Jak zabránit podnikatelskému vyhoření

Jak zabránit podnikatelskému vyhořeníNedávno jsem se v článku Proč vás podnikání přestalo bavit? zamýšlel nad důvody stavu, který se podobá vyhoření. Shodou okolností jsem minulý týden uslyšel na kongresu Samoška něco podobného z úst podnikatele, který byl přitom prezentován jako úspěšný. "Dřív jsem to dělal s radostí, teď jen z povinnosti," přiznal. Není sám. Řada obchodníků (ale i podnikatelů ze všech dalších oblastí) si stěžuje na neustále přibývající administrativní zátěž, na zvyšující se tlak ze strany všech možných kontrolních úřadů a na druhé straně na rostoucí požadavky zákazníků, kteří by přitom nejraději viděli, kdyby všechno dostali zdarma.

Podobné názory sílí s další zátěží, jíž je zavádění EET. V jedné diskusi mi nějaký podnikatel vyčítal, že nenadávám na stát a neběduji, jak likviduje menší podnikání. Nadávání samozřejmě nic nestojí, ale také nic nepřinese. Rozumné je tedy neztrácet čas a připravovat se, než čekat, že nějaké diskuse na Facebooku změní zákon. Ale o zavádění EET jsem mluvit nechtěl. Spíš jsem si povšiml, že podobné reakce doprovázejí každé opatření, které znamená výdaje, nepohodlí a vyšší administrativu, ale také třeba mění zažité zvyklosti - viz snaha zakázat kouření v restauracích. A že vždy část podnikatelů s oblibou a všude předpovídá konec, kdežto ta druhá bez halasu hledá, jak to vyřešit.

Nejodolnější jsou lidé, kteří se nezastaví u svého podnikání a svého života.

Nemyslete si, že je to jen povahou. Tam i tam najdete v podstatě stejné lidi. Přesto se jedni vzdávají a druzí to přežijí. To, čím se liší, je cílevědomost. Tuto vlastnost či schopnost máme ve zvyku podceňovat, nebo v ní vidět něco jiného. Řada podnikatelů podniká prostě proto, že je to baví. Což je hezké a nezřídka jsou chváleni a vyzdvihováni jako vzor. Člověk se přece nemá do ničeho nutit, pak do své práce nedává všechno. Jenže co když přijde pár administrativních překážek a takový člověk zjistí, že už ho to nebaví? Buď se trápí, nebo nechá svůj byznys padnout.

Někdo zase vidí cílevědomost jako schopnost naplánovat si cíl v excelové tabulce. Čísla jsou sice důležitá, jenže nemají tu správnou povzbuzující sílu. Ano, když tržby rostou, naplní vás to radostí. Když ale klesnou, nastane bědování a hledání, kdo za to může. Cílevědomost je však vědomí si poslání a cíle. Nejodolnější jsou lidé, kteří se nezastaví u svého podnikání a svého života. Cílem Tomáše Bati bylo dát blahobyt zaměstnancům, městu, celému státu ( viz článek Poučné příběhy: Tomáš Baťa). V jeho závěti se píše:

"Závod náš nebyl k tomu účelu zbudován, aby zajistil existenci jen jeho zakladatelům.
Vyšší pohnutky to byly, které na nás působily, abychom potlačovali své vášně a choutky, pokud jsme je viděli pro závod škodlivé.
Nebylo to jednou, co jsme byli odhodláni životy své obětovat ve prospěch závodu a jeden z naší rodiny jemu za oběť padl. To se nedělo jen proto, aby se zajistil majetek. V rozvoji našeho závodu spatřovali jsme rozvoj a zajištění blahobytu celého kraje. Bylo naší chloubou a pohnutkou k další, neúmorné práci, že přinášíme nový, do toho času nepoznaný blahobyt a vzdělání našeho lidu."

žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první interaktivní samoobslužnou publikaci zdarma.


Můžete být stejně úspěšní jako Baťa

Víme, že Baťa překonal řadu krizí a vybudoval velmi úspěšný podnik. Podařilo by se mu to, kdyby myslel jen na to, aby ho práce bavila, nebo aby z ní měl co nejvíce peněz? Zřejmě ne. Tím nechci říci, že by vás práce neměla bavit. Ale je rozdíl, jestli ji děláte jen pro tu zábavu, nebo máte vyšší cíl.

Uznávám, že termín "vyšší cíl" působí jako opsaný z náboženského traktátu nebo nějaké knížky new age. Ale ve skutečnosti jde o praxí osvědčený způsob, jak nevyhořet a nerezignovat, když se na vás navalí problémy. Pokud cíl nesahá výš než na osobní úroveň, můžete to celkem snadno vzdát. Máte-li vyšší poslání a cíl, uděláte všechno pro to, abyste vydrželi. A nejen to. Práce vás bude bavit, i když se vám na cestě nahromadí překážky ( pomůže vám i e-book Problém? Jak zvládat problémy v podnikání). Nebo možná chvíli nebude, ale uděláte všechno pro to, abyste radost obnovili.

Ve filmu It's a Wonderful Life (bývá tradiční součástí amerických Vánoc) dostane hrdina možnost vidět, jak by vypadal svět, kdyby se vůbec nenarodil. Zjistí, že i přes svoji zdánlivou neúspěšnost pozitivně ovlivnil život řady lidí. A o to jde, uvědomit si, že v podnikání nikdy nejde jen o nás. Že měníme životy lidí, ať už máme malý krámek nebo velkou výrobu. A že když opravdu chceme a dáme si to za cíl, dokážeme je ovlivnit mnohem více, než když jen toužíme prodávat, podnikat nebo vyrábět. Jakkoliv to pak vypadá, že kvůli druhým se nestaráme o sebe, skutečnost je jiná. Kdo má vysoký cíl, toho překážky jen tak nezastaví. Tou největší motivací je tedy cíl tak vysoký, že se netýká jen vás.


Mějte svůj vznešený cíl a zabráníte podnikatelskému vyhoření

Stát se úspěšným podnikatelem tím, že k tomuto úspěchu pomůžete dalším podnikatelům, to je bezesporu cíl ušlechtilý a můžete na něj být hrdý. V programu PARTNER PLUS to takto funguje. Všichni z něj mají prospěch a peníze. Obojího je dost a dost. Rozhodně stojí za to zajímat se, jak to funguje a jak se můžete zapojit.  Podívejte se proto sem.

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



 

Doporučuji ke stažení zdarma: