Intuitivní podnikatel má dobré vztahy se zákazníky

 

Když se blížilo zavedení EET pro hospody, jistý hospodský se rozhodl, že každý, kdo po něm bude chtít účtenku, zaplatí poplatek pět korun. "Vzkaz pro všechny vys**če, provokatéry, udavače a bonzáky, které by třeba napadlo dát si tři piva a na každý si nechat vyjet účtenku, pak panáka a zase účtenka, a pak jééé, já jsem zapomněl na zapalovač, tak zase účtenka, tak se vám to trochu prodraží," napsal na Facebooku.

 
Sebevědomý podnikatel má věrné zákazníky a zvyšuje prodej
 
Další si pak vymýšleli jiné způsoby, jak to zákazníkům osladí. A všichni se shodli na tom, že asi to ti zákazníci za EET pěkně odnesou.

Nevím, jestli je k tomuto podivnému vztahu k zákazníkům přivedlo zavádění EET, ale spíš o tom pochybuji. Z přátel se najednou nestanou obětní beránci či padouši, kterým je potřeba ukázat, zač je toho loket. Nikoho asi nenapadne zčista jasna začít na lidi, se kterými ještě včera vycházel s úsměvem, dupat a křičet: "Já se zlobím a vy na to doplatíte!" Daleko pravděpodobnější tedy je, že nejeden podnikatel považuje dlouhodobě své zákazníky za obtížný hmyz, který je bohužel nutný k tomu, aby mohl vydělávat.

"Opravdu si zaslouží politování člověk, který vyhrožuje svým zákazníkům?"


Zákazníci nejsou beránci, ale...

Lidé jsou samozřejmě různí a musíme s tím počítat. To ale neznamená, že budeme ve všech vidět padouchy, kteří nám jdou po krku. Zákazníka není možné obírat o jeho práva, ať už jsou zákonná, nebo vyplývají ze situace na trhu. Když chce nakupující vědět, jaké složení má salám, nemůžete mu říci, ať si to najde na internetu. Pokud se dožaduje placení kartou, protože konkurence tu možnost nabízí, také ho těžko můžete poslat "někam", protože půjde k té konkurenci ( viz také článek Tajemství konkurence odhaleno)

Dodržování příslušných předpisů tedy většinou není ani tak motivované obavou z pokuty, jako spíš obavou ze ztráty zákazníka. Tedy alespoň tam, kde si ho skutečně váží. Což se dá těžko očekávat u podnikatelů, kteří se hrozili, že nakupující budou chtít za každý rohlík účtenku, a přemýšleli, jak jim to zatrhnout. A přitom si ulevovali nepublikovatelnými slovy na jejich adresu. Nic z toho se nenaplnilo, tak proč marnili čas takovými představami?

Jako by se nám někam vytratilo Baťovo heslo "Zákazník, náš pán". A má to jistě i praktické důsledky, protože podnikatelé, kteří považují zákazníky za své přátele a pány (v dobrém smyslu toho slova), neměli problém zvýšené náklady na EET pokrýt. Nejvíce si stěžovali ti, co měli prázdné hospody nebo prodejny a nějaká tisícovka navíc pro ně byla katastrofou. Zajímavé ovšem je, že právě ti jsou považováni za největší oběti hodné lítosti. Opravdu si zaslouží politování člověk, který vyhrožuje svým zákazníkům?


Jak to děláme v intuitivním marketingu

Intuitivní podnikatel tedy nesedí v prázdném krámě a nemaluje si v duchu obrázky, jak se ho zlí zákazníci chystají obrat o poslední košili. Za prvé nemá o nakupující nouzi, protože se nespokojí s čekáním, až někdo přijde, a používá marketing, aby je přivedl. Uživatelé intuitivního marketingu vědí, že to nemusí být drahé, ani náročné na nápady ( zvlášť pokud jste naším Partnerem).

Za druhé prodává aktivně. Nastavovat ceny podle toho, co má konkurence, není aktivní prodej, ale právě naopak. Navíc tímto přístupem nezískáte žádnou výhodu, protože zákazník vás nemůže nijak odlišit od ostatních. Podívejte se po centrech většiny měst, kolik je tam obchodů s textilem. Většinou je úplně jedno, do kterého vkročíte, protože mají stejné zboží i stejné ceny. Pokud si vaši zákazníci neříkají, že jdou k vám, protože…, tak mohou jít zrovna tak ke konkurenci.

Za třetí považuje věrnost zákazníků za vysokou hodnotu. Možná vůbec tu nejvyšší, protože věrný zákazník po vás nebude požadovat účtenku za každé pivo. Musíte ovšem myslet na to, že lidé se nevracejí kvůli cenám, ale jde o citový vztah. Opětovně chodíme tam, kde se cítíme dobře. Zato pak takový zákazník nedá na vás dopustit a dokonce i sám sebe okřikne, kdyby vám chtěl být náhodou nevěrný.

Kniha Intuitivní marketing pro 21. století od Miloše Tomana

Za čtvrté ví, že spokojení a loajální zákazníci ho budou chválit a doporučovat dalším lidem. Ušetří tím spoustu peněz za reklamu, slevové kupóny a další nástroje, které zoufalí podnikatelé používají v marné snaze zvýšit počet svých zákazníků. Pokud totiž nepovažují předchozí body za důležité, většina takto získaných zákazníků je navštíví jen jednou ( a inspiraci, jak to dělat lépe, najdete v e-booku Intuitivní marketing v restauraci - a to dokonce zdarma).

A za páté jim takový vztah k zákazníkům kromě tržeb zvyšuje i sebevědomí, takže kruh se uzavírá. Spíš jde však o spirálu, stoupající vzhůru. Přínosy plynoucí z péče o zákazníky mu umožňuje o ně pečovat ještě lépe, což se zase odrazí ve vyšších výsledcích…

Intuitivní podnikatel nevysvětluje svůj prázdný podnik tím, že on nechce být větší. "Nejvyšším ideálem řádného živnostníka je touha po vzrůstu," říkal už Tomáš Baťa. Dobře věděl, že kdo nechce růst, ten doplatí na jakýkoliv problém, ale dříve na to doplatí jeho zákazníci, kteří od něj dostanou podřadné zboží a služby. Proto také mluví o povinnosti - vůči zákazníkům.

To je jistě i případ podnikatelů, kteří se chtěli kvůli EET mstít svým zákazníkům. Sebevědomý hospodský nebo obchodník na nic takového ani nepomyslí. Dobře ví, že žádný boj se zákazníky nemůže vyhrát, protože jsou svobodní a mohou nakupovat, kde se jim zachce - a kde si jich váží. Myslete na to ve chvíli, kdy byste snad měli pocit, že za vaši situaci mohou zákazníci. Podnikání je založeno na osobní odpovědnosti, ne na hledání viníků jinde. Staňte se sebevědomými podnikateli a nebude vás ohrožovat EET ani cokoliv jiného, co snad v budoucnu přijde. Buďte skutečnými podnikateli!

Každou chvíli si nějaký obchodník nebo hospodský stěžuje, jak jsou na něj zákazníci zlí, jak podvádějí a kradou. Běda, kdyby jim někdo řekl, že si za to mohou sami. Ale je to tak - máme takové zákazníky, jaké si svým přístupem zasloužíme. Zní to krutě, ale existuje z toho východisko: Změnit svůj postoj k zákazníkům.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu