Cookie: Jaká bude doba postravenková?

 

"Kvůli zrušení stravenek přijde o práci až deset tisíc lidí," straší šéf stravenkové firmy a líčí, jak budou restaurace kvůli nezájmu strávníků propouštět a krachovat. Jenže ve skutečnosti se žádné rušení stravenek nechystá. Jen má být zaveden paušál, který dostane každý. Stravenky tedy mohou existovat dál, ale v podstatě se stanou zbytečnými. A o to jde.

 
Cookie intuitivního marketingu: Jaká bude doba postravenková?
 
Stravenková firmy jsou dnes zprostředkovatelem, který si za to, že stojí mezi zaměstnavatelem a restauratérem nebo obchodníkem, vybírá provizi. Právě její výše i dlouhá splatnost peněz za stravenky jsou důvodem, proč je restauratéři považují za přítěž. Přesto ale mají z připravované změny obavy.

Do jisté míry oprávněně. Jde o psychologii. Zákazník nevidí ve stravenkách peníze. Je to prostě papírová poukázka, která je určena na to, aby se utratila za jídlo.

"Kdo se řídí heslem "To stačí!", bude jednou předběhnut konkurenty."

Podívejme se krátce, jak se v tomto případě rozhodujeme. Stravenky zakoupíme předem. Jde tedy o takzvané "utopené náklady". Navíc stravenky mají časově omezenou platnost. Jestliže se pak rozhodujeme, jestli jít na oběd do restaurace, nebo raději ušetřit, samozřejmě vyhraje restaurace. Vždyť už vlastně neplatíme a stravenky udat musíme.

Jestliže ale dostaneme peníze, sice stejně zvýhodněné jako stravenky, ale přece jen v peněžence neodlišitelné od ostatních, pak pociťujeme platbu v restauraci "bolestněji", protože probíhá teď a za tyto peníze si můžeme koupit i něco docela jiného, třeba tričko, kterého jsme si všimli ve výloze po cestě na oběd. Obavy, že lidé částečně omezí stravování v restauracích, tedy mohou být oprávněné. I když ne tak katastrofické, jak to líčí stravenkové firmy, kterým se hroutí byznys.

Co tedy dělat, aby se vaše restaurace nevyprázdnila a tržby nepoklesly? Především je třeba vidět, že i v době stravenkové si zákazník nevybere podnik jen proto, že na dveře dáte nálepku "bereme stravenky". I teď si volí podle kvality a ceny. Výhodné je, že teď už nemusíte ceny přizpůsobovat hodnotám stravenek. Ale bude potřeba místo nich přidat nějaký faktor navíc.

E-book Intuitivní marketing v restauraci od Miloše Tomana

Tím faktorem je chytrý marketing, a především Aktivní prodej. Oprostěte se teď od myšlenky, že marketing je to samé, co reklama. Není. Tak jako se auto nerovná světlometům. Marketing je ten celý automobil, tedy vše, co veze a pohání vaše podnikání. Aktivní prodej je pak jeho velmi důležitou částí, kterou bychom mohli přirovnat k motoru.

Vím dobře, že mnozí majitelé restaurací považují marketing a nadstandardní aktivitu za zbytečné, ale v podnikání to zkrátka chodí tak, že kdo se řídí heslem "To stačí!", bude jednou předběhnut konkurenty, kteří hledí kupředu ( přečtěte si také v článku Jak těžké je dohnat ujíždějící vlak?). V případě konce stravenek to může proběhnout rychle.

Vezměme si třeba jako příklad postoj firmy Nokia, která věřila, že lidem budou stačit obyčejné displeje a nepotřebují dotykové. Nástup iPhonů a Samsungů ji vytlačil z trhu.

Steve Jobs přišel s iPhonem v době, kdy firma Apple vydělávala velmi dobře na přenosných přehrávačích hudby, a kdy si zdánlivě nemusel dělat starost s budoucností. Ale na přípravy je potřeba čas. Až skončí stravenky, vypukne boj mezi restauracemi. Je dobré být na to připraven a mít rozjetý Aktivní prodej.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru Intuitivních novin