Vyšší tržby po celý rok? Využijte sezóny

Sezóny v prodejně narušují jednotvárnost, která jinak dělá z prodejny továrnu na nakupování.

Jak ozdobit prodejnu na Vánoce, to ví každý obchodník. Nebo se alespoň domnívá, že polystyrenové vločky a nafukovací Santové, které každý rok vytáhne ze skladiště, jsou tím správným řešením. Případně něco podobného na Velikonoce. Ale ostatní čas? Většina ani nechápe, co by měla připomínat.

V sezónách je velký potenciál působení na zákazníky. Přečtěte si, jak je můžete konkrétně využít ke zvýšení vašich prodejů a tržeb.

Ukažme si to třeba na podzimu (ale stejně můžete využít i ostatní roční období a svátky). Co je na něm vlastně zajímavého a jak by to mělo působit na ochotu zákazníků více utrácet? A pokud se s tím dá skutečně více prodat, čím vlastně může aktivní obchodník prodejnu vyzdobit?

Povězme si nejdříve, proč podzim vlastně zdůrazňovat. V obchodě jsme zvyklí upozorňovat na svatého Valentýna, Velikonoce nebo Vánoce, protože to jsou svátky, které můžeme komerčně využít (přestože jejich hlavní náplní je něco jiného). Roční doby jsou ovšem z tohoto pohledu k ničemu. Čím by měly přimět zákazníky, aby si něco koupili?

“Povšimli jste si, jak se z prodejen vytratily sezóny, závislé na ročních obdobích?”

Sezóny v prodejně narušují stereotyp a proto zvyšují prodej

Povšimli jste si, jak se z prodejen vytratily sezóny, závislé na ročních obdobích? Rajčata i jahody máme v zimě, kabáty a lyže kupujeme v jarním výprodeji. Běh času se nakonec řídí akcemi. To je škoda, protože zákazníci přestávají vnímat rytmus změn. Konec konců je každý den něco zlevněno, tak proč by o tom měli přemýšlet. Dříve říkali: Už je podzim, musím si koupit plášť a boty… a jestlipak už mají švestky na knedlíky? Dnes se dívají: Co je v akci?

Kdyby šlo u akcí o ojedinělé případy, zákazníci by se tomu přizpůsobili a jejich reakce by byly silnější. Takto ovšem vzniká stereotyp, který už nikoho příliš neosloví. Stejně jako si obyvatel velkoměsta zvykne na neustálý hluk automobilů a tramvají, tak si zákazníci zvykli na vyvolávání akcí. Obchodníkům pak nezbývá, než zvyšovat procenta slevy, aby alespoň nějak zaujali. A v rádiu nebo televizi jsou mnohé reklamy pronášené zvýšeným hlasem.

Na střídání ročních období jsme zvyklí

Střídání ročních období ovšem máme stále v sobě. Tento rozpor působí na náladu zákazníků. Vlastně se nemají na co těšit, co očekávat, podle čeho se rozhodovat. Čas ubíhá jako fádní dálnice od Velikonoc k Vánocům, nic mezi tím. Pokud vrátíte zákazníkům sezóny, včetně té podzimní, projeví se to na jejich ochotě nakupovat související zboží. To je tedy důvod, proč připomenout podzim, a proč to progresivní obchodníci využívají.

Jak to udělat? Stačí se jednoduše zamyslet, co k tomuto ročnímu období patří. Někteří z vás se možná budou muset vrátit do dětství, protože se vám podzim zúžil na počasí a venkovní teplotu. Patří však k němu barvící se a padající listí, větve, kaštany, zahradní plody, jeřabiny. To všechno je samozřejmě pastva pro oči. Čím více smyslů však zapojíte, tím větší dojem na zákazníky uděláte. A ten se pak zase postará o ovlivnění nákupního rozhodování (více se dozvíte v e-booku Aktivní prodej v prodejně, stáhněte si ho zdarma).

“Nuda, nuda, nuda…“ stěžuje si kocour Garfield v oblíbeném komiksu. Stejně se mohou cítit vaši zákazníci, je-li prodejna po celý rok stejná. Sezóny jsou skvělá věc, abyste ji zpestřili a vnesli do ní rozruch. A není to nic obtížného. Začněte s nimi a Aktivním prodejem a uvidíte sami. Použijte 🎓Školení Aktivního prodeje.

Jak podle intuitivního marketingu vypadá podzimní dekorace, která prodává

Pro působení na čich můžete buď použít skutečné plody, nebo aromalampy s odpovídajícími vůněmi. Pouvažujte (samozřejmě podle sortimentu) i o tlejícím listí, vůni syrové hlíny, uvadajících květů.

Na hmat zapůsobí přírodní materiály související se sklizní: režné pytle, dřevo bedýnek na ovoce, proutěné koše.

Pro sluch můžete pouštět country nebo podobnou hudbu.

V dekoracích byste měli dávat přednost skutečným materiálům. Plakáty a letáky jen případně doplňujte celkovou kompozici. Samy o sobě jsou neživé, ploché, ani nijak nevoní.

Do celkové podzimní výzdoby pak můžete průběžně přidávat další události, jako je začátek školy, Památka zesnulých atd. Včetně těch místních. A podobně můžete postupovat i v dalších ročních obdobích.

Použijte v praxi

Coby úspěšní podnikatelé dáváte jistě přednost pestrosti a změně. Víte, že tím lépe upoutáte pozornost zákazníků, než kdybyste měli pořád stejnou prodejnu. Psychologie prodeje, která je součástí nástrojů Aktivního prodeje, říká, že zákazníky upoutá pohyb a změna. A že se pak budou těšit na každou další návštěvu. Ověřil jsem si to ve své praxi a funguje to. Vsaďte na sezóny v prodejně a budete mít úspěch. Pokud chcete další návody pro zvýšení tržeb, využijte mých školení:

Naučím vás používat nástroje pro moderní a cílevědomé podnikatele, které citelně zvýší vaši úspěšnost. Řekněte si, co konkrétně potřebujete:

 

za zeptání nic nedáte

 
Autor: Miloš Toman
Miloš Toman

Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.