Z archivu newsletterů: Dávejte recepty

Z archivu newsletterů: Dávejte receptyBylo to těsně před Vánoci, lidé se tísnili kolem kádí s kapry. Majitel prodejny si se mnou na chvíli sedl do vyhřáté kanceláře a u čaje s rumem jsme probírali všechno možné. Samozřejmě, že nejvíce se mluvilo o obchodě. "Víte, jak prodávám méně známé ryby?" zeptal se mě jednu chvíli majitel. Odpověděl jsem, že by mě to skutečně zajímalo, protože si myslím, že zrovna v tomto oboru jsme my zákazníci dost konzervativní. "Jednoduše se s prodavačem začneme bavit, jak je připravit. Nedávno jsme tu třeba měli líny a nikdo je nechtěl.

A tak jsem prohlásil, že jsme je v neděli měli k obědu a manželka je udělala na kmínu. Kolega mi odporoval, že nejlepší jsou na másle. Rozvinuli jsme tak vášnivou debatu o ideálním způsobu přípravy línů, že jsme za chvíli měli prázdnou káď."

"Prakticky ve všech oborech můžete přidat recept navíc."


Inspirujte své zákazníky

Napadlo mě, že takto se přece nemusí prodávat jen ryby. V každém oboru najdeme spoustu potenciálních zákazníků, kteří jen nevědí, k čemu by jim ten náš produkt byl. Regály supermarketů jsou plné potravin, které jsme v životě neochutnali - nemáme k tomu důvod. V jiné prodejně stojí televizor, který by ideálně splnil naše požadavky a v autosalónu čeká auto přesně podle naší potřeby. Jenže to nevíme. Reklama se zaměřila na emoce a v prodejnách často dávají najevo, že zákazník je povinen vědět.

Je zajímavé, že častým argumentem, proč nedávat lidem "recepty", je nedostatek času. Titíž obchodníci ale bědují, že mají málo zákazníků. Nemají-li čas na nic jiného, jak by zvládli jejich zvýšený příliv? Zřejmě tedy mají právě tolik zákazníků, kolik jsou schopni zvládnout. A pokud jich chtějí více, nezbývá jim, než se přestat vymlouvat na zaneprázdnění a něco pro to udělat ( nejlépe si přečíst e-knihu Intuitivní marketing v prodejně, je zdarma).


Co můžete udělat pro svůj úspěch:

Zapamatujte si zásadu intuitivního marketingu: Dávejte zákazníkům "recepty"

Začal jsem recepty kulinářskými a proto u nich ještě chvíli zůstanu. Povšimněte si, že je najdete na obalech mnoha potravin - například na koření. Zrovna v tomto případě to však většinou funguje naopak - koření koupíte pro něco jiného a při té příležitosti vyzkoušíte recept na obalu. To vše je ale iniciativa výrobce. Co může udělat prodejce? Například místo akcí zajímavých pouze cenou nabízet akce s recepty. V akci pak bude třeba guláš, takže si zákazník koupí levnější maso, koření, cibuli atd., ale navíc dostane letáky s recepty. Součástí akce může být i ochutnávání nebo lekce mistra kuchaře, jak vařit guláš v tlakovém hrnci.

žárovkaJedním z největších objevů moderního obchodu je věrný zákazník. Dokáže snížit vaše marketingové náklady na desetinu, a přitom vám navýšit obrat v průměru o 30 %. Mít věrné zákazníky dnes znamená mít zásadní konkurenční výhodu. Proto mu v programu PARTNER PLUS věnujeme takovou pozornost. Zjistěte více

Recepty se však netýkají jen potravin. Postavíte-li do krámku s potřebami pro malíře umělce, který tam bude jeden den kreslit křídou portréty zákazníků, brzy budete mít regál s barevnými křídami prázdný. Předvedete-li aktivně automobil po praktické stránce, prodáte jich mnohem více. Ukážete-li zákazníkovi všechny funkce mobilního telefonu a prodiskutujete-li s ním jejich praktické využití, připlatí si za spoustu dalších funkcí. Dáte-li stavební firmě návod, jak ušetřit materiál, koupí si vaše cihly. Prakticky ve všech oborech můžete přidat recept navíc ( viz také článek Čím začíná aktivní prodej).

A neplatí to jen pro první prodej. Mnoho produktů má možnost rozšíření a doplnění funkcí, aktualizací, doprovodných služeb. Navíc víme, že prodávat stávajícímu zákazníkovi je mnohem výhodnější než shánět nějakého nového. Dávejte tedy i svým současným zákazníkům nové a nové recepty, jak ještě lépe využít vašich produktů. I kdyby to nepřineslo okamžitý finanční efekt, posílí to jejich věrnost. A to je také hodnota, kterou byste neměli přehlížet.  My ji také v programu PARTNER PLUS věnujeme velkou pozornost.

2007

  Komentáře: Dáváte svým zákazníkům inspiraci, ukazujete jejich potřebu?

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



 

Doporučuji ke stažení zdarma: