Z archivu newsletterů: Kdo je u zákazníků oblíbený

Z archivu newsletterů: Kdo je u zákazníků oblíbenýNa jedné čerpací stanici - mimochodem, mají tam na poměry docela levnou naftu - potkávám pravidelně u pokladny dvě pracovnice. Ta jedna tráví čas s nohama na stole a zákazníkům dává najevo, že na to, aby se s nadšením zvedla, jejich pětistovka či tisícovka rozhodně nestačí. Ta druhá naopak přímo září nadšením a nepustí mě ke slovu. Sotva otevřu pusu, už je tu otázka, jestli budu platit hotově nebo kartou, řeknu "hot..." a paní vybafne, jestli s dokladem nebo bez... Mám-li srovnávat jen mezi nimi, pak je mi ta druhá přece jenom milejší. Ale...

Ale kdybych si mohl vybrat, dal bych přednost střední cestě - obsluze, která sice dává najevo, že má ze mě coby zákazníka radost, ale nechá mě promluvit a říci své přání.

"ověřujte si, jak na vaše jednání reagují zákazníci - a nejlépe v dialogu s nimi."


Co můžete udělat pro svůj úspěch

Zapamatujte si zásadu intuitivního marketingu: nezabíhejte do krajností

Nemusím jistě zdůrazňovat, že ostentativní nezájem o zákazníka je krajností. Ovšem i přehnané jásání nad zakázkou může mnoho lidí chápat jako přehánění. Ne že by vám nevěřili, že to myslíte upřímně, ale nebude se jim to moc líbit.

Pokud totiž musí být zákazník ve střehu, aby ve vašem nadšení postřehl skulinu a mohl vám sdělit své přání, nebude pro něj nakupování příliš pohodové. Přece jen nejste jasnovidci a musíte nejdříve vědět, co chce - i kdyby to byla pouhá platba. Co když právě hodlal doplnit nákup o další položku a pořádně navýšit vaši tržbu, ale vy jste ho nepustili ke slovu? ( viz také článek Aktivní prodej: Prodávejte příštímu zákazníkovi)

Projevujte tedy nadšení v reakci na zákazníkovo přání, ne pouze proto, že se k vám dostavil. Jinak by se mohlo stát, že se zase otočí a půjde. A i potom dbejte na to, aby bylo přiměřené. Nemyslím výši tržeb nebo důležitosti zákazníka, ale našim kulturním zvyklostem.

žárovkaAktivní prodej je tím nejspolehlivějším způsobem, jak zvýšit tržby (už se mi podařilo i navýšení o 100 %). A funguje vždy a všude, ve všech oborech. Není to tak obtížné, jak by se mohlo zdát, protože aktivní prodej je pro tradičního obchodníka tím nejpřirozenějším prostředím. Přečtěte si o tom více


Který prodavač je u zákazníků oblíbený?

Prodáváte nebo obsluhujete-li sami, ověřujte si, jak na vaše jednání reagují zákazníci - a nejlépe v dialogu s nimi. Ten vás totiž přiměje dát slovo i druhé straně. Pokud máte pracovníky, neříkejte si, že "každý je holt nějaký a oni to nakonec zvládnou". Vysvětlete jim svoji představu, jak by měli vůči zákazníkům vystupovat, udělejte jim trénink, kontrolujte (nejlépe tím, že budete nějaký čas s nimi), jestli se vašimi pokyny řídí - a opět se nezapomeňte ptát zákazníků, co oni na to ( více se dočtete i v knize Intuitivní marketing pro 21. století).

Četl jsem o jedné prodejně, kde zákazníci dostávají kupóny na slevu. Mohou je využít ke svému příštímu nákupu, mohou je dát prodavači, který je právě obsluhoval, jako spropitné, ale mohou si je schovat a dát je jinému prodavači, pokud je obslouží lépe. Poukázky se na konci měsíce proměňují za peníze, takže vedoucí hned vidí, kdo je u zákazníků oblíbený a kdo se málo snaží.

Můžete jistě najít i jiné způsoby. Podstatné je nechat "hlasovat" zákazníky. Oni přece vědí nejlépe, co se jim líbí a co jim vyhovuje.

2008

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Využijte tyto užitečné nástroje: