Proč a jak vyprávět marketingové příběhy

 

Marketingové příběhy musí zaujmout víc lidí, než jen vás. Nemohou být proto všední. "Byla jsem na mateřské a potřebovala jsem si přivydělat. Tak jsem začala šít dětské tepláčky. Manžel mě v tom podporuje a jsme šťastní." Na podobné story malých podnikatelek a podnikatelů můžete často narazit na jejich webu v rubrice "Můj příběh". Nikoho to nezajímá. Takové příběhy žije totiž většina lidí a není na nich nic zvláštního.

 
Jak vyprávět marketingové příběhy

Banální příběhy, jak jste se rozhodli podnikat, nikoho nezajímají. Musí mít šťávu. Intuitivní podnikatelé to dobře vědí.

 
Jistě, čtenáře zajímají vyprávění o začátcích podnikání. Jenže to nesmí být banalita. Chápu, že vypravěči možná zažili víc, než sdělují. Ale takto nemají šanci zaujmout. Na upoutání pozornost totiž zabírají jiné faktory. Tady jsou.

Můj citát o úspěchu:
"Vyhmátněte ve svém podnikání, co je lidské a vyvolává emoce."


Na začátku je potřeba drama

Pan Tlustý měl opravnu obuvi a brašnářství. Šlo to s ním od desíti k pěti a exekutoři si u něj podávali dveře. Když už měl přijít i o zařízení, rozhodl se k radikální změně. Sdružení podnikatelů, které vzniklo, se proslavilo zejména aktivitou na Facebooku a zakázky se jen hrnuly.

Myslíte si, že by tento příběh někoho zajímal, kdyby se pan Tlustý prostě jen jednoho rána rozhodl, že svoji vcelku prosperující kožedělnou výrobu trochu rozšíří a udělá jí reklamu na Facebooku? Neštěkl by po něm ani pes. Nejdřív tedy potřebujete drama. Klasický příběh, jak chudý ke štěstí přišel, okořeněný tím opravdovým dnem. Neříkám, že si to máte vymyslet. Ne, najděte něco ve svém vlastním příběhu, a hlavně se za to nestyďte. Trochu zveličovat můžete. Jak říká Seth Godin, všichni marketéři jsou lháři.


Marketingový příběh nesmí být banalita

Na záplavě marketingových příběhů má jistě svůj podíl zmíněný Seth Godin, jenže ten ve své knize Všichni marketéři jsou lháři popsal skutečné a originální příběhy, nikoliv tuctové banality. Těžko pak srovnávat vyprávění o tom, jak výrobce nápojových sklenek přesvědčil své zákazníky, že z jeho výrobků chutná víno lépe (takže ti si za tím bezvýhradně stojí bez ohledu na objektivní testy) třeba s "příběhem" tuzemského vinařství, o němž se jen ví, že se tomuto oboru věnuje.

Lidé si odjakživa vyprávěli příběhy. Ani dnes tato forma sdělování informací neztratila na přitažlivosti. Místo výčtu informací tedy raději vyprávějte. A to tak, abyste čtenáře zaujali a vtáhli do děje. Budou mít pocit, že už vás znají dlouho a jsou na vaší straně. Ověřil jsem si v praxi, že to funguje. Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.


O čem se nemluví

Podnikatelce znehodnotila zásoby lahůdek prasklá odpadová roura, zrovna když byla na dovolené. Fekálie doslova zalily celou místnost, nasákly do zboží i do zdí.

Podobná vyprávění asi každý poslouchat nechce. Zvlášť pokud má velkou obrazotvornost. Podnikatelce ale otevřené vylíčení, co se jí stalo právě v době, kdy se firma začala stavět na nohy, přineslo velké sympatie a publicitu. Pokud vás potkal podobný (nebo jiný) nechutný problém, najděte odvahu vyjít s ním na veřejnost.


David a Goliáš

Ingvar Kamprad, zakladatel společnosti IKEA, chtěl nabídnout zákazníkům kvalitní nábytek za nízké ceny. Narazil však na konkurenty, velké obchody. Ty ho neustále žalovaly, obviňovaly z plagiátorství, psaly jeho dodavatelům a vyhrožovaly jim, že jestliže budou vyrábět pro IKEA, přestanou od nich nábytek odebírat. Kamprad to vyřešil dodávkami nábytku ze socialistického Polska.

Souboj malého, který je zdánlivě bez šancí, a velkého vyzyvatele, odjakživa poutal pozornost. A lidé samozřejmě fandí těm malým. Zvláště když ti najdou nějakou skulinu či neobvyklý způsob, jak nad velkými zvítězit. Jako byl ten Davidův prak ( Sáhněte si zdarma: Viz e-book Tajemství Davidova praku)


Marketingový příběh není povinnost

Není nutné mít marketingový příběh, i když jste se možná v nějaké "moderní" marketingové příručce dočetli, že ano. Než naprostou banalitu, to raději nic. Přesto můžete svým stránkám a informacím dodat emoční a lidský rozměr. Když bude podnikatelka zmíněná v úvodu psát třeba blog o svých dětech a oblečení, které na nich zkouší, vzbudí jistě větší zájem, než s nic neříkajícím příběhem. A podobné podněty můžete najít i v dalších oborech a ve vašem podnikání. Vyhmátněte z nich to, co je lidské a vyvolává emoce.


Jak vyprávět příběhy, které zaujmou:

  • dejte do příběhu dramatickou zápletku
  • použijte témata, která čtenáře přitahují
  • nevyprávějte banality, pokud nemáte co vyprávět, tak raději použijte jinou formu


Inspirace pro vás:

I když se dnes v souvislosti s marketingem nejvíc mluví o technologiích, pořád platí, že rozhodují emoce. A nejlépe je podáte tak, že jsou součástí příběhu a výsledkem toho, jak ho zákazníkům vyprávíte. Když pak ještě připojíte i ty technologie, nemá to chybu. Chcete-li svůj příběh, poraďte se o tom se mnou:

Poraďte se se mnou

 
Využijte mých zkušeností, nasbíraných za 30 let praxe:

Informace o nakládání s osobními daty zde