Dilema obchodníka: Vizitku ano nebo ne?

Vizitky jsou stále důležité. Ne kvůli informacím, ty se opravdu dají předat e-mailem. Některé požadavky etikety mají dlouhou historii a ani se pořádně neví, jak vlastně vznikly. Tak například zásada, že si pánové nezapínají spodní knoflík u saka, není dána úzkým střihem, jak jsem se někde dočetl. Vznikla z potřeby rychle tasit kord, přivěšený na opasku. Podobně dlouhou historii mají ale i další pravidla, která se nám v moderní době zdají být zbytečná.

V článku vás přesvědčím, že ani v digitální době se úspěšný obchodník neobejde bez vizitky. A ukážu vám, jak v aktivním prodeji využít vizitky k lepším výsledkům.

Jedním z nich je používání vizitek. Ve starších filmech nebo třeba detektivkách od Agathy Christie se můžeme běžně setkat se scénou, kdy sluha přináší na tácku vizitku návštěvníka, aby se domácí pán nebo paní rozhodli, zda ho přijmou.

“Zní to možná přehnaně, ale i v případě podnikových zákazníků rozhodují především emoce.”

Moderní doba je digitální

Moderní technologie nám umožňují vystupovat do našeho soukromí bez ptaní, stačí vzít do ruky mobil. A na reakcích je vidět, že se nám to nelíbí. Moderní vydání podomních obchodníků to má totiž snadnější než zvonit u dveří, takže možnosti hojně využívají. Ale telefonujeme a mailujeme samozřejmě všichni.

Najde se tedy hodně lidí, kteří říkají, že když už jsme se kontaktovali v digitálním světě, nepotřebujeme při osobním jednání něco tak analogového, jako je papírová vizitka. Stejně ji pak zákazník pravděpodobně odhodí, sotva se za námi zavřou dveře. Charakteristické je, že tento názor vyznávají obvykle lidé, kteří také považují za své právo jít za zákazníkem v takovém oblečení, které jim připadá pohodlné. Třeba v teplácích, když to trochu přeženu.

Říkám jim „pokrokáři“. Jde o lidi, kteří si myslí, že všechno nové je lepší. Komunikace na dálku je lepší než ta osobní, aplikace lepší než vizitka. Málokdo z nich ale tuší, že za mnoha věcmi je psychologie a lidské instinkty. A že se tedy nevyplácí zbavovat se „zastaralých přístupů“. Jak říká jedna dobrá zásada, pokud nevíte, k čemu to slouží, nevyhazujte to. Co v prodeji funguje, to se dozvíte na mých školeních. 

Vizitka je jako podání ruky

Ano, jen pravda, že papírová vizitka je z informačního pohledu tak trochu přežitek. Stejně i oblek. Jenže svět obchodování není jen racionální. Nejde v něm pouze o měřitelná data a porovnávání cen, a to ani v B2B. Zní to možná přehnaně, ale i v případě podnikových zákazníků rozhodují především emoce. A ty jsou spojené i s etiketou.

Někde jsem četl, že podání vizitky je jako podání ruky. Je pravda, že pravou ruku už si také nepodáváme z toho původního důvodu, kdy bylo potřeba se ujistit, že ten druhý v ní nedrží zbraň. Ale přesto si ruce podáváme, protože nás přímý tělesný dotyk sbližuje. Hmat je totiž důležitý i v digitální době – přesvědčujeme se jím o pravosti, reálnosti, kvalitách. A bylo prokázáno, že má důležitý vliv na zapamatování. Vizitky tedy dnes nedáváme především kvůli informacím, které jsou na nich vytištěné. Ale právě pro to podceňované uchopení do ruky.

Jak využívat vizitku v aktivním prodeji

  • dejte si záležet na materiálu a grafickém provedení, nešetřete na ní
  • text můžete doplnit fotografií nebo QR kódem
  • naučte se podávat vizitku jako důležitou věc, nacvičte si vhodné gesto

Inspirace pro vás

Z pohledu délky vývoje člověka je digitální éra zatím jen mžikem. Nemůžeme se proto divit, že pro naše rozhodování jsou důležité jiné podněty, které používáme daleko delší dobu a ověřili jsme si, že fungují. Ano, i v případě vizitky mám praxí ověřeno, že funguje. Proto je také aktivní prodej založený právě na těchto nástrojích, vycházejících z naší podstaty. Více o těchto nástrojích se dozvíte na mých školeních »