Došlo zboží? Nečekejte, jednejte

 

Prázdná místa v prodejně? Jsou nebezpečnější, než si možná myslíte. "Odpoledne přivezou další zboží," říká mi majitel prodejny u prázdného koše na pečivo. "Nebudu tam přece něco mermomocí cpát a pak to zase vyndávat. Těch pár hodin to vydrží". Nevydrží. Za tu dobu přejde kolem prázdných míst spousta zákazníků a odejdou s jednou myšlenkou: Že máte nějaký problém. Velký problém.

 
Došlo zboží? Nečekejte, jednejte

Prázdná místa v regálech jsou vidět, ne že ne. Proto je co nejdřív zaplňte.

 
"Možná nemají peníze na nové zboží. Asi už jim pekárna nechce dát. A marmelády jsou také vybrané. V tom něco bude…" Takovou cestou se obvykle ubírá myšlení zákazníků. Nebo ještě hůř, pociťují to podvědomě. Výsledkem je ale v každém případě nedůvěra a možná obchod ke konkurenci.

"Čekání, až přivezou nové zboží, vás může připravit o zákazníky."


Zákazníci nemají rádi snědené krámy

Titul románu Ignáta Herrmanna "U snědeného krámu" se už stal zažitým označením pro upadající obchod. A projevuje se právě "dírami" v nabídce. Intuitivní podnikatelé vědí, že zákazníci vyžadují dojem hojnosti. A prázdná místa ho kazí.

Nemyslete si, že o nic nejde. Nakupující nedostatky velmi dobře vnímají. Jak je to možné? Většinu informací (až 90 %) přejímáme podvědomě, podprahově. Přestože si tedy nakupující nejsou například vědomi, že si všimli špinavého pultu nebo poloprázdného regálu, ve skutečnosti jejich mozek tuto informaci zpracoval. A vytvořil dojem. Ten pak může zákazník pojmenovat třeba slovy "Tam je to jak u snědeného krámu". A příště půjde jinam.

Nedostatky tohoto druhu a úbytek nakupujících jsou obvykle velmi těsně spjaty. Je to podobné, jako když v newyorském metru zjistili, že na rozsah vandalismu a zločinnosti má velký vliv skutečnost, jestli jsou okamžitě odstraňována poškození a graffiti. V poničených vagónech se slušní cestující báli a zločinci toho využívali.

Prodejny s poloprázdnými regály působí podobně. Nakupující se v nich necítí dobře. Mají obavy, že vaše zboží není kvalitní, hodnotné, čerstvé. Proto odcházejí ke konkurenci ( přečtěte si také v e-booku Intuitivní marketing v prodejně.


Nečekejte, jednejte

Je proto nezbytné okamžitě zasáhnout. Čekání, až přivezou nové zboží, vás může připravit o zákazníky. Co je tedy možné udělat hned? Jak zaplnit prázdná místa v regálech?

V první řadě se dá prázdné místo v regále zaplnit jiným zbožím. Třeba tím, které je vystaveno vedle a je ho dost. Možná to nebude vypadat stoprocentně, ale pořád lépe než prázdno. Nebo přidejte zboží, které má umístění někde jinde, ale logicky se k sortimentu hodí. Například prázdné místo vedle těstovin zaplňte kečupem.

Někdy mají obchodníci tendenci vytvářet "potěmkinovské" fasády, když všechny zbývající krabice postaví do první řady a za nimi už není nic. Je však lepší prostor zúžit a například místo čtyř kusů vedle sebe postavit dva a dva za sebe. Nebo opět za první řadu přesunout zboží odvedle.

Pokud se vám stává častěji, že zboží rychle zmizí a vzniknou mezery, pořiďte si reklamní stojánky odpovídajících rozměrů. Těmi pak můžete díry vyplnit a dát do nich buď aktuální nabídku, nebo obecnější informace. Takových "vycpávek" však nesmí být příliš mnoho.

U čerstvého zboží je malé množství nejnebezpečnější. Zákazník, který vidí posledních pár kousků pečiva či zeleniny, je přesvědčen, že jsou už ohmatané, špatné, možná párkrát sebrané se země. Povaluje-li se vám tedy ve velkém koši pět rohlíků, dejte je do malého košíku, který zcela zaplní, původní prostor dokonale ukliďte a umístěte do něj zatím něco jiného. Třeba trvanlivé pečivo.


Tajemství pohybu

Možná si teď řeknete, že přemísťovat zboží po prodejně je zbytečně namáhavé. Ale povím vám jedno tajemství. Pohyb (a tím doplňování nebo přesouvání zboží je) přitahuje pozornost zákazníků. Výzkumy říkají, že pokud se nějaké zboží doplňuje před nakupujícími, koupí si ho víc lidí. Takže to není ani zdaleka zbytečné.

Nebečte se stádem!Obchodníci z ovčího stáda jsou pohodlní. Budou vás i sebe přesvědčovat, že lidi neslyší na nic jiného, než na slevy. Nedejte na ně. Chování a rozhodování zákazníků je složitější a to, co vám tady předkládám, je podloženo jak výzkumy, tak praxí. Rozhodněte se sami, jestli je pro vás příjemnější mít pohodlí, nebo výsledky. Myslíte si o sobě, že máte podnikavou povahu? Pak se zajímejte o způsoby, jak v prodejně vydělávat víc:
Prosperujte v podnikání jinak s intuitivním marketingem

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.

Informace o nakládání s osobními daty zde