Sdílená ekonomika a sdílení zákazníků

Sdílet můžete kde co, včetně zákazníkůLukáš Uhl z Delivery Hero v jednom článku popsal, s jakou odezvou se setkala nabídka rozvážet restauracím jídlo a využít k tomu funkční logistickou síť: "První zkušenosti s tím jsou velice dobré. Pro většinu majitelů restaurací je to, že musí provozovat vlastní kurýrní síť, komplikované a nechtějí to dělat." Outsourcing, tedy přenechání některých činností dodavatelům, kteří se na ně specializují a jsou v nich dobří, není ničím novým. Ale jak se zdá, i na tomto poli dochází k vývoji. Místo klasického outsourcingu se nyní setkáváme se službami síťového charakteru.

Někdy to může být jenom chytrý rozvoz, jindy jde o organizování mnoha jednotek, kterým systém umožní získat nové příležitosti a snížit náklady.

"Dnes bohužel nejednou zvítězí představa, že když zákazník neutratí jinde, tím více dá vydělat nám."


Jak vypadají úspěšné firmy ve sdílené ekonomice

Nedávno jsem na internetu objevil zajímavou charakteristiku současných úspěšných firem. Dá se o nich říci, že vlastně nic nemají a jejich výdělek vychází z poskytnutí sítě a organizace mnoha menším podnikatelům. Posuďte ostatně sami:

LYONESS - největší nákupní komunita, která neprodává žádné produkty.
UBER - největší taxikářská firma, která nemá vlastní vozy
FACEBOK - nejpopulárnější médium, které nevytváří vlastní obsah
ALIBABA - největší prodejce, který nemá vlastní prodejny
AIRBNB - největší poskytovatel ubytování, který nevlastní nemovitosti

Na tyto příklady se můžeme dívat ze dvou úhlů pohledu. Mohou nás inspirovat k vytvoření podobných organizací, ale můžeme také vidět, že se menším a středním podnikatelům vyplatí tyto (a další podobné) sítě využívat. Nejen kvůli tomu, že snižují náklady, ale také proto, že zvyšují váš dosah. Někomu třeba jen po hranice kraje, jinému globálně ( mezi síťové systémy patří i program PARTNER PLUS)


Sdílejte zákazníky

Sdílet se ovšem dají i zákazníci. Vytvoří-li se například v turisty navštěvované oblasti síť, do níž patří hotely, restaurace, čerpací stanice, prodejny, půjčovny kol, muzea či provozovatelé koupališť, pak se jejich dosah a působení na zákazníky podstatně zvýší. Navíc si nijak nekonkurují. Dokonce ani podniky z jednoho oboru ne, pokud nabízejí odlišné produkty nebo služby.

Dnes bohužel nejednou zvítězí představa, že když zákazník neutratí jinde, tím více dá vydělat nám. Může se však stát, že zákazník půjde naopak tam, kde dostane kompletní služby a nemusí o každém podnikateli hledat samostatně informace. Lidé jsou v dnešní době zhýčkaní a pohodlní ( viz také článek Kdo je to ten věrný zákazník?).

Sdílení zákazníků (a nemusí jít jen o turistický ruch) je tedy výhodné. A pokud (jako třeba v uvedených příkladech) využijete už existující síť, nemusí být ani náročné. Jako jinde i zde platí, že nejdůležitější je chtít.

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.