Cookie: Opravdu nakupujeme svobodně?

 

"Jste při nakupování svobodná?" zeptal jsem se jedné paní. "Samozřejmě, že jsem. Mohu si koupit, co chci." Opravdu je to tak? Stále jsme bombardováni reklamami a můžeme si být jisti, že něco z toho v naší mysli uvízne a vykoná svoji práci při nákupním rozhodování. A to raději nemluvím o akcích. Také se vám stává, že automaticky natáhnete ruku po akčním zboží?

 
Cookie Intuitivního marketingu: Opravdu nakupujeme svobodně?
 
Na druhé straně jsme bombardováni varováními před konzumním životem a poškozování životního prostředí. Ve Švédsku už prý lidé pociťují stud z létání a jinde se třeba zase stydí, že nakupují.

"Cílem svobodného zákazníka je nákupní prožitek."

Výsledkem pak je, že nejsme při nakupování svobodní. A co víc, že se často při nakupování cítíme mizerně. Někdy je to jako sinusoida: Radujeme se, že jsme koupili krásný dárek pod stromeček, ale za chvíli už nás zase popadnou výčitky svědomí, že to přece není správný přístup k Vánocům.

I v nakupování se totiž uplatňuje stádní princip. Chceme se chovat správně, tedy tak, jak to dělají ostatní lidé. Jenže když se setkají dvě protichůdné názorové vlny, upadneme do zmatku. A úplně pak zapomeneme, že jsme tu také my sami, naše potřeby a přání. Jako bychom sami o sobě ani nebyli, jen mravenci ve velkém mraveništi. Výsledkem je, že nám nakupování nakonec připadá jako nutné zlo.

E-book Zákazník v akci (kuchařka nákupního labužníka) od Miloše Tomana


Jaký je cíl aktivního zákazníka?

Můžeme se od takového postoje osvobodit? Určitě ano, když si uvědomíme, že naším cílem není ani hromadit nepotřebné věci, na které je sice úžasná akční sleva, ale pak je vyhodíme do popelnice ( viz také článek Jak zastavit akční nákazu, a ještě zvýšit prodej), ani žít jako asketové. Je to podobné jako s jídlem. Nejvíce si užijeme s tím, co nám nejvíce chutná. Ne co nám někdo nutí, nebo co si naopak odepřeme.

Cílem svobodného zákazníka je nákupní prožitek. Ten se nijak nezmenší, když koupíme jen to, co opravdu potřebujeme. Ale ani se nezvýší, když nekoupíme nic. Když už nakupovat musíme (a tak to opravdu většinou je, užijme si to naplno. Věnujme pozornost svým pocitům. Vstupujme do prodejen s vědomím, že chceme zážitek. Cestou k osvobození je, že jsme si svého požadavku zážitku vědomi.

Co všechno můžeme při nakupování chtít a zažít, to si přečtěte v e-booku Zákazník v akci (s podtitulem Kuchařka nákupního labužníka).


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu