Princip vinylové desky a jak ho využít v marketingu a prodeji

 

Dokonalost nemusí být vždy to, po čem zákazníci touží. Čemu tedy dají přednost? "Ke gramofonovým deskám mě přilákaly dvě věci, vysoké náklady a nepohodlí," říká muž na obrázku Alexe Gregoryho pro The New Yorker. Proč je tedy lidé kupují, přestože jsou drahé, křehké a nemotorné? Odpověď nás bude zajímat i z pohledu marketingu, protože tam mají lidé stejný problém.

 
Princip vinylové desky a jak ho využít v marketingu a prodeji

Většina lidí netouží po chladné technice nebo neosobním prodeji. Chtějí, aby žili v lidském světě.

 
Tím důvodem pro koupi vinylu je především "přirozenost a lidskost" zvuku, třebaže není dokonalý. Zájemcům o desky se digitální hudba zdá být příliš technická, strohá. Ze stejného důvodu dávají zvukoví labužníci přednost zesilovačům s elektronkami. Technologie minulosti tedy nejsou zdaleka překonané. A nejde jen o vlnu nostalgie.

"Většina lidí zatouží po pekaři nebo řezníkovi, se kterými si může popovídat"

Podobně máme i digitální marketing. Na první pohled levný a snadný. Ale trpí stejným neduhem jako digitální nahrávky. Není příliš lidský a přívětivý.

Zákazníci to samozřejmě poznají. Sice to na první pohled vypadá, že většina lidstva netouží po ničem jiném, než mít to nejnovější a nejmodernější na světě, ale to je klam. Takzvaných časných osvojitelů, jak se tito lidé nazývají, je necelých 14 % populace. A neplatí to jen u přístrojů. Stejně tak jde o přístupy.


Zákazníci touží po lidském rozměru prodeje

Takže někdo uvítá, že po celou dobu nákupu nepotká prodavače a zboží si namarkuje a zaplatí v samoobslužné pokladně, ale většina lidí zatouží po pekaři nebo řezníkovi, se kterými si může popovídat ( více se dočtete v e-booku Intuitivní marketing v prodejně.

Takto popisuje Peter Mayle návštěvu u provensálského řezníka: Uvědomujeme si, pravil, že jsme se setkali s odborníkem, a pokud jde o pebronatu, pravděpodobně nejvyšší autoritou v celé oblasti Vauckuse? …Museli jsme vypadat, že to na nás učinilo patřičný dojem, protože nám pak ukrojil krásný kus telecího a pokračoval hlasem profesionála. Maso ořezal, nakrájel na kostky, malý sáček naplnil bylinami, poradil nám, kde koupit nejlepší papriky (čtyři zelené a jednu červenou, kontrast v barvě důležitý z estetických důvodů), dvakrát a námi probral recept, aby se ujistil, že se nedopustíme bétise, a doporučil vhodné Côtes-du-Rhône.

Z vlastní zkušenosti mohu říct, že lidé klidně vydrží čekat ve frontě a poslouchat, nebo se i přidají se svými postřehy a zkušenostmi. Zkrátka se baví. Proč u nás tak často naopak vyhledávají neosobní supermarkety a spěchají, aby už měli ten otravný nákup za sebou? Není to náhodou proto, že ani v malých prodejnách většinou nenajdou přívětivé prodavačky a odborníky, kteří by si s nimi byli ochotni popovídat? To musíte vědět především vy, jak je tomu u vás.


Paretovo pravidlo funguje spolehlivě

Možná to vypadá, že většina zákazníků bude tak jako tak patřit do skupiny "už abych byl venku". To vůbec nevadí. Paretovo pravidlo (a na něj je spoleh) vám řekne, že těchto 80 % zákazníků vám přinese jen 20 % příjmů. Zato zbylých 20 % lidí se postará o 80 % tržeb či zisku. Jak je to možné? Takový bleskový zákazník, který prolétává prodejnu div ne se stopkami v rukou, koupí jen to nejnutnější. Nebo to, co si předem napsal na papírek. Těžko na něj můžete v běhu působit.

Zato s tím menšinovým si popovídáte. A je samozřejmé, že v prodeji nejde o sdělování drbů, ale o prodejní rozhovor. Takže pokud budete mít v prodeji všechny suroviny, jak je vyjmenoval řezník v ukázce z knížky Rok v Provence, jednoduše přesvědčíte nakupujícího, aby si papriky a víno koupil u vás. Nebo s ním proberete jakýkoliv recept se stejným výsledkem.

Stejně tak můžete doporučit u knihy další díly nebo podobný žánr, při koupi stolu připomenout židle a ke kalhotám opasek.

Pokud máte menší prodejnu, pak je pravděpodobné, že nemůžete řetězcům a korporacím konkurovat cenou ani šíří nabídky. To je jejich parketa. Proto je potřeba najít něco jiného, co naopak nezvládnou, ale vy ano. A nejdůležitější je lidský přístup. Ten vám nejen dokáže přivést dobré a věrné zákazníky, ale také se nenechat zatlačit do kouta konkurencí.

Odpověď na otázku, proč se vinylové desky dočkaly svého návratu, tedy zní takto: "Protože jsme lidé". A stejný důvod nás vede k tomu, abychom se v intuitivním marketingu neomezovali jen na virtuální svět, ale setkávali se s klienty osobně a poskytovali jim tak služby, které zatím moderní technika poskytnout nedokáže.

Nebečte se stádem!Buďte tedy jiní. Nechte konkurenci, ať si cílí na těch 80 % nevýnosných zákazníků. Vy se zaměřte na zbytek, lukrativní nakupující, kteří ocení vaši péči. To vám umožní mít nízké náklady na marketing i bez laciné automatizace. Myslíte si, že máte přátelskou povahu a toužíte v podnikání po lidskosti? Ukážu vám, jak na to:
Prosperujte v podnikání jinak s intuitivním marketingem

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.

Informace o nakládání s osobními daty zde