Jak vypadá spokojený podnikatel?

Jak vypadá spokojený podnikatel?Bývaly doby, kdy jsem byl přesvědčený, že spokojený podnikatel je ten, komu byznys roste a tržby se zvyšují. Zhruba do začátku krize to tak také fungovalo. Semináře, knihy i podnikatelská poradenství lákaly právě na tyto hodnoty. Pak se ale něco změnilo. Možná jsme zjistili, že všechno není tak růžové, jak jsme si to představovali. Možná se dostavila únava, rozčarování, vyhoření. Snad se na tom podepsala i skutečnost, že první generace podnikatelů se už přiblížila důchodu. Jak mi řekl jeden můj známý, kdysi aktivní člověk: "Pro mě to už není, ať se snaží mladí".

Spokojenost se tedy dnes může projevovat různě. Když nechám stranou podnikatele, kteří každé ráno vstávají s myšlenkou, že do důchodu už to nějak doklepou, pořád zbude více názorů na to, co podnikatele činí šťastným nebo alespoň spokojeným.

Velké konkurenci se neubráníte tím, že ji napodobíte, ale že se od ní co nejvíce odlišíte."


Růst tržeb musí být aktivní

Rostoucí tržby a peníze samozřejmě nejsou úplně ze hry. Jen se po obnovení hospodářského růstu a zvyšování mezd nezdají být důležité, protože se zdánlivě navyšují samy, bez vašeho velkého úsilí. Pokud se spokojíte s jakýmkoliv růstem, nedělá vám to starosti. Ale mělo by. Tradiční obchodník si například pochvaluje tříprocentní nárůst tržeb, ale nevnímá, že u řetězců je to dvojnásobek a v případě e-shopů ještě více. Sice tedy roste, ale konkurence roste více a rychleji.

Jak se na to dívat? Nejsem pesimista, ale být obchodníkem, spíš bych se zajímal o těch cca 1.000 prodejen, které v roce 2017 zanikly. I v době, kdy tržby rostou "samy". V médiích sice pořád někdo straší, že další krize už je za dveřmi, ale to není důležité. Podstatné je, že pokud podnikání neroste vaším úsilím, ale jen se veze na vlně, může vás z té vlny každou chvíli shodit konkurence. Mnohem dříve, než se objeví nějaký obecný ekonomický propad.

Firma, která neroste, už ve skutečnosti padá. Žádná udržitelná stagnace neexistuje. A pozor: Ten přirozený přírůstek, který je výsledkem celkové hospodářské situace, se nepočítá. Proto nedoporučuji propadat spokojenosti, pokud vaše tržby stoupají ve shodě s celkovým růstem. Je potřeba začít pracovat na tom, aby vaše příjmy rostly rychleji, a především vaší zásluhou ( viz například článek 5 rad, jak zvýšit tržby ve vaší prodejně). Jen tak si zajistíte spokojenost bez obav z budoucnosti.

Už téměř 3.000 obchodníků v ČR používá věrnostní program Cashback World, ale ne každý ho má se všemi výhodami v balíčku programu PARTNER PLUS. Vy ho můžete mít komplet s veškerou podporou, kterou v programu nabízíme. Přesvědčte se, že se to vyplatí.


Když konkurence posiluje a zastiňuje vás

V Tolkienových knihách se stín Mordoru šířil nad Středozemí a ničil veškerý optimismus. Steve Jobs vylíčil ve slavném reklamním spotu IBM jako Velkého Bratra, který chce ovládnout celý počítačový průmysl. Velká konkurence je zkrátka něčím, co nemůžeme vnímat s klidem. Zvlášť když se šíří a šíří.

Někteří podnikatelé říkají, že nepotřebují zvýšit tržby, ale bránit se takové konkurenci. Ty dvě oblasti však mají hodně společného. Jednak v tomto konkurenčním boji potřebujete investovat. Velké firmy a řetězce využívají konjunktury k modernizaci. Podívejte se jen na řetězce, prakticky všechny předělávají prodejnu za prodejnou (  více se dočtete například v článku Jak to dělá Penny Market).

Ale nejde jen o modernizaci. Jak už jsme si před chvíli řekli, růst tržeb, vyšší než přirozený přírůstek na trhu, je výsledkem aktivního přístupu. Právě ten je vaší hlavní zbraní proti konkurenci. Velké firmy mají samozřejmě také své pracovníky, kteří se snaží aktivně zvyšovat prodej. Jenže na jiných principech. Menší podnikatel se nemůže chovat stejně jako velká korporace nebo řetězec, ale i naopak. Oni nemohou dělat to, co vy ano. Využívejte tedy toho, co je vám vlastní. Neopisujte.

Můžeme si to ukázat na řetězcích. Veškeré jejich úsilí směřuje k automatizaci: cenovky, které se nastavují konkrétně pro daného nakupujícího, pokladny bez obsluhy, načítající informace z čipů na zboží… Alza představila prodejnu, kde jste úplně sami. Upřímně řečeno, z toho, co jsem viděl, bych asi dobrý pocit neměl. A o to jde. Existuje spousta zákazníků, kteří chtějí nakupovat u živých lidí a popovídat si přitom s nimi. Už to pomalu začíná být vzácné a bude ještě vzácnější.

Nemyslete si tedy, že všechny prodejny, služby či restaurace musí být stejné, ať patří nadnárodnímu řetězci nebo tuzemskému živnostníkovi. Mohou fungovat na rozdílných principech a jedni i druzí si najdou své zákazníky. Jestliže na vás tedy dotírá velká konkurence, neubráníte se tím, že ji napodobíte, ale že se od ní co nejvíce odlišíte ( o těchto principech je kniha Intuitivní marketing pro 21. století).

žárovkaAktivní prodej je tím nejspolehlivějším způsobem, jak zvýšit tržby (už se mi podařilo i navýšení o 100 %). A funguje vždy a všude, ve všech oborech. Není to tak obtížné, jak by se mohlo zdát, protože aktivní prodej je pro tradičního obchodníka tím nejpřirozenějším prostředím. Přečtěte si o tom více


Za únavu může jednotvárnost

"Vietnamská večerka zavírá večer v devět. Český obchodník v ulici končí v pět hodin odpoledne. A hodinu před tím už nemá takové běžné věci, jako je pečivo nebo čerstvou zeleninu," dočetl jsem se v jedné internetové diskusi.

Nejeden tradičních obchodník, zvlášť pokud začínal v 90. letech, je unavený. Čím dál tím naléhavěji si uvědomuje, že takto si to nepředstavoval. Pracovat od šesti ráno do devíti večer, bez nároku na odpočinek, dovolené. A protože si za tu dobu sotva vydělal na jakž takž pohodlné živobytí, ale nic navíc, musí se ve svém podnikání trávit až do důchodu všechen čas.

Tak tedy alespoň zkracuje otevírací dobu, omezuje svoji přítomnost ve firmě, pokud má zaměstnance. Jenže tak přichází o zákazníky a často také zjistí, že pracovníci kvůli jeho nepřítomnosti zvlčeli. Co s tím? Zní to možná nepravděpodobně, ale je potřeba přestat dělat to, co si myslíte, že šetří vaši námahu. Zvýšit aktivitu a zbavit se rutiny. Právě jednotvárnost práce je příčinou vaší únavy. To už dávno zjistili třeba u montážních pásů v automobilkách. Dnes tam pracují stroje.

Normální reakce na únavu je, že lidé nedělají nic navíc. Jenže když se začnete zabývat věcmi, které z rutiny vybočují, organismus to naopak osvěží a probudí. Na jedné konferenci řečník každou půlhodinu zavelel ke vztyku a trochu jsme si zatančili a zaskákali podle hudby. Ospalost z nás spadla, okysličený mozek se zase rozběhl. Funguje to, i když třeba neskáčete, ale začnete testovat nové zboží, jiný vztah k zákazníkům, jinou organizaci prodejny nebo novou podobu e-shopu.


Nezavírejte oči a neodkládejte

Nechuť ke změnám je běžnou lidskou vlastností. Jenže v podnikání se slabosti neodpouštějí. Všude kolem čekají ti větší, bohatší a aktivnější, až vypadnete ze hry a oni zaberou vaše území a získají vaše zákazníky. Jestliže si říkáte, že vaše situace vlastně není tak špatná, nebo že začnete po dovolené, nebo že počkáte do Vánoc, stáváte se jejich snadnou kořistí. Zvažte, jestli si můžete dovolit zůstat u stěžování, nebo je zapotřebí s tím něco udělat.  PARTNER PLUS klíčový program pro spokojenost v podnikání, vám v tom pomůže.

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.