3 chyby, které škodí vašemu podnikání

3 chyby, které škodí vašemu podnikání

Myslíte si, že by se vám dobře podnikalo na pustém ostrově? Určitě ne, protože tam nejsou zákazníci. Kolik se toho jen napsalo o jejich důležitosti, ba nepostradatelnosti pro podnikání. Vždyť jsou to oni, kdo má v kapse peněženku a kdo rozhoduje, jestli vám z ní něco přesune do pokladny nebo na účet. Přesto se pořád ve vztahu k zákazníkům dělají chyby. Dokonce zásadní chyby. Chyby, které podstatně ovlivňují úspěšnost podnikání. Nejeden podnikatel se pak ptá: "Jak je možné, že jiným se daří, jen mně ne?" Odpověď najdete v přístupu k zákazníkům.

Ať chcete nebo ne, podnikání vždy dělají dva: Vy a zákazník. A zatímco se každodenně věnujete podobě svého byznysu, o zákaznících toho možná víte méně, než potřebujete. Jsou podnikatelé, a je jich bohužel dost, kteří dokáží o svých zákaznících říct jen to, že možná přijdou, možná nepřijdou. Tři chyby, o kterých se tu dočtete, s tím souvisejí.

"Podnikání je jako moře. Buď se naučíte plavat, nebo se utopíte."


Přitahujete špatné zákazníky

Podnikatel by měl cíleně přitahovat zákazníky, kteří mu zajistí úspěch. Bohužel, často jen spoléhá na "logiku". Když si dejme tomu otevře občerstvení, tak čeká, že logicky přijdou lidé, kteří mají hlad. Nebere v úvahu, že všude kolem je pro hladové spousta příležitostí. Od nádražních bufetů pochybné kvality po prvotřídní restaurace. Proč by zákazníci měli jít právě k němu? Protože v to doufá? To je jistě hodně slabý argument.

Jenže může být ještě hůř. Nemálo podnikatelů sice určité zákazníky přitahuje, ale jsou to ti, kteří mají hluboko do kapsy. Nízkopříjmové skupiny, jak se také říká. V tom panuje nedorozumění. "Já žádnou reklamu zaměřenou na chudé nedělám!" oponuje mi majitel prodejny. "Obsloužím každého, kdo přijde." Jenže když se podíváme na jeho tržby, je to vidět. Stačí se chvíli postavit k pokladně. Malé nákupy, hlavně zboží se slevou.

Sám obchodník říká: "Lidi dnes zajímá hlavně cena. Nemají peníze." A podle toho své podnikání dělá. V regálech je vidět laciné zboží. Největší předností povadlé zeleniny je akční cena. Interiér prodejny má už něco za sebou. Prodavačky vyhlíží neupraveně, jsou ušmudlané a tváří se lhostejně. Žádná reklama není zapotřebí. Všechny tyto faktory nejenže spolehlivě přitahují lidi s malými útratami, ale také odpuzují ty, kteří peníze mají a rádi by si za ně něco koupili ( viz také v článku Máme v prodejně takové zákazníky, jaké si zasloužíme).

Jak vidíte, nejdůležitější je postoj. Od něj se pak odvíjí chování podnikatele. Když se nezaměříte vědomě na zákazníky, kteří vám zajistí prosperitu podnikání, budete se nevědomě chovat podle svých (často negativních) názorů, postojů atd. A některé jistě vypadají jako realistické ("Lidi nemají peníze"), nebo lidumilné ("Důchodci si potřebují lacino nakoupit"). Jenže ve výsledku si to vaše podnikání odnese. Cíleně se tedy zaměřujte na zákazníky, kteří vám zajistí úspěšnost vašeho byznysu. Až vyděláte, můžete dělat charitu. Naopak to nefunguje. Zjistěte, co tato cílová skupina vyžaduje, jaké zboží chce, co na ni působí. A zařiďte se podle toho.

žárovkaJedním z největších objevů moderního obchodu je věrný zákazník. Dokáže snížit vaše marketingové náklady na desetinu, a přitom vám navýšit obrat v průměru o 30 %. Mít věrné zákazníky dnes znamená mít zásadní konkurenční výhodu. Věnujte mu proto pozornost, jakou si zaslouží.


Považujete prodej za obtěžování

Podezření, že neprodáváte, vás jistě nadzdvihlo ze židle. To je přece hloupost! Ale ve skutečnosti vůbec nejde o řídký jev. Podnikatelé často dělají všechno možné, jen aby nemuseli prodávat. Například startupisté se věnují technologiím a šíření, místo aby vydělávali prodejem svých produktů. Proto se také nezřídka stává, že jim nespokojení investoři nakonec firmu odeberou.

Další podnikatelé zase pojímají svůj byznys jako zálibu nebo charitu. O prodeji tvrdí, že jim kazí dobrý pocit z podnikání. Jiní mají uspokojení z hledání nového a levného zboží pro svůj obchod, ale jen předpokládají, že co se líbí jim, bude se líbit i nakupujícím. Nebo vedou prodavače k tomu, aby jen podávali, o co si zákazníci řeknou. Všichni pak chápou prodej jako obtěžování. Jak jich, tak zákazníků ( přečtěte si také článek Prodej - to není pro mě?).

Bohužel (nebo naštěstí) je největší předností menších podnikatelů právě osobní styk se zákazníky a způsob prodeje, který tomu odpovídá. Automatizace je sice pěkná věc, ale pokud automat nenabízí jedinečný produkt, tak je jen jedním z mnoha. Představte si, že před vámi stojí řada automatů a všechny nabízejí stejnou kávu za stejnou cenu. Ze kterého si ji dáte? Je to úplně jedno, že? Chcete snad, aby o výsledcích vašeho podnikání rozhodovala náhoda?

Cesta k úspěchu je tedy dána za prvé originalitou, a to nejen produktu (prodejny nemusí mít jedinečné zboží, ale mohou mít jedinečný přístup nebo vzhled). Za druhé jednáním se zákazníkem. Jestliže v tak vyspělé zemi s vysoce konkurenčními trhy, jako jsou USA, se v obchodech mohou se zákazníky bavit, dávat jim ochutnávat nebo naskládat zboží do tašky, tak to jistě není projev zaostalosti a neznalosti moderních prodejních postupů. Vsaďte proto na přístup, který je pro vaše podnikání přirozený.

Pojistěte si poloviční slevu na PARTNER PLUS! Pořiďte si nejlevnější variantu LIGHT, která je do 30. 9. zcela zdarma, a ta vám umožní čerpat naše služby a kdykoliv přejít na vyšší úroveň programu jen za poloviční cenu. Pojistěte si svoji slevu, ať vám neuteče.


Nesnažíte se zákazníky udržet

Dlouho jsem používal informaci, že získat nového zákazníka je až 10krát nákladnější než si udržet stávajícího. Podle posledních výzkumů je ten rozdíl už 24násobný. Než tedy začnete řešit ubývající zákazníky investicí do reklamy, popřemýšlejte nejdříve, co děláte proto, aby vám neodcházeli. Řeknu rovnou, že argumenty typu "zákazníci přicházejí a odcházejí, to je normální" považuji za hloupé. To může říct jen podnikatel, který svůj byznys neřídí a výsledky považuje za dílo náhody. Asi jako kdyby řidič prohlásil, že nezáleží na něm, jestli auto pojede po silnici nebo skončí v příkopu.

O tom, jak konkrétně postupovat, se teď nebudu rozepisovat, na toto téma nejdete na webu řadu článků ( například Papírová kartička věrnost zákazníka nedělá) a také se o něm dočtete  v knize Intuitivní marketing pro 21. století. Rád bych především upozornil, že když nechcete věrnost zákazníků nechat na náhodě, musíte na ní pracovat cílevědomě a plánovitě. Žádné "Když budu mít dobré produkty za dobrou cenu, tak to zákazníci ocení a budou se vracet" nefunguje. Je to asi jako postavit si stánek s rohlíky na food festivalu. Mohou být dobré a laciné, ale kolem bude mnohem více větších pokušení, než vaše pečivo.

Vy tedy musíte být "pokušením" pro zákazníky, ne však jednorázovým. Musíte jim při každém nákupu dávat důvod, aby přišli příště. A uznejte, že to se jen tak náhodně dělat nedá. Vím, že řada podnikatelů má odpor k cílevědomému směřování a plánování, ale je zkrátka potřeba se to naučit dělat. Podnikání je jako moře. Buď se naučíte plavat, nebo se utopíte. Když se vám plavání nelíbí, neskákejte do vody. Když se vám nelíbí činnosti nutné pro úspěch v podnikání…


Řiďte své podnikání

"Já jsem sám sobě svým šéfem," říkají s oblibou podnikatelé. Ale to neznamená, že si mohou dělat, co se jim zachce. Ředitel společnosti také nemůže dělat cokoliv, nebo naopak nedělat, do čeho se mu nechce. Podnikání je zodpovědnost nejen vůči sobě, ale také druhým. Vždyť v případě menších podnikatelů je na něm často závislá životní úroveň celé rodiny. Jsou na něm závislí zákazníci, kteří neradi mění, nebo dokonce měnit nemohou. Nepokračujte tedy v chybách, o kterých víte, že škodí vašemu podnikání ( podpoříme vás v tom v programu PARTNER PLUS).

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.