Cookie: Ach ty peníze

 

"Peníze pro mě nejsou důležité," tvrdil jeden podnikatel. A na webu měl uvedené číslo účtu s prosbou o příspěvek, aby prý mohl lidem poskytovat ty skvělé věci, co se jim tak líbí. Otázka zní, proč je tedy neprodává. Někdo zase řekne, že definice podnikání jako činnosti vykonávané za účelem zisku, není správná. Ale je správné být ve ztrátě? Kdo má pravdu?

 
Cookie intuitivního marketingu: Ach ty peníze
 
Hodně mě překvapily názory lidí v jedné diskusi o tom, co je smyslem práce. Většina zaměstnanců v ní tvrdila, že pracuje jen kvůli penězům. Pokud prý někdo nabídne víc, půjdou k němu, i kdyby je práce nebavila. Charakteristické je, že tito lidé odpovídali na jiné názory žlučovitě a jejich argumenty by se nejspíš daly nazvat cynickými.

"Pokud nevyděláváme, znamená to, že něco děláme špatně."

Když ovšem někdo pracuje nebo podniká pro peníze, je jimi zotročen. Musí jít ráno do práce, musí dobře pracovat, protože musí vydělávat. Otroci ovšem bývají málokdy šťastní. Není z čeho se radovat, když nad vámi neustále visí bič onoho "Musíš!"

Měli bychom dělat to, co nás naplňuje. Jsme tím mnohem užitečnější sobě i druhým. Jistý výzkum, prováděný mezi zaměstnanci v USA zjistil, že lidé pracují produktivně asi hodinu denně. Jistě i proto, že ze své práce nemají žádnou radost a všechnu aktivitu směřují jen k tomu cíli, aby dostali svoji mzdu. Dělat to, co máme rádi, co umíme a v čem jsme dobří znamená naplňovat svoje jedinečné poslání, na které jsme vyzbrojeni schopnostmi a talenty jako těmi biblickými hřivnami  přečtěte si také článek Kdy je člověk bohatý).

E-book Od poslání ke strategii od Miloše Tomana


V intuitivním marketingu platí, že peníze nejsou zbytečné

Ale co peníze? Všichni víme, že ani v tom případě nejsou zbytečné. A to i tehdy, když pokryjeme svoji potřebu a "máme na chleba". Proč potom chceme v podnikání vydělávat víc? Nejde o mamon. Peníze jsou totiž měřítkem toho, jak užitečnou činnost vykonáváme. Jestliže vyděláváme hodně, znamená to, že hodně přispíváme lidem, společnosti. Že to, co děláme, má hodnotu. Pokud nevyděláváme, znamená to, že něco děláme špatně.

Nebraňme se tedy penězům. Měřítko potřebujeme a jiné nemáme. Všechna ta vzletná slova, vydávající vlastní radost za dostatečnou odměnu, jsou v podstatě sobecká, mluví jen o nás, ne o užitku druhým. Jestliže podnikatel odmítá peníze, možná se bojí hodnocení. A pokud někdo pociťuje nadbytek peněz jako nepříjemnou zátěž, vždycky se o ně může rozdělit s potřebnými. Svůj úkol jako vyjádření hodnoty už splnily.

Peníze nejsou ničím démonickým. Jsou měřítkem hodnoty naší činnosti. Osobně si ji můžeme ohodnotit jak chceme, ale ve vztahu k našemu okolí a společnosti je potřeba mít objektivní porovnání. A tím peníze bezesporu jsou. Jestliže vám tedy například nabídnu dobrý výdělek, ve skutečnosti mluvím o hodnotné službě.


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu