Příběhy podnikatelů: Stačí přerovnat zboží a máte vyšší tržby

 

Vaši zákazníci nejsou hloupí. Jen potřebují napovídat. "Lidi jsou hloupí," oznámil mi Ladislav, majitel prodejny s potravinami. "Koupí si koření na grilování i špekáčky, ale uhlí si nevšimnou a pak za něj dají u benzinky dvakrát tolik." Zeptal jsem se, kde to uhlí má. "Přece tady," vedl mě dozadu. "Tady v koutě." Podivil jsem se, proč ho tedy nemá někde vpředu.

 
Příběhy podnikatelů: Stačí přerovnat zboží a máte vyšší tržby

Když zboží srovnáte tak, aby zákazníkovi připomínalo, co všechno má koupit, vyděláte na tom.

 
"Přece o ně lidi nebudou zakopávat. A mezi koření ho dát nemůžu." Velice kroutil hlavou, když jsem mu řekl, že lidé by o grilovací uhlí měli zakopávat a mezi kořením být může.

"Tržby mu vzrostly o třetinu, a ještě nebyl konec."

Problémem je, že obchodníci dělají věci "jak se má". Jenže koncepce samoobsluhy se zbožím vyrovnaným v regálech vznikla už po válce. Tehdy si sice lidé také stěžovali, že jim hlava praskne od přemíry informací, ale co to bylo proti dnešku. Dnes máme tak naplněnou mysl, že není čas myslet. Včetně nákupu ( Sáhněte si zdarma: Více si přečtěte v e-booku Intuitivní marketing v prodejně).

A tak se stane, že si přineseme domů špagety, ale už ne kečup. Nebo párky bez hořčice. Zrovna nedávno se mi to stalo. Nejde ovšem o případ pro trenéry paměti. Od toho je zde obchodník, aby zákazníkům připomněl, co mají nakoupit. Aby tedy dal kečup vedle těstovin a hořčici k párkům.

"Ale kečup přece patří k ostatním omáčkám," přesvědčoval mě Ladislav. "A hořčice jsou hned vedle. Když to rozfrcám po prodejně, nikdo nic nenajde." Doporučil jsem mu tedy, aby měl kečup či hořčici (a mnoho dalšího) na více místech.

Stejně tak to mají v prodejnách IKEA. Třeba ručníky najdete v regálu, ale i na posteli a na umyvadle v maketě koupelny. Zkrátka všude tam, kde zákazníka mohlo napadnout, že nějaké potřebuje.

"Prodejna není nafukovací," poučil mě však Ladislav. "A proč tady překáží toto?" ukázal jsem na mírně zaprášené krabice. "No, jednou za čas si to někdo koupí…" Chtělo to zkrátka mít přehled, co jde na odbyt a co ne. A rozloučit se se vším, co se prodávalo "jednou za čas".

Ke změnám je vždy potřeba odvaha. Jednak překonat vlastní pohodlnost, jednak zdánlivý pocit jistoty, plynoucí z toho, že používáte "osvědčené" postupy. Ale vyplatí se to. Nový přístup zaujme zákazníky a dá vám náskok před konkurencí. Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.

 
Když jsem se tam zastavil za půl roku, pan Ladislav zářil. Tržby mu vzrostly o třetinu, a ještě nebyl konec. Začalo ho totiž bavit hledání dalších postupů, jak zákazníkům napovídat a inspirovat je. Měl teď ostatně celý balík návodů, jak na to. Ode mě.

Zvyšujte své tržby!Není to žádné kouzlo. Stačí konečně přestat dělat věci, jak se má, ale začít dělat správné věci. Pak jdou tržby nahoru. Neřiďte se tím, co dělají všichni, protože to je cesta k neúspěchu. Prodávejte jinak a úspěšně. Návody k tomu najdete v mém balíčku prosperity. Jsou v nich jen praxí ověřené zkušenosti, nasbírané za víc jak 25 let:

 

Seznamte se se Strategií úspěšného podnikání

 
Stáhněte si informační brožuru. Čekají vás 3 nástroje ovlivňující úspěšnost vašeho podnikání:

Informace o nakládání s osobními daty zde