Cookie: Co teď dělat?

 

Když na mě dopadne nějaká rána nebo se objeví těžký problém, reaguji vždy stejně. Nejdříve se uzavřu, schoulím, mám ty nejčernější myšlenky a říkám si, proč zrovna mně se to muselo stát. Ale nejpozději druhý den ráno vstanu, zatnu zuby a pustím se do boje. Asi to máte podobně, takže teď cítíte, že je čas začít bojovat. Podívejme se, od čeho se odrazit.

 
Cookie intuitivního marketingu: Co teď dělat?
 
Jedno je jisté. Krize neskoční tím, že se zase otevřou prodejny, restaurace a služby. Naopak. V té chvíli to teprve začne. Na jedné straně podnikatelé, kteří potřebují dohnat výpadek a pro mnohé je to otázka života a smrti. Na druhé straně nedůvěřiví zákazníci, kteří se obávají návratu viru, propouštění a dalšího utahování opasků. Tak jako při minulé krizi se dá říci, že půjde hlavně o krizi důvěry.

"To nejhorší, co teď můžete udělat, je složit ruce do klína a věřit, že na vás zákazníci nezapomenou."

To, co je zásadní, a na čem bude nejvíce záležet, je tedy důvěra. Vztah mezi zákazníky a vámi. Mnozí se budou snažit bojovat nízkými cenami, ale neobstojí. Právě proto, že jimi nijak nerozptýlí důvěru nakupujících. Čím tedy začít hned teď a dnes:


Komunikujte se zákazníky

Pokud máte na své zákazníky spojení, začněte s nimi komunikovat. Doporučuji mix dvou třetin obecnějšího, zajímavého obsahu týkajícího se vašeho oboru, a třetiny obchodní nabídky. To, že máte zavřené dveře, ještě neznamená, že nemůžete prodávat. Přijímejte objednávky mailem, vytvořte si jednoduchý e-shop na nějaké bezplatné platformě. Doručujte zboží sousedům ke dveřím. Určitě vymyslíte řadu dalších možností.

Na LinkedIn jsem našel tento příklad: "Líbí se mi přístup mé švagrové, která má kosmetický salon. Na FB a IG se svými klientkami neustále komunikuje a ukazuje jim, jak správně ošetřovat pleť doma a přes FB a IG klientkám prodává kosmetiku, kterou v salonu běžně používá."

Pokud kontakty nemáte, začněte na nich pracovat. Možná jste si dosud říkali, že je k ničemu nepotřebujete. V nastávající době ostrého konkurenčního boje budou mít cenu zlata. Začněte tedy hned hledat cesty, jak se k nim dostat. Teď, nebo třeba až otevřete. Ale počítejte s nimi jako s nutností.

E-book Prosperita na dosah od Miloše Tomana


Něco nabídněte

V intuitivním marketingu platí jedno přísloví: "Sejde z očí, sejde z mysli." To nejhorší, co teď můžete udělat, je složit ruce do klína a věřit, že na vás zákazníci nezapomenou. Něco pro ně připravte. Nemusí to být nutně obchodní nabídka. Stejně možná nemáte co dělat, tak proč nevyužít čas nějakou bezplatnou či dobročinnou aktivitou?

Jestliže jsou (nebo mohou být) například vašimi zákazníky sousedé, nabídněte jim, že pro ně něco uděláte. Restaurace třeba může dát do schránky letáky s "jejich" recepty. Obchodník s nábytkem pozvánku na bezplatný webinář o zásadách zařizování interiéru. Určitě vás napadnou další možnosti ( použijte k tomu kreativní deník).


Připravujte se

Možná to vypadá jako nadsázka, když říkám, že až se zase spustí podnikání, mnoho toho nebude jako dříve. Jenže už mám nějaké zkušenosti z minulých krizí a vždy se mnoho věcí podstatně změnilo. V každé krizi jedni podnikatelé padali a druzí prosperovali. Vydrželi ti, co byli schopní se přizpůsobit novým podmínkám. Tak to ostatně platí od samého úsvitu lidstva.

Nemarněte tedy čas a připravujte se. Fyzicky i mentálně. Ve své prodejně či restauraci udělejte drobné opravy nebo změny. Ale hlavně přemýšlejte, co by mohlo být jinak. Jak zapůsobíte na zákazníky tak, aby dali přednost vám a ne konkurenci? Co budete dělat jinak? Jak se na to připravit? Vytvořte si novou strategii (možná první, kterou budete mít).

Je to hodně práce, ale v této době se rozhoduje o vaší blízké budoucnosti. Pro mnoho podnikatelů bude nejtěžší změnit svůj přístup. To je větší námaha než jakákoliv fyzická práce. A přece je potřeba to udělat. Inspirujte se v tom e-booky, které si můžete stáhnout zdarma.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli: