Myslete jinak: Evoluce není pro vás to nejlepší

Myslete nekonvenčně: Evoluce není pro vás to nejlepšíPovšimněte si, že lidé myslící jinak se nezajímají o "zlatou střední cestu". Středové segmenty trhu jsou mrtvé, je tam tlačenice, nepřehledná situace, klesají marže a zákazníci se tomuto nepříjemnému místu rádi vyhnou. Anja Försterová a Peter Kreuz proto radí: utečte odtud, dokud je čas. Přiznejte barvu, zaujměte krajní pozici, využijte prémiové nabídky nebo naopak diskont. Pokud si myslíte, že ve špatných časech, kdy se ekonomice nedaří, lidé létají jen easyJetem, jste na omylu.
 

Stejně tak roste zájem o luxusní soukromá letadla. Boom prožívají drahé stroje na espresso v ceně týdenní dovolené v Itálii. Neohlížejte se tedy příliš na ekonomiku. Vždy se najde dost lidí, kteří jsou ochotni a schopni utrácet za luxus.

"Vždy se najde dost lidí, kteří jsou ochotni a schopni utrácet za luxus."


Poskytujte originalitu

Ale pozor! Budete-li někoho napodobovat, rozhodně se nedostanete do čela a smetanou slížou jiní. Udělejte tedy něco jiného než konkurence a pokud jí chcete dokonale vypálit rybník, udělejte něco, co rozhodně nečeká.

Když už jsme mluvili o letecké dopravě, vzpomeňte si na Richarda Bransona. Když přišel s tím, že vytvoří klasickou leteckou společnost Virgin (o diskontní dopravě se tehdy ještě nikomu ani nesnilo), považovala to většina lidí za šílený nápad: pustit se do boje se zavedenými tradičními dopravci? Nesmysl! Určitě si to říkali i manažeři od těch aerolinek - do té doby, než museli uznat, že jim vyrostla nová a nepříjemná konkurence ( přečtěte si i článek Nebezpečí nízkých cen)

Chcete-li ovšem provádět takové obraty bez újmy na firemním zdraví, budete muset shodit tuk, který se vám usadil v hojných letech odpočinku. Povšimněte si, jak jsou v této fázi všechny společnosti posedlé po akvizicích: tam koupíme výrobce hodinek, tam velkozahradnictví a přidáme k tomu cihelnu.
Pokud tedy máte takto bohaté portfolio, začněte ho raději hned rozprodávat. Zaměřte se na činnosti, v nichž jste skutečně dobří a světoví. Zbavte se toho, co vás zdržuje a omezuje. A to se týká nejen těch všemožných firemních přílepků. Zbavte se i činností, které sice potřebujete, ale nemusíte je nutně dělat. Přesuňte je na dodavatele nebo zákazníka.

Jakže, nechat zákazníka dělat něco za nás? Vždyť je to pán, všemožný vládce trhu, jak bychom to po něm mohli chtít? Samozřejmě můžeme, když mu za to slíbíme nějakou výhodu. Není třeba klasická samoobsluha takovým typickým příkladem, jak zákazník s radostí vezme část práce na sebe? Nebo se podívejme na příklad argentinské společnosti Billiken, výrobce cukrovinek. Ta nechává návrh bonbónů na dětech a ušetří tím vlastní pracovníky. Myslíte si, že se pro to na ni její malí zákazníci zlobí?

Pojistěte si poloviční slevu na PARTNER PLUS! Pořiďte si nejlevnější variantu LIGHT, která je do 30. 9. zcela zdarma, a ta vám umožní čerpat naše služby a kdykoliv přejít na vyšší úroveň programu jen za poloviční cenu. Pojistěte si svoji slevu, ať vám neuteče.


Trhy

Máte pocit, že marketing stojí na průzkumech trhu? Už David Ogilvy řekl, že většina firem tyto průzkumy používá jako opilec pouliční lampu - opírají se, místo aby si posvítily na cestu. Ne že by vás tyto informace neměly zajímat, ale musíte s nimi pracovat jinak. Klasická práce s výzkumem trhu spočívá v tom, že se použijí ke zdůvodnění, proč to firma dělá dobře a proč by to neměla dělat jinak. Tradiční strategie pak plánuje budoucnost na základě minulosti. Jak v sedmdesátých letech ironicky poznamenal The Economist, vědecká analýza londýnské městské dopravy z roku 1872 by musela skončit konstatováním, že za sto let bude město zavaleno koňským hnojem. Ne, ne, skutečná budoucnost se neskrývá ve včerejšku ani v dnešku. Je to úplně jiná cesta.

Co by se asi dozvěděl Edison, kdyby svým současníkům položil otázku, jestli by eventuelně nechtěli takovou skleněnou baňku, která trochu svítí a ještě víc hřeje? Zřejmě by mu doporučili, aby - když už tedy bez toho vynalézání nemůže být - raději zdokonalil petrolejku. Edison se ale nevyptával, zavřel se v laboratoři a udělal tak svých deset tisíc marných pokusů s jeden úspěšný v přesvědčení a jistotě, že žárovka užitečná bude - a basta!

Jak by asi dopadl Akio Morita, kdyby chodil a vyptával se: "Nechcete někdo náhodou kazetový magnetofon bez nahrávání, reproduktorů a ke všemu nic moc kvalitní, abychom se vešli do ceny"? Naštěstí to dopadlo dobře - i přes to, že útvar marketingu věštil ostudu, což je v Japonsku bráno mnohem vážněji než u nás - protože se neptal a věřil své intuici. První walkmany byly vyprodány do měsíce.


Nezlepšujte, měňte

Zanechte proto mírného zlepšování "v mezích zákona". Vytvořte zcela nové trhy, najděte si území, kde nikdo není (doporučuji za tím účelem prostudovat skvělou knihu  Strategie modrého oceánu autorů W.Chan Kima A Renée Mauborgneové). Než zastaráte, znovu se vymyslete. Trvat na tradici, když se trhy mění, je sebevražedné.

Firma Arm &Hammer vyráběla od roku 1846 kypřící prášek do pečiva. To už je sice pěkná tradice, ale kdo dnes peče třikrát týdně? Trh i marže se zmenšovaly a společnost by zřejmě dávno zanikla, kdyby nenašla i jiné použití tohoto prášku: báječně odstraňuje špínu (a je přitom vyroben z přírodních látek), eliminuje pachy a neškodí pokožce. Dnes Arm &Hammer vyrábí zubní pasty, vonné přípravky, deodoranty a čistící prostředky.

Můžete se také inspirovat u známé firmy LEGO. Ta vedle hraček pro děti přišla s novým projektem: LEGO Serious Play je stavebnicová sada pro manažery. Tedy úplně nový trh. Nebo kanadský Cirque du Soleil, který se přestal prát o dětského zákazníka na středovém trhu a vrhl se na dospělé.

Mluvíme-li o hranicích, pak je důležité připomenou, že se to týká i těch geografických. V době internetu a "globální vesnice" může spousta z vás podnikat bez teritoriálního omezení. Většinou je překážkou jen nedostatek odvahy. Howard Schultz dokázal svým řetězcem kaváren Starbucks obtočit svět. Pro zajímavost: zatímco v knize Nekonvenční myšlení (v originále vyšla v roce 2005) je uváděn počet 8500 provozoven, v posledním interview Howard Schultz mluví o patnácti tisících.

A nebo naopak: Je-li svět zaplaven standardem, zaměřte se na region. Uspět může regionální pivovar i pekárna, budou-li zákazníkům dávat něco jiného, že globální řetězec.

žárovkaAktivní prodej je tím nejspolehlivějším způsobem, jak zvýšit tržby (už se mi podařilo i navýšení o 100 %). A funguje vždy a všude, ve všech oborech. Není to tak obtížné, jak by se mohlo zdát, protože aktivní prodej je pro tradičního obchodníka tím nejpřirozenějším prostředím. Přečtěte si o tom více


Jak to vypadá, když se myslí jinak

Zdá-li se vám váš obor příliš úzký a místo na trhu malé, namixujte si podnikatelský koktejl. Vídeňské knihkupectví Babette's prodává kuchařky, ale vedle nich i koření a ke všemu si ještě recepty můžete hned na místě vyzkoušet v předváděcí kuchyni. Takové pěkné kulinářské centrum.

Nebo samoobslužná prádelna Cleanicum, nabízející čekání v pohodlných pohovkách při surfování po internetu a usrkávání espressa.

A do třetice zajímavých spojení: Library hotel v New Yorku. Vedení podniku pořídilo šest tisícovek knih a tématicky je rozdělilo do šedesáti pokojů (a také do pohodlné čítárny).

Nekonvenční myšlení také vyžaduje, abyste se nedrželi při zdi ( hledání nových nápadů vám usnadní metody popsané v e-booku Výtah k úspěchu). Firmy obvykle budují široké portfolio služeb, aby snížily riziko - nevynáší-li jedna, nahradí to druhá. Skutečný úspěch však spočívá v tom, že se těchto pojistek zbavíte a vsadíte vše na jednu kartu. Buďte odvážní, říkají autoři knihy, a staňte se šampiónem a monopolistou ve svém oboru. Doba velkých koncernů je pryč, trh žádá, abyste měli pevné a zřetelné kontury.

  Komentáře: Co vás v této hromadě inspirace zaujalo nejvíc?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.