Buďte v obchodě autentičtí a uspějete

Buďte autentičtí a uspějete   Dříve jsme v prodejnách mnoho zboží postrádali. Dnes tam najdeme i to, bez čeho bychom se rádi obešli. Od buřtů, které nikdy neviděly maso, přes sýrové napodobeniny až po zdravotně závadné plasty z asijských továren. I proto se stále více zákazníků orientuje na tradiční zboží a tradiční obchodníky. Příkladem mohou být farmářské trhy. Ještě nedávno to byla novinka a dnes už musí organizátoři část zájemců o prodej odmítat.

Na druhé straně se však množí stížnosti, že na tržiště čím dál tím častěji pronikají falešní farmáři, tedy překupníci. Autenticita je tak ohrožena.

"Kdo by věřil, že "soukromník" balí své výrobky do fólie a dodává je do regálu supermarketu?"


Řetězce jsou nedůvěryhodné

Něco podobného se však dnes děje i prodejnách, zejména v supermarketech a hypermarketech. Jedním z důvodů může být znehodnocení privátních značek, kterým řetězce přisoudily charakter laciné "výhodné koupě" s tomu odpovídající kvalitou. Dnes je těžké nakupujícího přesvědčit, že prémiové značky obchodníka jsou orientovány na vyšší jakost.
Ale hlavní příčinou je samozřejmě volání zákazníka po autenticitě malých dodavatelů, zaštiťujících kvalitu svým jménem. Proto maso prodávají Novák nebo Vocílka.
Konkrétně v případě Billy je to ovšem zřejmě šlápnutí vedle. Značka Vocílka by měla význam jako prémiová. Pokud se jí však přeznačí veškerý sortiment, dochází pouze k nahrazení jednoho názvu druhým. Na nakupujícího jistě neudělá velký dojem, že "soukromník" balí své výrobky do fólie a dodává je do regálu supermarketu.

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby vás zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se

Někdy jsme svědky absurdní komunikace, jako v jisté reklamě na mražené pochutiny. Zpracovávají je sice ručně svalnatí muži venkovského vzezření, ale na začátku kamera zabírá nekonečné jahodové lány, důkaz to zemědělské velkovýroby.


Tradiční obchod je přirozeně autentický

Nezávislý maloobchod má v tomto směru jednou velkou výhodu - autenticita je mu dána do vínku ( Více o tom v knize Intuitivní marketing pro 21. století). Ovšem je na druhé straně pravdou, že mnozí obchodníci pilně pracují na tom, aby se jí zbavili. Považují totiž řetězce za svůj vzor.
Je samozřejmě možno si brát příklad z úrovně vybavení, vystavení zboží a dalších progresivních prvků. Ale to neznamená, že je nutné napodobovat i unifikovanou atmosféru velkoprodejny. Obchod může být moderně vybaven a současně mít ducha.

Autentická prodejna nesmí být standardní. Jakmile začnete budovat průměr, stanete se tuctovým, šedivým podnikem, který věčně klopýtá za řetězci, protože nedokáže nabídnout nic lepšího, samozřejmě včetně ceny.
Každý obchodník by si tedy měl položit otázku: Jaký je genius loci mého okolí? Co k němu patří, čím se vyznačuje, jací jsou místní lidé, moji zákazníci? Ale je také důležité se ptát, co je podstatné a převažující. Jinak byste dopadli jako restaurace, která v interiéru odkazujícím na Prahu za císaře pána nabízí rizota a pizzy, občas proložené slovenskými haluškami.

Pojistěte si poloviční slevu na PARTNER PLUS! Pořiďte si nejlevnější variantu LIGHT, která je do 30. 6. zcela zdarma, a ta vám umožní čerpat naše služby a kdykoliv přejít na vyšší úroveň programu jen za poloviční cenu. Pojistěte si svoji slevu, ať vám neuteče.

Snaha zavděčit se všem tedy není na místě. Stejně tak byste měli více naslouchat okolí, než jen svým představám. Jen silné osobnosti dokáží okolí vnutit svůj pohled a prosadí třeba obchod selského stylu mezi paneláky nebo betonovou a hliníkovou strohost na vesnické návsi. Raději proto prolněte svá přání s realitou a s očekáváním okolí. Pak se můžete věnovat prodeji namísto přesvědčování zákazníků, aby k vám vůbec přišli ( čtěte také v článku Má prodejna, můj hrad).


Autentická prodejna stojí na osobních zárukách

Autentická prodejna stojí na zárukách. Co jiného požaduje zákazník po "soukromníkovi", ne-li osobní ručení? Garance nemusí být vyslovena a propagována reklamou, předpokládá se automaticky. O to hůře, je-li očekávání zklamáno.
Povšimněte si ovšem, že tyto požadavky se týkají zejména jakosti, výběru zboží, zacházejí s ním. Pravděpodobně jen málo spotřebitelů je přesvědčeno, že v malých prodejnách najde nižší ceny než třeba v diskontu. Pokud však obchodník vsadí vše jen na ceny, okamžitě se v této diskontní oblasti "rozpustí" a stane se jedním z těch laciných, od kterých nic jiného nikdo nečeká.

Háček je ovšem v tom, že malí nemohou nikdy dosáhnout cenové úrovně velkých. Takže tato válka je předem prohraná a v podstatě vás řetězce mají přesně tam, kde vás chtěly mít. Jestliže jim máte konkurovat, musíte být jiní - autentičtí. Nestyďte se tedy za to, že nedosahujete jejich velikosti. Právě naopak, zdůrazněte, že jste malí. Vždyť to je právě to, co mnozí zákazníci hledají.

Autenticita je tedy důležitým konkurenčním nástrojem. V podstatě jí jen vyhovíte volání zákazníků. Kdyby po něčem takovém netoužili, nepřicházely by řetězce s jakoby soukromými značkami. Proč by do takových změn investovaly, kdyby neočekávaly, že jim přinesou tržby? Využijte proto tohoto průzkumu trhu, jehož výsledky dostáváte zdarma, a zařiďte se podle něho. Moderní není bezduchý standard, ale individualita.  V programu PARTNER PLUS vám ukážeme cestu k odlišnosti od konkurence.

  Komentáře: Věříte řetězcům?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Využijte tyto užitečné nástroje: