Vyšší tržby po celý rok? Využijte sezóny
Sezóny v prodejně narušují jednotvárnost, která jinak dělá z prodejny továrnu na nakupování.
Jak ozdobit prodejnu na Vánoce, to ví každý obchodník. Nebo se alespoň domnívá, že polystyrenové vločky a nafukovací Santové, které každý rok vytáhne ze skladiště, jsou tím správným řešením. Případně něco podobného na Velikonoce. Ale ostatní čas? Většina ani nechápe, co by měla připomínat.
Ukažme si to třeba na podzimu (ale stejně můžete využít i ostatní roční období a svátky). Co je na něm vlastně zajímavého a jak by to mělo působit na ochotu zákazníků více utrácet? A pokud se s tím dá skutečně více prodat, čím vlastně může aktivní obchodník prodejnu vyzdobit?
Povězme si nejdříve, proč podzim vlastně zdůrazňovat. V obchodě jsme zvyklí upozorňovat na svatého Valentýna, Velikonoce nebo Vánoce, protože to jsou svátky, které můžeme komerčně využít (přestože jejich hlavní náplní je něco jiného). Roční doby jsou ovšem z tohoto pohledu k ničemu. Čím by měly přimět zákazníky, aby si něco koupili?
Sezóny v prodejně narušují stereotyp a proto zvyšují prodej
Povšimli jste si, jak se z prodejen vytratily sezóny, závislé na ročních obdobích? Rajčata i jahody máme v zimě, kabáty a lyže kupujeme v jarním výprodeji. Běh času se nakonec řídí akcemi. To je škoda, protože zákazníci přestávají vnímat rytmus změn. Konec konců je každý den něco zlevněno, tak proč by o tom měli přemýšlet. Dříve říkali: Už je podzim, musím si koupit plášť a boty… a jestlipak už mají švestky na knedlíky? Dnes se dívají: Co je v akci?
Kdyby šlo u akcí o ojedinělé případy, zákazníci by se tomu přizpůsobili a jejich reakce by byly silnější. Takto ovšem vzniká stereotyp, který už nikoho příliš neosloví. Stejně jako si obyvatel velkoměsta zvykne na neustálý hluk automobilů a tramvají, tak si zákazníci zvykli na vyvolávání akcí. Obchodníkům pak nezbývá, než zvyšovat procenta slevy, aby alespoň nějak zaujali. A v rádiu nebo televizi jsou mnohé reklamy pronášené zvýšeným hlasem.
Na střídání ročních období jsme zvyklí
Střídání ročních období ovšem máme stále v sobě. Tento rozpor působí na náladu zákazníků. Vlastně se nemají na co těšit, co očekávat, podle čeho se rozhodovat. Čas ubíhá jako fádní dálnice od Velikonoc k Vánocům, nic mezi tím. Pokud vrátíte zákazníkům sezóny, včetně té podzimní, projeví se to na jejich ochotě nakupovat související zboží. To je tedy důvod, proč připomenout podzim, a proč to progresivní obchodníci využívají.
Jak to udělat? Stačí se jednoduše zamyslet, co k tomuto ročnímu období patří. Někteří z vás se možná budou muset vrátit do dětství, protože se vám podzim zúžil na počasí a venkovní teplotu. Patří však k němu barvící se a padající listí, větve, kaštany, zahradní plody, jeřabiny. To všechno je samozřejmě pastva pro oči. Čím více smyslů však zapojíte, tím větší dojem na zákazníky uděláte. A ten se pak zase postará o ovlivnění nákupního rozhodování (více se dozvíte v e-booku Aktivní prodej v prodejně, stáhněte si ho zdarma).
“Nuda, nuda, nuda…“ stěžuje si kocour Garfield v oblíbeném komiksu. Stejně se mohou cítit vaši zákazníci, je-li prodejna po celý rok stejná. Sezóny jsou skvělá věc, abyste ji zpestřili a vnesli do ní rozruch. A není to nic obtížného. Začněte s nimi a Aktivním prodejem a uvidíte sami. Použijte 🎓Školení Aktivního prodeje.
Jak podle intuitivního marketingu vypadá podzimní dekorace, která prodává
Pro působení na čich můžete buď použít skutečné plody, nebo aromalampy s odpovídajícími vůněmi. Pouvažujte (samozřejmě podle sortimentu) i o tlejícím listí, vůni syrové hlíny, uvadajících květů.
Na hmat zapůsobí přírodní materiály související se sklizní: režné pytle, dřevo bedýnek na ovoce, proutěné koše.
Pro sluch můžete pouštět country nebo podobnou hudbu.
V dekoracích byste měli dávat přednost skutečným materiálům. Plakáty a letáky jen případně doplňujte celkovou kompozici. Samy o sobě jsou neživé, ploché, ani nijak nevoní.
Do celkové podzimní výzdoby pak můžete průběžně přidávat další události, jako je začátek školy, Památka zesnulých atd. Včetně těch místních. A podobně můžete postupovat i v dalších ročních obdobích.
Použijte v praxi
Coby úspěšní podnikatelé dáváte jistě přednost pestrosti a změně. Víte, že tím lépe upoutáte pozornost zákazníků, než kdybyste měli pořád stejnou prodejnu. Psychologie prodeje, která je součástí nástrojů Aktivního prodeje, říká, že zákazníky upoutá pohyb a změna. A že se pak budou těšit na každou další návštěvu. Ověřil jsem si to ve své praxi a funguje to. Vsaďte na sezóny v prodejně a budete mít úspěch. Pokud chcete další návody pro zvýšení tržeb, využijte mých školení:
Vyberte si:
Autor: Miloš Toman
Jsem autorem knih o intuitivním marketingu a managementu s více jak 30 let zkušeností z podnikání, prodeje a marketingu. Proto vám mohu doporučit své Konzultace, Školení Aktivního prodeje a Akcelerátor prodeje.