Rajtování na mrtvém koni

   success

Rajtování na mrtvém koniPředstavte si takovou poměrně běžnou situaci. Chtěli jste zvýšit tržby a tak jste si zřídili e-shop. Zaplatili na rok dopředu hosting, nainstalovali systém, naplnili ho spoustou informací a koupili si reklamu. Výsledek? Nikdo nepřišel, nikdo nic nekoupil. S prodejnou však máte spoustu práce, ceny dodavatelů se neustále mění, a tak trávíte hodiny činností, která vám nic nepřináší. Logika říká, že byste měli takový nevýnosný podnik co nejrychleji ukončit a věnovat se něčemu perspektivnějšímu. Většina lidí to ale neudělá, přinejmenším ne do doby, než jim skončí zaplacené hostování. Příčinou je averze ke ztrátě.

Ori a Rom Brafmanovi popsali v knize "Houpačka", jak profesor Bazerman dokázal sebrat peníze studentům Harvardu, kteří by měli být schopni racionálně uvažovat. Vyhlásil aukci na dvacetidolarovou bankovku. Mělo to však háček. Výherce ji získal za cenu, kterou nabídl. Ale druhý v pořadí musel zaplatit navrhovanou cenu, aniž by za ni něco dostal. Na úrovni mezi 12 až 16 dolary obvykle zbyli jen dva účastníci s nejvyššími nabídkami. Když se však dostali k ceně 20 dolarů, boj neskončil. Ani jeden z nich nechtěl zaplatit peníze za nic, pokud by skončil na druhém místě. A tak zvyšovali nabídky, někdy až na desetinásobek hodnoty bankovky.

"Jestliže vám výpočet říká, že nová cesta je výhodnější, zahoďte minulost a věnujte se budoucnosti."

Potkávám se také s podnikateli, kteří jsou věrni svému snu, nebo alespoň tomu, co za něj považují. Odmítnou řadu šancí, protože přece nemohou zradit. Chtějí čekat, dokud se nestanou marketingovými lektory, hudebníky nebo pekaři. Obvykle se nedočkají. Na jedné straně sice platí, že bychom měli dělat, co nás baví, ale nikde není řečeno, že k tomu vede přímočará cesta. Zkušenost naopak říká, že pokud se chopíte toho, co se vám nabízí, dojdete ke svému cíli jistěji, než když na nic jiného nebudete ani myslet.

Nedávno jsem viděl v televizi další díl pořadu "Ano, šéfe!" (je to jedna z mála věcí, na které se dívám). Majitel restaurace byl pyšný na své kuchařské umění a diplomy a i když udal deset obědů denně, dlouho mu trvalo, než to všechno hodil za hlavu. Musel zapomenout na vyhrané soutěže a začít vařit jednoduchá jídla, která požadovali hosté. V podnikání se zkrátka stává (a nijak výjimečně), že vaše ego musí jít z cesty zákazníkovu přání a je třeba ho položit na oltář úspěchu. Především jde o to, že je třeba klást důraz na cíl cesty, ne na její detaily. Máte-li před očima vizi svého úspěchu, není tolik důležité, jestli se k němu dostanete přesně tak, jak si to představujete.

Je možné si vyzkoušet podnikání?

Rozhodnutí lidé skočí do byznysu rovnýma nohama, ale co když rozhodnutý nebo rozhodnutá nejste? Možná se zatím jen rozhlížíte, co by pro vás bylo tím pravým. Pak jistě uvítáte, že mám pro vás podnikání, které si můžete vyzkoušet a nic přitom neriskujete. Vypadá to zajímavě? Je to určitě zajímavé

Kdy je tedy vhodné překonat averzi ze ztráty, až už se jedná o peníze, nebo třeba čas věnovaný vzdělávání, či dokonce vlastní ego, a vydat se jinou cestou? Položte si před sebe dvě, nebo i více možností a podívejte se na ně ne pohledem nákladů, ale přínosů. Co je důležité: Nesmíte si lhát. Nechte protentokrát pocity a emoce stranou a posuzujte šance přísně racionálně. Jestliže vám výpočet říká, že nová cesta je výhodnější, zahoďte minulost a věnujte se budoucnosti.

Rázná změna má ještě jednu výhodu. Když se Hernando Cortez vydal dobýt říši Aztéků, spálil za sebou lodě. Věřil svému cíli natolik, že si nenechal žádné ústupové cesty. Pokud se oprostíte od všeho ostatního, nezbyde vám, než se po nové cestě pustit se stoprocentním nasazením. A to je základní podmínka úspěchu v každé podnikatelské a výdělečné činnosti.

Tady je váš úspěch!