Cookie: Je nejvyšší čas opustit vyhřátý důlek

 

Karanténní opatření nahrála e-shopům. Provozovatelé kamenných prodejen doufají, že jak otevřou, zákazníci se k nim z internetu vrátí. To ale není tak jisté. Zvyknout si na pohodlí je snadné. Projeví se to i při pořizování potravin, kdy si zatím mnoho lidí neumělo představit, že budou takto nakupovat. Teď už to zvládli. Otázka zní, proč by se tedy měli vracet do prodejen.

 
Cookie intuitivního marketingu: Je nejvyšší čas opustit vyhřátý důlek
 
U mnoha prodejen si totiž zákazníci nedovedou představit, co zvláštního by je tam mělo čekat. Spíš si pamatují negativa. Proto je potřeba ukázat, že teď to bude jiné.

"Především však zákazník očekává významnou změnu chování prodavačů."

Krize je vždy pro část podnikatelů pohromou a pro část příležitostí. Tak to vždy bylo a je. Co je tím faktorem, který jednu skupinu odlišuje od druhé? Schopnost změny. Jedni podnikatelé se přikrčí jako zajíci v zahřátém důlku a čekají, až se to přežene. Druzí z něj vyskočí a hledají jiné způsoby, jak přežít.

Pokud jde o prodejny, starý "zahřátý" důlek obsahoval většinou toto: Snahu co nejrychleji zákazníka obsloužit a vypakovat z prodejny, podavače místo prodavačů, neochotné a mračící se jako čerti, bez schopnosti pozdravit a poděkovat. Ale hodně slev, které to všechno měly překrýt, jako když nepořádek schováte pod barevným přehozem.

Divíte se, že se sem zákazníkům nechce vracet? Někdo se spoléhá na zvyk. Říkají to ostatně i výzkumy. Do tradičních nezávislých prodejen prý lidé často chodí ze zvyku. Co je to zvyk? Nově vytvořené spojení v mozku, takzvaná synapse. Ty obvykle vznikají během 21 dnů. Takže většina zákazníků už měla dostatek času, aby si zvykla na e-shopy jako náhradu kamenných prodejen.
 

 
Co je tedy tou novou příležitostí kamenného obchodu? Nic nového a převratného, o čem byste ještě nikdy neslyšeli. Zážitek. Jedině tehdy, když dáte zákazníkům něco navíc, co jim e-shop poskytnout nemůže, podaří se je přesvědčit, aby šli k vám, a ne na internet. Potřebujete tedy zapůsobit na všechny smysly, protože e-shopy působí jen na zrak. Sluch, čich, hmat a chuť jsou vašimi novými zbraněmi. Samozřejmě dobře uspořádané a použité, ne nahodile bez souvislostí ( viz také Oslovte všechny smysly zákazníků a sklidíte nečekaný úspěch)

Především však zákazník očekává významnou změnu chování prodavačů. Chce vidět na tváři úsměv (viz podcast), v chování ochotu, chce si s nimi popovídat, ne aby ho odbyli jako balík v poštovní třídírně. Nenechte se zmást řečmi, že nechce. To je tvrzení vycházející z pohodlí vyhřátého důlku z doby, kdy nebylo potřeba zákazníky přesvědčovat, aby přišli. Ale doba se změnila.

Shrnuto: A bude brzy potřeba obstát nejen v konkurenci e-shopů nebo kamenných prodejen ve vašem oboru. Vaší konkurencí se teď stávají všichni, kdo budou usilovat o peníze ze zákazníkovy peněženky. A on ji bude otevírat jen neochotně. Připravte se na novou dobu včas. Doporučím vám, jak to konkrétně udělat. Poraďte se se mnou:
chci vědět víc


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli: