Jak vydělávat v MLM

   success

Jak vydělávat v MLMJe to všechno podvod. Můžete se stát milionářem. Vydělávají jen ti nahoře. Už v životě nebudete muset pracovat… To je jen pár názorů, na které můžete v různých internetových diskusích narazit. Závisí samozřejmě na tom, jestli dotyčný člověk je do nějakého multi-levelu zapojený, nebo třeba neuspěl, spálil se v podvodném "letadle" nebo prostě nedůvěřuje ničemu, co je mimo jeho oblast chápání a často i zónu pohodlí. Jak to tak obvykle bývá, pravda je někde uprostřed. Multi-level marketing je stejný prodejní nástroj, jako třeba prodejna, ve které si ráno kupujete rohlíky. Můžete v něm vydělat, ale také nemusíte - záleží to jen na vás.

Pojďme si nejdříve udělat trochu pořádek v terminologii. Jak jsem si všiml, i média která k MLM zaujímají neutrální postoj, v tom občas plavou. Multi-level marketing znamená "víceúrovňový marketing". Říká se tím v podstatě, že prodejci jsou organizováni ve více úrovních. S podobnou hierarchií se setkáme i v klasických firmách, kdy nad prodejcem stojí šéf týmu, nad ním vedoucí obchodu, nad ním ředitel atd. V MLM je ovšem každý z těchto lidí (a často vykonávají podobnou práci jako podnikoví manažeři) svým vlastním pánem, samostatným podnikatelem.

"Ačkoliv vás do toho budou někde tlačit, nevěnujte se hned verbování nových marketérů."

Nezřídka také můžete slyšet o "pyramidové struktuře", a to v negativním slova smyslu. Přitom stejnou organizaci najdete skoro v každém podniku (od stovek či tisíců dělníků až po jednoho vrcholového ředitele). A že v MLM ti nahoře vydělávají více, než začátečníci? Znáte snad nějakého dělníka, který sotva nastoupil do práce a už bere tolik, co ředitel? "Život je nespravedlivý, tak se s tím smiřte," řekl zakladatel Microsoftu Bill Gates. Ale v případě MLM je ta údajná nespravedlnost jen iluzí. Každý je odměněn podle své práce a zásluh. Ti "nahoře" neleží, tak jako si nemůže dát výkonný ředitel nadnárodní společnosti nohy na stůl nebo trávit celé dny na golfu. Musejí pro své podřízené vytvářet takové podmínky, aby podávali co nejvyšší výkony. I když už oni sami třeba osobně nenavštěvují zákazníky.

Podvodné systémy, které se někdy maskují jako MLM, nazýváme populárně "letadlo" nebo odborně "Ponziho schéma". To, že mají také pyramidovou strukturu, vůbec neznamená, že tím pádem jsou veškeré organizace tvaru pyramidy podvodem. Někteří lidé to rádi šmahem tvrdí o veškerém MLM (o klasických firmách kupodivu většinou ne, i když podle Marxe obírá kapitalista dělníka o nadhodnotu). Typickým rozlišovacím znakem je, že podvodná "letadla" nemají normální produkt (někdy to maskují předplatným na školení, prodejem bezcenných informací, poukázek apod.) a odměňování je závislé na vkladech nově příchozích členů. Pokud pochybujete o legálnosti té které organizace, položte si jednoduchou otázku: "Bude pokračovat, když už se trh nasytí a nepřijde ani jeden nový člověk?" Pokud prodává normální zboží, pak se tím nic nezmění. Když ale žije z peněz nováčků, musí se zákonitě zhroutit.

IM Business AcademyŘekněme si nejdříve, co zřejmě máte: odhodlání, zkušenosti, vědomosti, aktivní přístup, dobrý podnikatelský záměr. Co vám tedy může chybět? Například inspirace. Té máme v Business Academy hodně. A dostanete se k ní velmi snadno. Přesvědčte se, že je to pravda


Je to všechno podvod?

Proč jsou tedy často i MLM organizace s poctivým produktem označovány za podvodníky? Řekl bych, že je to ze dvou důvodů. V první řadě jde o nábor nových členů. Lidé, kteří chtějí rychle vytvářet své sítě (často dříve, než vůbec cokoliv prodali), se chovají jako cirkusoví vyvolávači. Malují posluchačům úžasnou budoucnost, kdy budou jezdit drahými auty, užívat si dovolené v exotických destinacích a nedělat vůbec nic. Zapomínají se ovšem zmínit o jedné "maličkosti": že je proto nejdříve potřeba dřít, nelitovat času ani námahy. A že přesto ne každý uspěje, protože ne každý je dobrý obchodník či organizátor.

Takto nalákaní lidé narazí na realitu a samozřejmě pociťují zklamání. Čím více jim někdo nasliboval, tím větší mají pak na něj vztek. A samozřejmě ho ventilují, nejlépe na internetu. Neúspěšný dealer samozřejmě nepřizná, že se dostatečně nesnažil, nebo nemá schopnosti. Ne, může za to organizace, protože ta nedovolí, aby si ti "pěšáci" dole vydělali. Stížnosti těchto lidí jsou pak vodou na mlýn těm, kteří z principu nenávidí veškeré možnosti, jak si vydělat více, než jen "poctivou prací" (za vzor poctivé práce považují samozřejmě tu svoji).

Druhým důvodem je skutečnost, že MLM je založen na přímém prodeji. To je důležité vědět, protože mnoho mladých lidí dnes sní o tom, jak budou "digitálně" podnikat z pláže a jen kontrolovat na účtu, kolik jim jejich síť vydělala. Tvrzení, že třeba affiliate marketing je internetovou podobou multi-level marketingu, je nesmysl. Jednak nemá více úrovní a jednak, jak jsme si řekli, MLM rovná se přímý prodej. Internet a zejména sociální sítě mohou samozřejmě sloužit jako podpůrné prostředky, ale nikdy nejsou tím hlavním prodejním kanálem.

Přímý prodej ovšem u nezkušených, ale o to horlivějších prodejců, může získat podobu obtěžování. Doporučuje se totiž (a je to logické) začít u příbuzných a přátel. Pokud začátečník příliš tlačí na pilu a chce prodat za každou cenu, začnou se mu tito lidé brzy vyhýbat. A legenda o tom, jak jsou všichni MLM marketéři otravní, rozbíjejí rodiny a přicházejí o přátele, je na světě.

Mějme proto, prosím na paměti, že přímý prodej, tedy osobní jednání, má výhodu v tom, že můžeme svého zákazníka dobře poznat a poskytnout mu, co opravdu potřebuje. Většinou jde totiž o opakované prodeje či služby, takže naším cílem nemůže být ukecat ho za každou cenu. MLM nemá nic společného se šmejdy. Jestliže tedy začínáte, nechoďte za babičkou v obleku a s naučenými frázemi. Přiznejte se, že ještě zdaleka nejste pevní v kramflecích a že si to potřebujete hlavně vyzkoušet a zjistit, jak na to lidé reagují.

IM Business AcademyŘekněme si nejdříve, co zřejmě máte: odhodlání, zkušenosti, vědomosti, aktivní přístup, dobrý podnikatelský záměr. Co vám tedy může chybět? Například inspirace. Té máme v Business Academy hodně. A dostanete se k ní velmi snadno. Přesvědčte se, že je to pravda


Jaké šance máte v MLM?

Přesuňme se teď konečně od negativ k pozitivním informacím. Přes tvrzení, že trhy už jsou naplněné a nově příchozí nemají šanci, je příležitostí stále dost a dost. Ono by se to nakonec dalo říci o veškerém podnikání. V případě MLM je však pozitivní, že rostl i v době krize. V roce 2015 byl obrat přes multi-levelové sítě 183 miliard dolarů a oproti předchozímu roku se zvýšil o 7,7%. Když se navíc podíváme kolem sebe, nemůže nám uniknout, že síťové podnikání jako takové (nejen v podobě MLM) je pro moderní byznys charakteristické (například takový Uber). Kdo tedy chce uspět, má stále hodně příležitostí.

Jak si vybrat vhodný MLM? Obvykle to funguje tak, že vás někdo osloví a pozve na schůzku. Pak vás zahrne informacemi o milionářích a úžasném systému odměňování a nakonec se zeptá, jestli toužíte být finančně zabezpečení a úspěšní. Ta pravá otázka, na kterou si musíte odpovědět, ale zní jinak: "Chci prodávat ten produkt?" Máte k němu vztah, znáte lidi, kteří by mohli být zákazníky? Jistě se dá zbohatnout i třeba na prodeji traktorů nebo tanků, ale umíte to? Bohatý a finančně nezávislý by chtěl být skoro každý, jenže nejdříve musíte prodat spoustu zboží, abyste toho dosáhli. Jak se vám asi bude dařit, pokud k němu nemáte žádný vztah a nic o něm nevíte?

Ještě k cenám produktů. Panuje rozšířené přesvědčení, že zboží prodávané přes multi-level marketing je předražené. Částečně za to "může" právě přímý prodej. Jím se totiž nabízí především zboží, které je zapotřebí vysvětlit, předvést, upravit na míru požadavků zákazníků. Když tedy někdo porovná kuchyňskou chňapku za 35 korun a 500 korun, jak jsem to viděl na internetu, vyjde mu samozřejmě, že ten druhý výrobek je neuvěřitelně drahý. Co ale ví o jeho funkci, materiálu, životnosti atd.? Škodovka má přece také stejně jako Porsche čtyři kola a jeden volant, ale prodává se za úplně jinou cenu.

Další kritici si jednoduše myslí, že zboží musí být předražené, když živí tolik dealerů v několika úrovních. Většinou ovšem nevědí, jak funguje klasická distribuce, kde výrobce dodává velkoobchodu a ten pak prodejně, přičemž všichni musí platit za reklamu a mzdy svých pracovníků. Oni jen vidí zboží v akci, ale že se jedná jen o krátkodobé zlevnění, na kterém nikdo nevydělá (a funguje vlastně jako propagace), to už jde mimo jejich vnímání. Multi-level je byznys jako každý jiný a kdyby prodával předražené zboží, které nikdo nechce, tak by jednoduše zkrachoval. A že někdo nakupuje jen v diskontu, ještě neznamená, že bychom měli zrušit prodejny na Pařížské.

Staňte se úspěšnými podnikateliTeorie už máte jistě nasbíráno dost. Tato škola však učí praxí. Zapsat se může každý bez ohledu na vzdělání a věk, zápisné se neplatí. Na konci si vystavíte vlastní vysvědčení. Ale především se naučíte vydělávat miliony tím, že v tom budete pomáhat druhým. Líbí se vám ta idea? Pak vstupte


Na vzdělání záleží

Důležité je nezajímat se jen o systém odměňování. Na MLM bývá cenná také péče o vzdělávání. Řada lidí nakonec skončí nebo odejde jinam, ale pokud byli kvalitně vyškolení a získali praxi, dobře jim to poslouží v dalším byznysu nebo zaměstnání. Formy vzdělávání můžeme rozdělit na tři oblasti a kvalitní multi-levely poskytují všechny tři, a to vyváženě. Jsou to motivační semináře, ve kterých jde především o "nabuzení", školení obchodních dovedností a školení o produktech. Často od neúspěšných slyším, že se o zboží, které měli prodávat, skoro nic nedozvěděli. Z takového systému je skutečně lepší odejít, protože zde o prodej jako základ byznysu pravděpodobně nejde. Dobrá organizace také poskytuje školení za přijatelné ceny, nebo je i výrazně dotuje. Pokud po vás někde chtějí přehnané sumy a ještě své semináře označují za povinné, asi není něco v pořádku.

Ačkoliv vás do toho budou někde tlačit, nevěnujte se hned verbování nových marketérů. Když založíte nové podnikání, také nezačnete nejdříve nabírat zaměstnance. Co chcete nováčkům vysvětlovat, když sami nic nevíte? Zřejmě by došlo jen na ty úžasné sliby finanční nezávislosti a úžasných aut či dovolených. O práci, tedy prodeji, ani slovo, protože k němu jste se ještě sami nedostali. Nejdříve se tedy naučte prodávat, získejte zákazníky, osahejte si zboží, seznamte se se všemi možnými situacemi, a pak teprve můžete přemýšlet o nějakých "učednících". Odjakživa se přece chodilo na vyučenou k mistrovi, ne k jinému učedníkovi.

Jsem přesvědčený, že právě tady se pozná, jestli budete úspěšní. Když se totiž vyhnete přímému prodeji verbováním nových členů, nebudete schopni vést ani ty své lidi. Vedoucí týmů se i v klasickém podnikání nerekrutují z introvertů, kteří by nejraději všechny řídili přes e-mail. Kdo se bojí zákazníků, bojí se i spolupracovníků. Nebo se možná nebojí, ale zato chce zbohatnout bez práce a z pohodlí obýváku. Zákon zachování energie ale platí i v těchto případech. Nic nedáte, nic nedostanete.

 Kde dostanete opravdu kvalitní školení?


Budete úspěšní?

Jak vydělávat v MLMChcete být úspěšným a bohatým podnikatelem, nebo se zahrabat v oboru, který vám vaše okolí schválí? O síťovém marketingu se toho píše hodně špatného, ale píší to lidé, kteří jsou neúspěšní. Ti skutečně bohatí na něj nedají dopustit a někteří zbohatli díky němu. Na čí řeči tedy dáte? Poslechnete chudé nebo bohaté? Pokud ty druhé,  mám pro vás tu pravou příležitost.

Pokračování příští týden

 

Chcete o tom vědět více?