Příběhy prodávají

Příběhy prodávajíAthénský politik Periklés jednou vystoupil na fóru s názorem na důležitou státní záležitost. Po chvíli si však všiml, že ho lidé moc neposlouchají. Změnil tedy téma: "Jeden obchodník se vydal z Athén na delší cestu a pronajal si k tomu osla. Jeho majitel šel s ním. V poledne usedli, pojedli, a protože v blízkosti nebyl žádný strom, obchodník se uložil alespoň do stínu, který vrhal osel. Za chvíli však byl u něj majitel zvířete a požadoval za stín příplatek. Prý pronajal jen osla. Obchodník namítal, že ke zvířeti přece patří i jeho stín. A protože se nemohli shodnout, v nejbližším městě předstoupili před soudce." Periklés se odmlčel a otočil k odchodu.

"Počkej!" volali posluchači. "Musíš nám přece dopovědět, jak to dopadlo." Řečník se vrátil na tribunu a zahřímal: "Tak o oslím stínu byste poslouchat chtěli, ale státní záležitosti vás nezajímají!"

"Je-li dnes (zejména na internetu) obsah králem, pak příběh je zcela jistě jeho korunou."


Lidi i dnes zajímají hlavně příběhy

Ačkoliv od té doby už uplynulo nějakých dva a půl tisíce let, lidé jsou stále stejní. Zajímají je spíš příběhy, než odborné informace. Pokud jim tedy chcete něco sdělit, třeba i velmi důležitého, měli byste to mít na paměti. Nezlobit se, že nedočtou váš skvělý článek (nebo rovnou celou knihu) do konce, ale upravit je tak, aby pro ně byly stravitelné.

Čeští odborní autoři si občas kladou otázku, proč se z podobných knih v zemích na západ od nás stávají bestsellery, kdežto u nás si je přečte sotva pár čtenářů. Když nahlédnete do jejich děl, zjistíte, že je píší jako vědecké referáty nebo učebnice. V čtenáři oblíbených knihách však místo tabulek najdete příběhy ( viz také kniha Intuitivní marketing pro 21. století).

Existují samozřejmě lidé, kterým stačí, když si jejich po léta pilovaný odborný elaborát přečte deset kolegů. Většina z nás ovšem touží po mnohem větším množství čtenářů. Píšeme texty proto, aby tak či onak vydělaly. A je-li dnes (zejména na internetu) obsah králem, pak příběh je zcela jistě jeho korunou.

Víte, že... Mezi nejdůležitější příčiny podnikatelských neúspěchů patří nedostatek znalostí? Přesněji řečeno, jde o jejich podceňování. Praxe a zkušenosti jsou sice důležité, ale vývoj jde rychle kupředu.


Jak vypadají příběhy, které prodávají

Nejpřitažlivější jsou vlastní zkušenosti. Pokud však nemáte odvahu odhalovat svoje soukromí, najdete jistě dostatek příběhů jiných lidí a firem. Nekopírujte je, ale převyprávějte. Dobré příběhy:

  • ilustrují to, co chcete říci
  • nejsou příliš dlouhé ani spletité
  • upřednostňují pozitivní příklady
  • mohou být humorné, ale ne pořád a za každou cenu

Příběh je literární útvar. V ryze odborném textu se snad hrubky a stylistická nešikovnost snesou, ale v příbězích bijí do očí. Ne každý se tedy do nich může pustit bez rizika. Ale vzhledem k tomu, že dnes už vám programy spolehlivě hlídají chyby v textu, není to takový problém. A obratnost v zacházení se slovy načerpáte četbou, zejména beletrie ( také v knize Jak psát reklamní text).

Na druhé straně vás to alespoň nebude svádět k prohlášením typu "…bude mít na starosti evangelizaci výkonnostního pojetí online marketingu a rozvoj klientského portfolia v rámci výkonu".

Jaký tedy bude váš příběh úspěchu? Pomohou vám v něm příběhy na webu, v e-booku nebo v knize?

 

Seznamte se s trojlístkem úspěšných: