Ta nejhloupější pověra o podnikání

   success

Ta nejhloupější pověra o podnikáníNa podnikatele se neustále snáší hromady dobrých rad. V moderní době není problém dostat jich první várku už k snídani a pak to pokračuje po celý den. Články v médiích, videa na YouTube, stovky facebookových stránek s tématem úspěchu a zaručeného zbohatnutí. Jsou ale všechny tak úžasné a přínosné, jak se tváří? Určitě ne, to jen snadné internetové publikování umožňuje každému, aby projevil svůj názor. Žijeme v době grafomanů a mudrlantů. V časech knihtisku existovalo alespoň nějaké síto, ale dnes nám zbývá jen zdravý rozum. A je ho potřeba, protože některé z těch rad jsou nejen hloupé, ale i nebezpečné.

Tou vůbec nejhorší je rozšířený názor, že v podnikání stačí dělat, co nás baví. Pak prý všechno ostatní přijde samo, včetně peněz. Kvůli této představě nemalá část podnikatelů nepřežije první tři léta fungování a další živoří na hraně, neustále ohrožovaní jakýmkoliv nenadálým výdajem. Dobře to ukazují aktuální diskuse o zavádění EET. Řada podnikatelů tvrdí, že je investice nějakých deseti tisíc do vybavení položí.

"Pokud se zaměříte na peníze, získáte možnost skutečně se svojí prací bavit."

Snaha zůstat u "zábavy" a nehonit se za penězi také způsobuje, že podnikatelé nerostou. Tomáš Baťa pevně věřil, že první ideou každého malého živnostníka je stát se větším. Konec konců sám tou cestou prošel. Kdekterý podnikatel je však přesvědčen, že růst by mu překazil zábavu a podnikání by se tak stalo příliš vážným. Většina z nich začínala tak, že se rozhodli živit se svými zálibami. Jenže koníček má trochu jiný charakter než podnikání, je soukromou záležitostí a je zábavou. Kdežto k podnikání potřebujete zákazníky a jeho účelem je vydělávat peníze.

Jsem přílišný materialista, když řeknu, že hlavní zábavou podnikatele by mělo být vydělávat peníze? Vůbec ne. Jestli totiž v této oblasti existuje zákonitost, tak je přesně opačná. Zní takto: Soustřeďte se na vydělávání peněz a zábavnost přijde sama. Pokud se vám to zdá pochybné a máte třeba zkušenosti s nezábavnou, ale dobře placenou prací, od které jste utekli, pak mám pro vás dobrý argument. Každý, kdo chce v podnikání hodně vydělávat, k tomu použije své nejlepší schopnosti. A ty se samozřejmě týkají toho, co ho naplňuje a baví. Neříkám tedy, že nemáte dělat, co vás baví. Říkám, abyste vydělávali peníze, a to tím, co vás baví.

Takový obrácený přístup má velkou výhodu. Pokud se zaměříte na zábavnost, zůstanete u ní a dál se nepohnete. Doprovázet vás při tom bude řada věcí, které už tak zábavné nejsou, především různá omezení a nezřídka i existenční starosti. Pokud se zaměříte na peníze, získáte možnost skutečně se svojí prací bavit. Vyhnete se totiž pasti soukromé záliby. Věnujete-li se koníčku, je to užitečné pro vás. Věnujete-li se podnikání a vydělávání peněz, musí to být užitečné i pro zákazníky. Vypadá to samozřejmě, ale nemálo podnikatelů má s uplatněním této zásady problém. Právě proto, že pojali podnikání jako svou vlastní zábavu.

Co vám schází?

IM Business AcademyŘekněme si nejdříve, co zřejmě máte: odhodlání, zkušenosti, vědomosti, aktivní přístup, dobrý podnikatelský záměr. Co vám tedy může chybět? Například inspirace. Té máme v Business Academy hodně. A dostanete se k ní velmi snadno. Přesvědčte se, že je to pravda


Hlavně ať mám pokoj

"Jednou z pro živnostníka nejnebezpečnějších pověr je domněnka vlastní dokonalosti. Je to pověra, jíž propadá nejvíce dospělých lidí. Projevuje se netýkavostí, odmítáním poučení, přesvědčením, že nám není třeba vědět víc a učit se od každého," řekl Tomáš Baťa v projevu k živnostníkům někdy v roce 1928. Dodnes je tento jeho postřeh platný a aktuální. Proč? Právě proto, že podnikatelé stavějí na první místo zábavnost jako svůj soukromý užitek. Kdyby tomu tak nebylo, honili by se za každou novinkou a informací, jak fungovat lépe, protože by to jednak přineslo více užitku zákazníkům, jednak podnikateli více peněz.

Někdy se představa o zábavě na prvním místě schovává za jakési zdání dobročinnosti. Slyšíme o podnikatelích, kteří ze samé dobročinnosti provozují vesnickou hospodu nebo konzum. Prý jim nejde ani o to, aby vydělali, ale aby pomohli místním lidem. Na první pohled se zdá, že užitek pro zákazníky tu je. Ale protože většina těchto podnikatelů jen živoří, není asi něco v pořádku. Nechci nikomu křivdit, ale právě z této oblasti je nejčastěji slyšet: "Neotravujte s novotami a dejte nám pokoj!" Především je však mylná představa, že venkovští zákazníci budou takovému podnikateli vděčni a smíří se s omezeným sortimentem nebo interiérem ze sedmdesátých let. Nakonec mu zbydou jen ti nejstarší senioři, kteří si nedovedou na internetu objednat dovoz zboží. Takové podnikání je nejen dočasné, ale v důsledku i únavné, vedoucí k vyhoření.


Jednejte zodpovědně

Ta nejhloupější pověra o podnikáníNechovejme se tedy jako děti. Ty si mohou jen hrát, protože je živí rodiče. Ale podnikatel je zodpovědný přinejmenším za sebe, často za rodinu a další lidi. Přiznejte si tedy, že hlavním účelem podnikání je vytvářet zisk, ne zajistit zábavu pro podnikatele. Pokud to takto postavíte, přijde i ta zábava. Mám pro vás obojí.  Podívejte se.
 

Poznejte své šance!