Prodej - to není pro mě?

 

Američan se vyptával anglického lorda, jak to u nich dělají, že mají tak skvělé trávníky. "Musíte je hnojit a správně zalévat," poučoval Angličan. "To samozřejmě všechno dělám." Lord pokračoval: "A také je pravidelně sečeme a válcujeme." Američan odpověděl, že i to u něj nechybí. "A děláte to už také dvě stě let?"

 
Nebojte se oslovit zákazníka
 
Tuto historku občas vyprávím lidem, kteří po dvou, třech měsících zjišťují, že prodej pro ně není to správné povolání, nebo není ideální produkt či firma nebo organizace. Pravda je taková, že i prodejce musí zrát.

Myslím si, že lidé, kteří nechtějí mít s prodejem nic společného, se o něj obvykle ani nezajímají. Těžko si představit, že introvert, jemuž dělá problém si s někým promluvit, nezná svoje omezení. Mnoho zájemců o prodej je však někde na střední úrovni. Nejsou sice rozenými prodejci, o nichž se říká, že dovedou vymámit tele z jalové krávy, ale také netrpí nějakým nepřekonatelným ostychem. Pouze jim chybí vytrvalost ( přečtěte si o tom více v e-booku Úspěšný týden).

"Představte si sportovce, který by nechodil na tréninky, protože ten první se mu příliš nepodařil. Měl by šanci vyhrát?"


Prodej je práce jako každá jiná

Dnešní doba láká na rychlé peníze. Zrovna mi jeden e-mail (z mnohých, které dostávám a které jistě dostáváte i vy) nabízí příběh o tom, jak mamina z Anglie vydělala milión za 150 dní. Lidé se možná nenechají nachytat na podobné neseriózní sliby, ale podlehnou představě, že na zbohatnutí stačí pár měsíců. A když uplyne čtvrt roku, aniž by se jejich finanční stav změnil, mají pocit, že něco není v pořádku. Ti, kteří vždy vidí příčinu někde jinde, obviní produkt nebo firmu. Soudnější lidé si myslí, že zkrátka nemají talent. Jenže s ním je to jako u sportovců či umělců - tvoří jen 10% úspěchu. Zbytek je práce a trénink.

V dnešní době jsou bohužel prodejní školení podceňována. Firmy mají pocit, že když bez nich vydržely v době krize, v lepších časech je tím spíš nepotřebují. Kupodivu i v organizacích síťového marketingu, kde tradičně dbají na vzdělávání, představují většinu motivační semináře. A když se občas dostane i na konkrétní prodejní postupy, jde většinou o praktiky přenesené z jiného kulturního prostředí. Nezřídka je jejich jediným účelem prodat, ne uspokojit zákazníka.

Ve svém týmu tedy poskytuji prodejcům - poradcům kvalitní a podrobné školení prodeje. Na talent se nespoléhám, i když je vítaný. Co je ale podstatné, jde o postupy v duchu intuitivního marketingu, kdy výsledkem je situace win-win-win. Zákazník dostává užitečný produkt, firma zákazníka a prodejce provizi. Školením však nic nekončí. To nejdůležitější nastane až potom.

E-book Intuitivní marketing prodává od Miloše Tomana


Zásada intuitivního marketingu: Odmítnutí je důvod ke zdokonalení

Představte si sportovce, který by nechodil na tréninky, protože ten první se mu příliš nepodařil. Měl by šanci vyhrát? Samozřejmě, že ne. Proto i když vás první zákazníci odmítnou, když se vám příliš nepovede jednání s nimi a děláte chyby, není to důvod, abyste čekali, až se zdokonalíte. Sebelepší školení vám nenahradí trénink. Navštěvujte tedy naopak více zákazníků a vyhodnocujte potom, co jste udělali dobře a co jste pokazili.  Mohu vám doporučit skvělou knihu Jiřího Jemelky Prodej - dřina nebo hra, v níž autor popisuje takové zrání, které zažil na vlastní kůži.

Někdo však může navštívit i tisíc zákazníků a nepřinese žádnou zakázku. Důležitá je totiž snaha o zlepšení, množství není důležité. Zpětnou vazbou však není jen úspěch nebo neúspěch. Je dobré, když máte po ruce někoho zkušenějšího, kdo vám pomůže a správně vás nasměruje. Pokud se tedy rozhodujete pro prodej, najděte si takovou organizaci, kde je koučování běžnou praxí. Ale nikoliv ve smyslu nátlaku, ale odborné a přátelské pomoci.

Říká se, že neexistuje neúspěšný prodejce, ale jen prodejce, který nevytrval dostatečně dlouho. Je pravda, že bez podpory a pomoci vám ani vytrvalost nepomůže. Ale tam, kde se vám jí dostane, je zapotřebí zatnout zuby a vydržet až do vítězství.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu