Postřehy ze Samošky

Postřehy ze SamoškyJubilejní 20. Samoška se konala 24. a 25. ledna 2018 v Olomouci. Věřím, že řada čtenářů tam byla, takže se nebudu pouštět do detailního popisu programu, ale zaměřit se jen na momenty, které mě zaujaly. Jak věřím, dodají inspiraci i vám. Některé z těchto postřehů později ještě rozvinu, protože si zaslouží více prostoru. Teď se tedy podívejme, co se především druhý den kongresu zajímavého dělo a co vás může inspirovat k tomu, abyste své podnikání dělali ještě úspěšněji, zajímavěji a aby vás ještě více bavilo, případně se pozvedlo tam, kde potřebuje nějakou vzpruhu.

Úvodní debatu o kontrolách bohužel dost umrtvil zažitý zvyk státních úředníků popisovat činnost svých úřadů statistikami a čísly. Zákonitě to pak vyústilo v debaty o konkrétních případech dodaných z pléna, ke kterým se těžko může úředník objektivně vyjádřit. Ladislav Steinhauser, který debatu s úsměvem moderoval, se pak mohl snažit jak chtěl. Možná by to příště chtělo vsadit na nějaké příběhy z praxe, které by ukázaly principy kontroly u jednotlivých případů. To ale bylo jediné slabší místo kongresu, tedy alespoň podle mého názoru.

"Nakupující v podstatě chtějí být už od začátku věrní."


Inspirace z praxe na Samošce

Ve třech videoreportážích o úspěšných obchodnících a následných debatách s jejich aktéry nejvíce zaujala paní Ivana Hladká, majitelka Potravin u Hladkých. Je to jeden z těch zajímavých momentů, ke kterým se ještě vrátím, protože z jejího přístupu se dá hodně vytěžit. Zatím se alespoň podívejte na krátkou pozvánku:


Věrnost je přirozená

Známý psycholog Jeroným Klimeš mluvil o věrnosti. Té obecně lidské, ale především zákaznické. Důležitým postřehem je, že nakupující, pokud nejsou vyloženě nevěrný typ, v podstatě chtějí být už od začátku věrní. Jestliže tento postoj později změní, může za to obchodník. "Nedrážděte je," zní návod psychologa ( viz také článek Tajemství konkurence odhaleno). Další závažnou myšlenkou bylo, že zákazníci jdou tam, kde jim posledně vytrhli trn z paty. Tedy že věrnost se obnovuje při každé návštěvě prodejny a při každém vyhovění potřebám nakupujících.


Nebojte se GDPR

Petr Kůta, jakkoliv to u advokátů nebývá zvykem, mluvil zajímavě a srozumitelně o GDPR. Především rozptýlil obavy menších podnikatelů, že jde o něco převratného, čemu je jen těžko možné porozumět a co bude znamenat nesmírnou zátěž a hrozbu pokut. Zejména pokud jde o věrnostní programy, je potřeba naplnit v podstatě jen pár logických zásad: Mít svolení zákazníka k využívání jeho osobních údajů, říci mu, k čemu a jak je použijete a zabezpečit je tak, aby je nikdo neukradl. Stačí na to selský rozum.


Důležitá jsou data

Petr Křiklan na závěr upozornil, že věrnostní karty nejsou důležité samy o sobě. Jejich hlavní role pro obchodníka spočívá v tom, že mu dodávají data o nákupních zvyklostech zákazníků a fungování jeho obchodu ( přečtěte si také v článku Věrný zákazník poskytuje důležité informace). Dá se to zajistit i v menším měřítku, než to dělají například řetězce.

Intuitivní marketing byl mediálním partnerem 20. Samošky.

Pokud chcete využít databázi znalostí, do které přidám i poznatky ze Samošky,  staňte se členem programu PARTNER PLUS.