Co vám v podnikání brání postoupit dál

Co vám v podnikání brání postoupit dál Sešli jsme se ve stinném lobby pětihvězdičkového hotelu. Jeho ředitel si mě pozval, abych mu pomohl s marketingem. Hlavním problémem, jak mi vysvětloval, byla skutečnost, že hotelová restaurace zela po většinu dne prázdnotou. Turisté si samozřejmě došli na oběd někde ve městě, ale nelákala je ani možnost večeře. "Máte vůbec na pokojích jídelní lístky?" zeptal jsem se, když jsme prošli hotel a zastavili se u stojánku s nabídkou před vchodem do restaurace. Ředitel přiznal, že ne. "Ale to je jen maličkost," dodal. Přisvědčil jsem: "Je toho potřeba mnohem víc".

Když jsem manažerovi vysvětlil, že pro zvýšení návštěvnosti restaurace i celého hotelu by to chtělo všechno z gruntu předělat, třeštil na mě oči. Vypočítával jsem mu na prstech: Odstranit stavební úpravy z počátku 90. let (ve stylu "jak si člověk, který žil celý život v socialismu, představuje přepych"), vytvořit v hotelu jednotný styl, změnit jídelní lístek (součástí mišmaše s oblibou v českých restauracích nazývaného "pokrmy české i mezinárodní kuchyně", byl i hamburger), vyměnit šéfkuchaře, který takovou hrůzu vymyslel.

"Podnikatel chce mít pocit, že je schopný, a samozřejmě také touží, aby ho tak vnímalo jeho okolí."

Ředitel se se mnou rozloučil chladně. Na odchodu mi řekl, že si představoval návrhy na nějaké aktivity na internetu, ne na přestavbu hotelu. Už se neozval. Zato jsem za půl roku zjistil, že hotel se rekonstruuje. A po jeho znovuotevření nebylo vidu ani slechu po původním šéfovi kuchyně a hamburgeru v nabídce restaurace.


Bojíme se změn víc než neúspěchu?

Proč tento příběh? Ne kvůli tomu, abych ukázal, že na má slova dojde, ale protože se s podobným přístupem setkávám často. Samozřejmě nejen v pětihvězdičkových hotelech. Stejně se chovají i majitelé venkovských krámků, i když po nich nikdo nechce kompletní přestavbu ani výměnu personálu. Nechuť ke změnách je v nás silně zakořeněna, a tak by mnoho podnikatelů uvítalo, kdyby se jejich současný stav změnil jen tak sám od sebe.

Někteří časem prozřou, jiní ne. Jsou lidé - a není jich málo - kteří raději zkrachují, než by se odhodlali ke změnám. Proto jsem připravil malý přehled typických postojů, které mohou stát v cestě podnikatelskému úspěchu. Někdy je totiž těžké uvědomit si, co brání v postupu vpřed a pak se hledají náhradní řešení, která možná vypadají pěkně, ale nefungují ( čtěte také v článku Akce nevydělávají, škodí a dají se nahradit).

Pojistěte si poloviční slevu na PARTNER PLUS! Pořiďte si nejlevnější variantu LIGHT, která je do 30. 9. zcela zdarma, a ta vám umožní čerpat naše služby a kdykoliv přejít na vyšší úroveň programu jen za poloviční cenu. Pojistěte si svoji slevu, ať vám neuteče.


Ono se to vyřeší samo

Máme konjunkturu, lidé jsou ochotni více utrácet, a tak to vypadá, že se vaše situace zlepší sama od sebe. Tržby přece rostou, tak co se znepokojovat. Jenže když si dáte tu práci a podíváte se na celková čísla, uvidíte, že zatímco vaše příjmy se zvýšily o dvě procenta, velké konkurenci narostly o šest procent a internetové prodejny mají dvouciferný růst. Že se vás to netýká? Ale ano, připravují vás o peníze, které by jinak zákazníci utratili u vás.

Venkovský obchodník má pocit, že když kolem žádnou konkurenci nevidí, tak prostě neexistuje. Ale když se ho zeptám, kde nakupují lidé, kteří dojíždějí za prací, odpoví, že v supermarketu ve městě. Nejhorší je ale dodatek, který obvykle následuje: "S tím já nic nenadělám." Když si to budete myslet, opravdu nenaděláte. Když uvěříte, že tržby rostou samy, takže se nemusíte namáhat nějakými změnami, ujede vám vlak ( viz také článek Jak těžké je dohnat ujíždějící vlak?).

Možná máte doma na zahradě nějakou jabloň. Dává plody sama. Nemusíte ji okopávat a zalévat jako zeleninu. Úroda zdánlivě závisí jen na počasí. Ale když ji nebudete prořezávat, úroda se sníží. I tam, kde to zdánlivě jde samo, je potřeba se starat.

Je tedy jistě skvělé, když vám tržby rostou, protože ekonomice se daří. Ale přemýšlíte o tom, že to jednoho dne změní? Vzpomeňte si je, co už nás potkalo od roku 1989. Možná by to vyřešilo dávat si teď něco stranou, na horší časy. Ale to mnoho podnikatelů nedělá, protože donedávna tak tak přežívali a i při zvýšených tržbách nemají na to, aby spořili.


To je mé a jenom mé podnikání

Když přijde řeč na důvody, proč se lidé pustí do podnikání, obvykle je na prvním místě svoboda. Naopak se téměř nemluví o mnohem důležitější potřebě něco vytvořit a vybudovat, uspět, zajistit materiálně rodinu. Podnikatel chce mít pocit, že je schopný, a samozřejmě také touží, aby ho tak vnímalo jeho okolí. To dobře funguje, pokud se mu daří. Ale co když ne?

Na Olympijských hrách, které se konaly v roce 1908 v Londýně, vedl v maratonu Ital Dorando Pietri. Jenže vedro si vybralo svou daň. Když unavený a dehydrovaný závodník dorazil na stadion, úplně ztratil orientaci a rozběhl se opačným směrem. Pořadatelé ho otočili a nakonec mu pomohli dostat se do cíle. Byl však vzápětí diskvalifikován.

Ve sportu se taková pomoc trestá, protože nejde jen o vítězství, ale hlavně o srovnání s ostatními závodníky. V podnikání je také mnoho lidí, kteří jsou unavení, špatně vidí na svoji cestu a někteří se i vydají opačným směrem, než by měli. Ale pokud se vám to stane, nemusíte se s nikým srovnávat. Jde o vás, ne o to, jestli jste lepší nebo horší než ostatní ( také v knize Intuitivní marketing pro 21. století). Vlastně ani o vás tak docela nejde, důležité je vítězství. Jestli vás někdo otočí správným směrem nebo podepře, nijak to nesnižuje vaše zásluhy a hlavně skutečnost, že dosáhnete cíle.

žárovkaJedním z největších objevů moderního obchodu je věrný zákazník. Dokáže snížit vaše marketingové náklady na desetinu, a přitom vám navýšit obrat v průměru o 30 %. Mít věrné zákazníky dnes znamená mít zásadní konkurenční výhodu. Věnujte mu proto pozornost, jakou si zaslouží.


Já už to dělám tak dlouho, že vím všechno

Podnikatelé, kteří začínali v 90. letech (a předtím už možná sbírali zkušenosti v socialistickém obchodě nebo pohostinství) rádi říkají, že už o svém oboru vědí všechno. Možná to i u některých bude pravda, ale většinou se jedná o iluzi. Tempo změn (a to závažných změn) je dnes tak vysoké, že dlouholetá praxe stačí sotva na organizaci a udržování provozu. Ve skutečnosti tedy ten, kdo říká, že už ví a zná všechno, se dávno zastavil a žije z minulosti.

Americká společnost A&P byla v padesátých letech minulého století největší maloobchodní organizací na světě. V roce 2015, po 156 letech fungování, skončila. Důvodem bylo, že v 60. letech nezachytila změnu poptávky. Ekonomice se tehdy dobře dařilo a lidé chtěli něco víc než levné produkty prodávané v úsporných diskontních prodejnách. Požadovali hezčí obchody, lepší a čerstvé zboží. Vedení společnosti však odmítlo cokoliv měnit. Byli přece v té době na trhu už sto let a věděli o něm všechno.

Je jistě skvělé mít dlouholetou praxi. Mnoho věci se nemění a můžete je dělat efektivněji, když jste to za léta perfektně zvládli. Jenže jsou tu i věci, které jsou nové a důležité. Tady vám žádná praxe nepomůže. Buď budete trvat na tom, že už všechno znáte, nebo si přiznáte, že je potřeba se dál učit a dělat změny.


Změna je podnikatelský život

Změny jsou samozřejmě určitým rizikem. Jedna z definic zisku však říká, že je to odměna za podnikatelské riziko. Nemůžete mít tedy jedno bez druhého. Buď nic neměníte, jedete ve vyjetých kolejích a máte malý nebo žádný zisk, nebo podstupujete riziko změn a odrazí se to ve výsledcích. Dobrou zprávou je, že řada změn, které vám mohou přinést lepší výsledky, nijak zvlášť riziková není. Hlavní je překonat nechuť k nim ( dokážete to s programem PARTNER PLUS).

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.