O okurkách, úrodě a podnikání

   success

O okurkách, úrodě a podnikáníMáme okurkovou sezónu, tak můžeme nahlédnout do míst, kde tato zelenina vzniká. Nebojte se, nezahrnu vás zahrádkářskými návody, i dnes se budeme bavit o podnikání. To má totiž se záhony hodně společného. Také chceme rozmnožit, co jsme do něj vložili, a dočkat se dobré úrody. A také se to neobejde bez péče, od zalévání až po odborné ošetřování. Knížek o zahradničení je spousta. I v oblasti podnikání a marketingu jich najdete pěknou řádku. Ale ne vždy.  Například moje kniha Jak zvládnout maloobchod je jedinou publikací na toto téma, kterou u nás dostanete.

Ale pojďme od začátku. Zasejete semínka nebo zasadíte sazenice a těšíte se, že časem vydají úrodu. Co do té doby? Počkáte, budete se věnovat něčemu jinému, odjedete na dovolenou? Samozřejmě, že ne. Musíte přece zalévat a hnojit. V podnikání je pak zaléváním vaše každodenní činnost. Například v prodejně objednáváte zboží, nastavujete ceny, vyplácíte mzdy prodavačkám, platíte náklady. Bez této každodenní práce by váš byznys brzy uschnul.

"Ze všech stran je slyšet, jak špatné a zpátečnické je honit se za výsledky, penězi, ziskem."

Tak tedy zaléváte a těšíte se na úrodu. Jenže co to? Rostlinkám se nechce vzhůru, zůstávají přikrčené při zemi. Tržby v podnikání to samé. Vaše námaha se zdá být zbytečná. Je čas na hnojení. Zatímco na zahradě je to jasné, v byznysu můžeme trochu tápat: Co to je, to hnojení? Když si ale uvědomíme, že úkolem hnojiva je zvýšit úrodu, máme jasno. Za hnojivo můžeme považovat třeba vědomosti, jak dělat marketing, odborné poradenství atd. Na rozdíl od zalévání, které podnikatelé nezanedbávají, u hnojiva je situace trochu jiná. Někteří si myslí, že se bez něj obejdou a že jen stačí, aby se změnilo počasí a tržby vyrazí vzhůru.


Netoužíte snad po úrodě?

Neznám zahrádkáře, který by netoužil po pěkné, velké úrodě. Snad nějaký lenoch nechá záhony zarůst plevelem, zatímco se sluní na lehátku. Ale to jsou spíš výjimky. Od nejednoho podnikatele však slyším, že ho výsledky vlastně nezajímají, hlavně že ho jeho činnost baví. Zahrádkáře samozřejmě také baví rýpat se v hlíně, jinak by to nedělal a okurky by si koupil v supermarketu. Ale vždy to spojuje s množstvím a kvalitou úrody. Někteří se předhánějí se sousedy, kolik a jak velkých se jim urodilo rajčat nebo okurek. Ty nejlepší pak předvádějí na zahrádkářských výstavách. Nikdo se nad tím nepozastavuje, ani nepohoršuje.

Věděli jste, že do pěti let od začátku podnikání skončí 77 % podnikatelů, kteří se spoléhají pouze na vlastní vědomosti, ale jen 7 % těch, kteří používají nějaké komplexní know-how? Rozdíl v úspěšnosti je tak zásadní, že je dobré se zajímat, v čem to vlastně je. V PARTNER PLUS takové know-how máme

.

V malém podnikání jako by se ale něco zaseklo. Ze všech stran je slyšet, jak špatné a zpátečnické je honit se za výsledky, penězi, ziskem. Moderní člověk si prý má užívat života. Ale viděli jste už nějakého poctivého zahradníka, že by mávnul rukou nad zapleveleným záhonem a šel si raději popovídat s kamarády? Určitě ne, protože dobře ví, že když plevel udusí rostlinky, má po úrodě. Podnikatelé jako by v mnoha případech netušili nebo nevěřili, že i podnikání vyžaduje plnou pozornost, jinak dopadne špatně a udusí ho konkurence.


Nezavírejte oči před konkurencí

Můžete se samozřejmě postavit nad záhony, zavřít oči a představovat si, že plevel neexistuje a pokud přece, tak se s ním dá žít v míru. Už jste ale viděli plevel, který by zůstal za plotem? Menší podnikatelé jsou však přesvědčeni, že přesně to konkurence udělá. Pokud tedy vůbec existuje. Vždyť "sluníčkové" vidění světa říká, že lidé jsou od přirozenosti nastavení tak, aby spolupracovali. Kdepak nějaké konkurenční soupeření, to je výmysl těch, kteří se honí za penězi ( a někdo si dokonce myslí, že konkurence je jen pro Pražáky). Zejména na internetu už taková mediální masáž převažuje. Pokud pamatujete doby socialismu, pak vám to jistě něco připomene.

Honí se zahradník jen za úrodou, aby se jí pak sám nacpal, až mu bude špatně? Určitě ne a působilo by směšně, kdyby to někdo tvrdil. Na druhé straně z toho běžně podezíráme bohaté podnikatele. Nepotřebujeme snad jejich produkty? Zákazníci je zřejmě kupují, když jim dají vydělat. Tak v čem je problém? Peníze si také nenechávají doma v truhle, ale utrácejí je, tím dají zase utržit jiným. Čím více se peníze otáčí, tím je bohatší celá společnost. Proč to nejen zaměstnancům (to bych ještě chápal), ale i nejednomu podnikateli vadí?


Hraní přenechte dětem

Příčina asi nebude v těch "bohatých" zahradnících, ale v podnikatelích, kteří se bojí úrody. Jejich řeč je prošpikovaná slovy jako "stačí", "skromný", "nehonit se" a podobně. Vědí, že na větší úrodu by museli vynaložit větší úsilí, obstarat si hnojivo, bojovat s plevelem - a to se jim nechce. Vyhradí si malý kousek záhonku a tam, podle svého názoru šťastně, dělají svůj malý byznys. Ale protože jsou tu sousedé, kteří se chlubí velkou úrodou, je potřeba udělat z nouze ctnost, jak říká jedno výstižné české rčení. Já jsem ten dobrý a ti druzí jsou nenažraní škůdci lidstva.

žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první interaktivní samoobslužnou publikaci zdarma.

Zkusili jste se ale zamyslet nad tím, že podnikatel to všechno nedělá jen pro sebe a že má nějakou odpovědnost? Vůči svým zákazníkům, své rodině, kterou třeba živí, nebo se na tom podílí s partnerem, ale i vůči celé společnosti, protože čím více úspěšných podnikatelů je, tím jsme všichni bohatší? Velice mě potěšilo, že existují i takoví lidé, kteří si to uvědomují. Lukáš Pohan, spoluzakladatel značky Gentleport ve Forbesu napsal: "Dnes je moderní prezentovat svoje podnikání jako zábavu, kterou se jednotlivci často neziskově realizují. My ale k podnikání přistupujeme postaru. Je to naše hlavní obživa, proto nechceme, aby si naši partneři mysleli, že si pouze hrajeme. Chceme zbořit tento předsudek. Nemáme náš byznys na háku, bereme ho vážně. Neděláme ho pro naši slávu, ani pro celospolečenský prospěch. Chceme poctivě podnikat, nabízet kvalitní zboží zákazníkům. Chtějte to i vy. A hraní přenechte raději svým dětem, pokud už je máte." A to je mu 22 let!


Cílem je úroda

Jaké si tedy ze zahrady odneseme poučení? I když nás baví přehrabovat se v hlíně, je přece jen cílem našeho snažení úroda. A není na tom vůbec nic špatného. Zahrádkář si jednoduše vybral, co chce dělat, a bere to se vším všudy. Jako podnikatel si také vybíráte podnikání nejen s tím příjemným, ale také s prací a úrodou. Je to vaše svobodné rozhodnutí, takže ho berte vážně.  A poraďte se se zkušenými zahradníky v programu PARTNER PLUS.
 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošleme emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách