Cookie: Když nám zákazníci lžou

 

Poznatek číslo jedna: Zákazníci vám o svých preferencích neřeknou pravdu, ale jen to, co je ukazuje v lepším světle. Za druhé, oni sami ani často nevědí, co chtějí. A třetí poznatek: Ačkoliv s oblibou mluví o výběru, ve skutečnosti je nutnost rozhodnout se pro nějakou značku otravuje. Jako když si v restauraci konečně vyberou, a pak závistivě šilhají do talíře sousedovi.

 
Cookie intuitivního marketingu: Když nám zákazníci lžou
 
Představa, že se od nich dozvíte potřebné údaje nějakým dotazováním, je tedy v mnoha případech mylná. Řečeno obrazně, vylíčí vám svoji lásku ke značce Mercedes, ale pak si půjdou koupit Dacii.

"Zákazník docela rád nechá rozhodnutí na vás."

A to je volba vědomá. Ve skutečnosti převládá nevědomé posuzování, kdy - jak už jsem to zmínil - lidé prostě nevědí, co chtějí ( viz kniha Nákupologie). Zato zde funguje jiný mechanismus, který nazýváme stádním principem. Člověk jako tvor společenský velmi dá na to, co dělají a také nakupují jiní. A i když to pro něj možná není ideální, je navýsost spokojený.

Co z toho vyplývá? Zákazník docela rád nechá rozhodnutí na vás. Ale je potřeba být v jeho očích autoritou. To platí jak pro majitele či majitelku firmy, tak pro personál. Číšník může v restauraci doporučit jídlo, ale nesmí mu být na očích vidět, že se ho chce ve skutečnosti zbavit, nebo že navrhl cokoliv, co mu právě přišlo na mysl.

Představy o tom, jak se zákazníci rozhodují, se časem mění. Moderní metody skenování mozku zjišťují, že je to často jinak, než říkají. Proto je důležité být neustále v obraze. V tom vám nejlépe pomůže newsletter Tipy&Triky.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu