Proč a jak použít e-book ve vašem marketingu

 

E-booky jsou dobrým doplněním vašich marketingových aktivit. Nemám teď ale na mysli plnohodnotné knihy v digitálním formátu, ani výtvory infopodnikatelů určené k prodeji (s iluzí doživotního polehávání na pláži). Jde mi o e-booky, které poskytujete svým zákazníkům zdarma jako součást svého marketingu. Ukažme si, jak na ně.

 
Proč a jak použít e-book ve vašem marketingu a zvýšit prodej
 
Vytvořit a zveřejnit e-book je dnes velmi snadné. Na druhé straně je to i nevýhoda, protože, e-book pak nabízí všichni a pokaždé to není ta správná kvalita. Ale když dodržíte popsaná pravidla, měl by být pro vás přínosem.

"E-book je vaší vizitkou, ne jednorázovou mucholapkou, která má z čtenářů vymámit adresu."


K čemu je e-book v marketingu užitečný

K čemu vlastně takový e-book slouží? Marketing je široký pojem a my potřebujeme vědět, jaké místo v něm e-book má. Ukažme si dva nejdůležitější důvody, proč ho vytvořit.

Za prvé posílí vaši autoritu a dojem odborníka. Lidé ochotněji poslouchají nabídky a obchodní argumenty lidí, o kterých jsou přesvědčeni, že problematice rozumí. Což se většinou nedá prokazovat až při oslovení zákazníka, protože to musí být stručné. Vhodným nástrojem pro prokázání vašich odborných znalostí je blog a také e-book.

Za druhé poslouží pro sběr kontaktů. Neměli byste ho nechávat jen volně ke stažení, ale výměnou za kontaktní údaje, které pak můžete využít k obchodní nabídce. Pozor ale na pravidla GDPR. Přinejmenším je třeba jasně říct, k jakému účelu kontaktní údaje použijete. Ne vyžadovat zadání e-mailu pro stažení e-booku a pak na něj posílat obchodní oznámení a newslettery.


Pravidla přitažlivého obsahu

Protože v intuitivním marketingu víme, že není možné zákazníky balamutit, je potřeba věnovat pozornost kvalitě obsahu. Můžete sice e-book pojmout jen jako nástroj pro získání kontaktů a naplnit ho balastem, ale výsledek se nedostaví. Zákazník z něj získá dojem, že ničemu nerozumíte, a nemá pak důvod, proč by si měl od vás něco kupovat.

Nemůžete ani e-book poskládat z nějakých informací posbíraných na internetu. Opakuji, že má ukázat vaši odbornou úroveň a porozumění oboru. Je tedy do něj potřeb dát sebe, své vědomosti, názory, postoje.

Rád bych ale upozornil, že vždy musíte mít na zřeteli soulad s vaším byznysem. Někteří podnikatelé pojmou takový e-book jako manifest svých radikálních postojů. Pokud jim odpovídá produkt a skladba zákazníků, nic proti tomu. Ale často znechutí a odeženou většinu potenciálních nakupujících. Mezi aktivistou a vydělávajícím podnikatelem je velký rozdíl.

Doporučuji tedy obsah zaměřený na váš obor. Konkrétní popis produktu je vhodný jen tam, kde je například potřeba dát zákazníkům návod k používání. Ale to už do marketingu ani moc nepatří. Takže místo nabízení toho, v čem podnikáte, poskytněte čtenáři obecnější pohled na váš obor, nejlépe s konkrétními užitečnými radami. Dejme tomu "Jak naplánovat stravovací režim pro vaši kočičku, aby byla fit" nebo "5 kroků, kterými se přiblížíte k mistrovství v golfu". Snažte se také, aby váš e-book řešil nějaký čtenářův problém nebo potřebu. A to pokud možno tak, jak mu to ještě nikdo jiný neporadil a neukázal.

Do e-booku také můžete přidat odkaz na stránku s vaší nabídkou.

Kniha Intuitivní marketing pro 21. století od Miloše Tomana


Na názvu záleží

Upřímně řečeno, nikdo pořádně neví, co zabere. Názory jsou různé. Doporučuje se například číslovka v názvu, ale na druhé straně je tolik e-booků i článků na internetu nazvaných "5 rad, jak…", že už to čtenáře přestává bavit. Dokonce není ani jednotný názor, jestli má být název krátký nebo dlouhý. Snad jedno doporučení: Protože jde většinou o nějaký návod, můžete použít třeba "Jak…" nebo "Co…" atd. Proto by také z názvu mělo být zřejmé, o co v e-booku jde. Není to přece beletrie.

Název můžete doplnit podtitulem. Třeba titulek "Kočka v pohodě" s doplněním "5 rad, jak krmit vašeho miláčka, aby byl fit".


Vytvořit e-book zvládne každý

Po technické stránce je vytvoření e-booku hračka. Stačí na to dokument ve Wordu, který pak uložíte v PDF. Dříve jsem nabízel i další formáty, MOBI a EPUB, ale zájem o ně byl mizivý. Takže ve většině případu stačí PDF. Pokud je vám to málo, mohu pro konverzi do dalších formátů doporučit program Calibre.

Často se podnikatelé ptají, jaká velikost stránky je nejlepší. Osobně používám A5, ale obecně se dá říct, že nejdůležitější je, jak dobře se váš e-book bude číst zejména v mobilních zařízeních. Nejde tedy jen o formát, ale také o velikost písma. Nejlepší samozřejmě je, když si to vyzkoušíte.


Jak na obrázky v e-booku

Rozdílné jsou také názory, jestli a jak používat obrázky. Záleží na obsahu. Někde mohou být přímo nutností, jinde jen zbytečně zvětšují soubor. Zato byste vždy měli věnovat pozornost úvodní straně, stejně jak je tomu u knihy. Už ta může rozhodnout, jestli si ji návštěvník vašich stránek stáhne nebo ne. Udělejte si víc variant, porovnejte je, případně požádejte přátele (třeba na Facebooku), aby vám řekli, který návrh se jim nejvíc líbí.

A jen připomenu známou věc, že nemůžete použít každý obrázek, na který na internetu narazíte. Pokud nemáte přímo svoji ilustraci nebo fotku, kvalitní obrázky k volnému použití najdete třeba na Pixabay.

Jestliže má být e-book stahován z vašeho webu, je potřeba vytvořit jeho 3D obálku. Zručnější podnikatelé k tomu použijí grafické programy a vhodné šablony. Pokud začínáte a chcete něco naprosto jednoduchého zkuste třeba DIY Book Covers. Donedávna jsem používal i Boxshot, ale kvalita jeho free výstupů se tak zhoršila (zřejmě proto, abychom si pořídili placenou verzi), že jsou nepoužitelné.


Udělejte svému e-booku reklamu

E-book je také potřeba na webu dobře popsat. Buďte struční a zaměřte se na emoce. Seznamy s patnácti položkami moc nezaujmou. A nezapomeňte také na propagaci, třeba na sociálních sítích.

Rád bych ještě jednou připomenul, že e-book je vaší vizitkou, ne jednorázovou mucholapkou, která má z čtenářů vymámit adresu. Proto věnujte pozornost jak formě, tak zejména obsahu. Pokud zastará, nezapomeňte ho zaktualizovat, třeba jako druhé vydání. Moje e-booky si můžete stáhnout zde.


Dobré? Sdílejte na sociálních sítích:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu