Informace o zboží jsou konkurenční nástroj

Informace o zboží jsou konkurenční nástroj"Vadí mi, když od politiků slyším, že si za zdravé potraviny máme připlatit," napsal účastník jedné ankety o zdravém životním stylu. "Ty by přece měly být standardem," dodal. Jak je vidět, mnoho lidí ještě nepochopilo, že nemáme jen dvě cenové úrovně, totiž standard a nadstandard, ale že také existuje hojně rozšířený podstandard. To jsou všechny ty potraviny plněné náhražkami, jež s oblibou distribuují řetězce. Ale i lidé, kteří by alespoň občas nepohrdli něčím přirozeným a zdravým, nakonec sáhnou po tom nejlevnějším. Vinu za to nesou obchodníci. Kolik informací o zboží předávají svým zákazníkům, tedy kromě výrazné cenovky a nápisem "Akce"?


Informuj se sám?

V samoobsluhách si zvykli, že tento princip se uplatňuje i na informace: Sežeň si je sám, zákazníku. V případě pultového prodeje jde zase spíš o podávání, než prodávání. Prý není čas něco zákazníkům vysvětlovat. Když se manželka zeptala v uzenářství, kolik procent masa obsahuje salám, který se jí líbil, hodila jí prodavačka na pult umaštěný papír a pobídla ji: "Najděte si to sama, já nemám čas!". Zajímavé je, že jinde bychom nic podobného netolerovali. Kdyby nám pekař dal nedopečený chleba, protože neměl čas ho pořádně upéct, nebo automechanik opravil brzdy jen napůl, neboť další zákazníci už čekají v řadě, to by byl oheň na střeše. Ale v prodejně je to jaksi "normální".

"Jako tradiční obchodníci máte v rukou skvělý konkurenční nástroj a většinou si to ani neuvědomujete."


Informace o zboží jako konkurenční nástroj

Lidé prý nechtějí čekat. Ale ano, chtěli by, kdyby se přitom nenudili. Ve francouzských prodejnách je běžné, že se do rozhovoru zapojí všichni a probírají informace, které někdo z nich od prodavačů dostane. Vůbec jim nevadí, že si na svoji bagetu nebo zeleninu chvíli počkají. U nás ovšem nakupujícím nezbývá, než hledět do prázdna (případně na akční nabídku na protější zdi). Kultura prodeje tedy nespočívá jen v čistotě. Jde o to, aby zákazník neodbýval svůj nákup jako nutnost, která ho jen zatěžuje ( více o tom v e-knize Intuitivní marketing v prodejně).

Poslední dobou se hojně hovoří o zážitku z nakupování. Tradiční obchodníky to obvykle mine, protože jde zase o recepty pro velké konkurenty. Ale přitom se nic, žádná reklama a světelná show nevyrovná přátelským rozhovorům v prodejně. A nejsou vůbec samoúčelné. Jak už jsem se zmínil, zákazníci by si rádi koupili i dražší zboží, kdyby jim někdo vysvětlil, proč by to měli udělat. Supermarket ani hypermarket to nedokáže. Jako tradiční obchodníci tedy máte v rukou skvělý konkurenční nástroj a většinou si to ani neuvědomujete. Což řetězce samozřejmě těší.

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby vás zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se

"Jaká je tedy ta klobása?" zeptal se zákazník, který stál přede mnou. "Dobrá," odvětila lakonicky prodavačka. "A tady ta?" zajímal se nakupující dál. "Taky dobrá. Všechny jsou dobré," zněla rázná odpověď.

Zahazujete také tak své šance prodat? Víte vůbec, co říkají prodavači zákazníkům, když nejste v prodejně? ( přečtěte si i v článku Také vám prodavači odhánějí zákazníky?). A spokojíte se s tím, že oznamují ceny? Bědujete pak, že lidé jdou jen po slevách a nic jiného je nezajímá? Jak by také mohlo, když se to nedozvědí? Pokud tedy chcete zvýšit své tržby, položte si otázku, jestli dáváte zákazníkům takové informace a v takovém množství, aby ty peníze u vás vůbec mohli utratit. Vsadím se s vámi, že odpověď zní "ne". Tak tedy, co s tím uděláte?  A co využít program PARTNER PLUS?


Jak podávat informace o zboží

Jak podávat informace o zboží, aby ho zákazníci kupovali a nezajímali se tolik o cenu:

  • ústně při prodeji (nabídnou novinku, ochutnávku, stručně vysvětlit přednosti zboží
  • na internetu (web, e-mailový newsletter
  • v propagaci zboží (stojánek, letáky apod.

Tímto způsobem samozřejmě nepropagujeme všechno zboží, ale vždy si něco vybereme. Ne však akční zboží, to už propaguje samotná cena.

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.