.

Nebečte se stádem!Ovčí stádo vám bude samozřejmě podstrkovat, jak špatné je být "kariéristou". Nejen tím, co jde přes mrtvoly, což by se dalo pochopit, ale každým, kdo chce vyniknout. A místo nich vám ukazovat obrázky lidí, co dělají charitu. Už se ovšem nezmíní, že tu charitu platí bohatí. Neposlouchejte je. Tím nejlepším, co můžete udělat pro chudé, je nebýt sami chudí. Máte pocit, že můžete lépe prospět světu, když se pustíte do budování vlastní kariéry? Můžete začít ještě dnes:
Začněte podnikat jinak s intuitivním marketingem

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.

Informace o nakládání s osobními daty zde