Od přítele si každý rád koupí

Od přítele si každý rád koupíNedávno mi jeden podnikatel na otázku, jestli vidí ve svých zákaznících přátele, odpověděl, že se s nimi samozřejmě přátelí na Facebooku. Vrtá mi teď hlavou, jestli se s postupem doby nějak nezměnilo chápání přátelství jako takového. Pokud bychom totiž pravidelné návštěvníky firemních stránek na Facebooku považovali za přátele, pak zrovna tak můžeme tvrdit, že se přátelíme se supermarkety, které nám pravidelně vhazuje letáky do schránky, nebo s novinami, které kupujeme.

Je pravda, že se skutečnými osobními přáteli dnes často zacházíme podobně a potkáváme se s nimi jenom na sociálních sítích. Ale to zase není nic výjimečného a novodobého. Dříve se lidé ze vzdálenějších míst také třeba roky neviděli a museli si navíc vystačit s dopisy. My jsme na tom přece jenom lépe. Ale forma komunikace není podstatná. Důležitější je, co k těmto lidem cítíme a jak to projevujeme.

"Zákazníky můžete vnímat jako dav, ale přátelé jsou vždy jednotlivci."


Přátelé vám nesplývají

Kladu důraz na slovo „lidem“. Zákazníky můžete vnímat jako dav, ale přátelé jsou vždy jednotlivci. Moderní nástroje ovšem svádějí k automatizaci komunikace. Je mnohem snazší poslat všem jeden e-mail, nejlépe zcela bez zásahu lidské ruky. Jenže pak stačí, aby se pár zákazníků chtělo na něco zeptat, a je po idyle: nemá jim kdo individuálně odpovědět. Je sice pravda, že všechny tyto nástroje šetří čas, ale tentýž argument byl například používán pro zdůvodnění panelové výstavby. Jde tedy o to, čeho chcete dosáhnout, jestli úspory času, nebo spokojenosti zákazníků a větších tržeb ( viz také článek Udělejte si ze zákazníků přátele).

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby vás zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se


Se zákazníky komunikujte osobně

Pokud máte pár desítek zákazníků, je lepší s nimi komunikovat osobně a individuálně. Když je jich více, bez nějaké automatizace se asi neobejdete, ale počítejte s tím, že ji stejně musíte doplnit nějakým tím „lidským faktorem“ ( jak o tom píšu v knize Intuitivní marketing pro 21. století). Jakmile to necháte jen čistě na technologii, přestanou vás zákazníci vnímat. Velké eshopy například tvrdí, že kdyby denně nerozesílaly e-maily, lidé by na ně přestali myslet. Ale věnují jim pozornost, pokud mají přeplněné schránky maily od deseti prodejen, navíc skoro stejných?

Především je však potřebné, aby komunikace byla přátelská i obsahem. Neustále bombardování pobídkami k nákupu asi málokdo chápe jako přátelskou službu. Například o multi-level marketingu hodně lidí mluví s despektem, protože lidé, kteří jsou do něj zapojení, prý neustále otravují své přátele a snaží se jim něco prodat. Co jiného dělají všechny ty prodejní e-maily? Nesnažte se tedy přijít o přátele tím, že budete otravní. Naopak, buďte nejdříve přátelští. Od přítele si pak přece každý rád něco koupí, aby mu i sobě udělal radost.  V programu PARTNER PLUS víme, jak na to.


Komunikujte přátelsky

Přátelská komunikace vypadá trochu jinak, než ta, která má jediný úkol: teď hned prodat. Komunikujte proto takto:

  • v komunikaci se zaměřte v první řadě na vztahy, ne na prvoplánové výzvy ke koupi
  • pokud je to možné, využívejte i osobních setkání
  • kombinujte všechny druhy komunikace a plánujte ji
  Komentáře: Ocení zákazníci přátelskou komunikaci?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.