Intuitivní podnikatelé hledají originalitu

 

Před lety zde býval vyhlášený rybí bufet. Pak ustoupil nezajímavému restauračnímu řetězci a zájemce o lahůdky vybočující z průměru si musel nechat zajít chuť. Když se pak jen o ulici dál objevilo "Rybí bistro", spěchal jsem ho navštívit. V duchu jsem si maloval všechny rajské zážitky, které mě čekají, na něž jsem byl zvyklý a které jsem tu dlouhou dobu postrádal.

 
Intuitivní podnikatelé hledají originalitu, říká Miloš Toman
 
Tedy pokračování v tradici zaniklého předchůdce, rozšířené o nejnovější kulinářské trendy, to vše rychle a jednoduše, jak káže moderní uspěchaná doba.

"Úspěšné podnikání stojí na výjimečnosti."


Čím větší vzbudíte očekávání, tím hůř nese zákazník zklamání

Bohužel, oč větší bylo očekávání, o to horší přišlo zklamání. Stačilo přejet očima tabuli s nabídkou, aby mi bylo jasné, že kopíruje sortiment zmražených polotovarů z Makra. Včetně "smažáku" s hranolky a vepřového řízku.

Tuzemský konzument si už zvykl, že naše bistro je na hony vzdálené svému francouzskému vzoru. Ví, co zde má očekávat a co naopak čekat nemůže. Kdyby se ten podnik jmenoval "Na rožku" nebo "U Marušky" neřeknu ani slovo a obligátní nabídku všeho, co se dá usmažit, obohacenou dvěma druhy rybího filé navíc, přijmu jako normální. Hlásí-li se ovšem už ve svém názvu k specializaci, zákazník právem očekává, že skutečně něčím vynikat bude. Jinak by přece neměl důvod jít právě sem.

Podnikatelské projekty tohoto druhu obvykle vznikají spojením protikladů. Na jedné straně stojí potřeba odlišit se od konkurence, na druhé pak pragmatický příklon k vyzkoušenému a zavedenému. A tak sice vznikne podnik záměrem ne zrovna běžný, ale fungující stejně jako všechny ostatní. Nedivme se, že za půl roku ho obvykle nahradí jiný.

Když jsem se jednoho podnikatele, končícího svůj neúspěšný pokus o udržení se na trhu, ptal, proč si zvolil zrovna tuto činnost, řekl mi, že to považoval za dobrý nápad. Ta slova by se mohla tesat na většinu podnikatelských pomníčků.

E-book Od poslání ke strategii od Miloše Tomana


Intuitivní marketing radí: Buďte originální a hledejte originalitu

Je jistě správné dělat co umíte a co vás baví. Samo o sobě to však nestačí. Chcete-li uspět, musíte získat dostatečný odstup od konkurence. Což slovně nebývá problém, ale praxe je obvykle jiná.

Řeknete-li si, že to jinak dělat nelze (třeba s poukazem na ekonomickou či technologickou realitu), pak nikdy nevykročíte ze stínu průměrnosti. A co více - vaše výsledky nedosáhnou úrovně, kterou by někdo obdivoval a se kterou byste byli sami spokojeni. Stanou se z vás pan nebo paní Průměrní.

Úspěšné podnikání stojí na výjimečnosti. Nemožnost odlišit jednoho konkurenta od druhého vede obvykle k cenové válce a likvidaci těch slabších. Originalita naopak otevírá nové trhy, kde po soupeřích není ani památky ( viz kniha Nová Strategie modrého oceánu).

Místo hledání správné ceny, jak je dnes zvykem, byste se tedy měli zaměřit na hledání originality. A to nikoliv v reklamě, ale v samé podstatě produktu. Máte-li pocit, že to není možné, připomeňte si, co nešlo před sto lety: od letecké dopravy až po léčení penicilinem. Tak samozřejmé věci, bez nichž si dnes neumíme svůj život představit, jako je mobil či internet, byly vyvinuty sotva před pár lety.

Ale nejde jen o technická řešení. Mají vám spíše připomenout, že možnosti tvořivosti jsou neomezené. Stejně tak můžete najít originalitu v oblasti nehmotné - péči o zákazníky, nabídce, prodeji, komunikaci atd. Nové technologie vytvářejí potřebu nových přístupů a naopak. Vystupte do tohoto víru, buďte vnímaví, přemýšlejte, nechte se inspirovat a uspějete.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu