A jaká je vaše marketingová strategie?

A jaká je vaše marketingová strategie?Jaká je vaše marketingová strategie? Chcete být světovou jedničkou na trhu s colovými nápoji, největším výrobcem automobilu, překonat Microsoft? A to přesto, že jste si právě do kumbálku nad garáží přitáhli letitý psací stůl a kuchyňskou židli? Je sice pravda, že je to pořád lepší, než nemít vůbec žádnou strategii, jak je tomu u většiny začínajících (i zavedených) podnikatelů, ale taková předsevzetí se opravdu těžko plní. Stejně tak může chlubení, že tyto značky brzy pokoříte, působit úsměvně, nemáte-li pro to vážný důvod.

Úspěšný podnikatel má fantazii a dokáže si představit, jak svých cílů dosahuje. Současně je však realista a ví, jak to na jeho trhu vypadá. Pepsi například pochopila, že ve prospěch Coca-Coly hrají i jiné faktory, než jen kvalita a chuť. Zkuste bojovat s národním symbolem! V pozici dvojky se jí však daří velmi dobře. Někdy je totiž výhodnější neusilovat o prvenství, zvláště když to prakticky nejde.

"Těžiště marketingové strategie by mělo být někde jinde, než jen v produktu a ceně."


Kdo je vaším konkurentem?

Někteří nováčci zase vyzývají na souboj zavedené firmy, které vlastně jejich konkurenty nejsou. Buď proto, že se střelbou na legendy snaží zviditelnit, nebo jednoduše z toho důvodu, že se v marketingu příliš neorientují. Do které skupiny patří asi firma Fresh Healthy Vending Cafe, která si dala za cíl do pěti let pokořit Starbucks? Na první pohled cílí obě firmy na stejné zákazníky, mající v oblibě kávu. Jenže jedna je zavedeným řetězcem kaváren, druhá začínajícím řetězcem kávových automatů.

Představa, že návštěvníci kaváren dají přednost stroji, protože jim dodá kávu za 40 vteřin a v ceně jednoho dolaru, je zbožné přání, které nemá s realitou mnoho společného. Do Starbucks se nechodí jenom kvůli kávě (o klasických kavárnách ani nemluvě), tak jako se do McDonalds'' nechodí jen kvůli hamburgerům. A čínské bistro má jinou klientelu než francouzská restaurace, ačkoliv v obou podnicích nabízejí jídlo ( čtěte i v článku Co my víme o svých zákaznících?).

Samozřejmě, samoobslužné kiosky Fresh Healthy Vending umístěné v kancelářských budovách mohou Starbucks přebrat nějaké ty zákazníky, protože pro zaměstnavatele je jistě příjemnější, když se mu lidé necourají do kaváren, kde ztratí spoustu času. Ale nedovedu si představit, že by všechny ty vestibuly zely prázdnotou a jen čekaly, až přijde nová firma a vymyslí kávové automaty. Nebo že bychom v tom u nás, kde je najdete pomalu všude, byly o takový kus před Amerikou?

Je tedy možné, že se na tamější velký trh nějaká ta tisícovka kiosků vejde. Ale že by tím nějak významně utrpěl Starbucks, to si opravdu nemyslím. Konkurenční boj se logicky odehraje na poli automatů. Dávat si takové marketingové cíle je tedy naivní nebo velkohubé, ale v každém případě je to k ničemu. A to i jako pouhý PR nástroj.

Už téměř 3.000 obchodníků v ČR používá věrnostní program Cashback World, ale ne každý ho má se všemi výhodami v balíčku programu PARTNER PLUS. Vy ho můžete mít komplet s veškerou podporou, kterou v programu nabízíme. Přesvědčte se, že se to vyplatí.


Marketingová strategie by měla být originální

Představte si, že byste se rozhodli stát se franšízantem této nebo jakékoliv podobné značky u nás. Myslíte si, že by vám na přeplněném trhu pomohlo, že automaty melou kávová zrna, nabízejí cappuccino a další speciality, a to vše za ceny nižší než v kavárnách (viz článek v bio-info.cz)? Obávám se, že ne, i když byste se prohlásili za zvěstovatele konce klasických podniků či konkurence. Dovedu si však představit, že dobrým argumentem by například mohla být fair trade káva. Ale těžiště marketingové strategie by muselo být někde jinde, než jen v produktu a ceně. Ty jsou totiž u konkurenčních firem velmi podobné (například cappuccino nabízí většina automatů). Říci konkrétně, co by to mělo být, je obtížné. Ale co třeba místo kiosků nabízet "kouty", kde by se dalo na chvíli posadit nebo postát, aniž byste překáželi. Či přijít s automatem, který by ke kávě nabízel čerstvě dopečené pečivo? ( další inspirace najdete v knize Intuitivní marketing pro 21. století).


Co z toho vyplývá pro vaši marketingovou strategii

Být nadšený svojí novou strategií nebo produktem je v pořádku. Není ovšem dobré při tom ztrácet soudnost. Takže nejlepším způsobem, jak dosáhnout podnikatelského úspěchu, je nejdříve dvakrát se soudností měřit a pak teprve povolit stavidla nadšení.  A využít možnosti programu PARTNER PLUS.

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.