Jak si vybrat ten nejlepší byznys - 3

   success

Jak si vybrat ten nejlepší byznys - 3Každý z nás už určitě někdy slyšel, že takové peníze se nedají vydělat poctivou prací. "Rukama si víc než sto tisíc vydělat nemůžeš," řekne třeba řemeslník. Ale proč by se měly peníze vydělávat je manuální prací? Vtip je v tom, že většina lidí se považuje za jakýsi etalon poctivé práce. To, co dělají oni a co za to dostávají, je tak akorát, aby se mohli považovat a na veřejnosti vydávat za poctivé lidi. Vše ostatní je pochybné a podvod. Například lidé, kteří něco prodávají, jsou velmi často označováni za nepoctivé, protože "pořád lidem něco vnucují" a ještě si moc vydělají.

Zajímavé je, že mnoho zaměstnanců snad ani netuší, že dostávají mzdu díky obchodníkům. Účetní jsou přesvědčeny, že nejdůležitější funkcí podniku je vést řádně účetnictví. Dělníci z výroby mají neochvějné přesvědčení, že firmě vydělávají peníze tím, že vyrábějí. Dokonce i uklízečky si zřejmě myslí, že přejedou-li mopem podlahu, na firemním účtu přibydou peníze na jich výplatu. Tito lidé pak s oblibou mluví o prodejcích jako o pochybných existencích, které se snaží zákazníky přinutit, aby si koupili něco, co vůbec nepotřebují. Málokdo ví, že podnik musí nejdříve prodat své produkty, aby pak mohl zaplatit účetní, dělníky i uklízečky.

"Úspěšný byznys je vždy založený na práci s lidmi."

Nechci tím tvrdit, že prodej je tím nejlepším byznysem. Spíš bych upozornil na názor, který uvádí Grant Cardone v knize Prodej, nebo prodají tobě", totiž že každý z nás neustále něco prodává (včetně sebe) a něco kupuje. Všichni jsme obchodníky, jen si to mnozí neuvědomují. Každý byznys je proto i obchodem a kdo to popírá, nebo má k prodeji špatný vztah, ten nemůže být úspěšným podnikatelem.


Co tedy za to

Nás by ale mělo především zajímat, co za to. Jak už jsme si řekli, lidé vám rádi budou říkat, jak vysoký výdělek je podle nich už nepoctivý. Kupodivu se nebude moc lišit od toho jejich. Když přistoupíte na tuto argumentaci, nikdy se z vás nestane bohatý podnikatel. Budete pracovat třikrát více než zaměstnanec, ale brát stejnou mzdu jako on. Vaše podvědomí vás k vyšším penězům nepustí, protože přece chcete být poctivý! Mluvil jsem s jedním podnikatelem, který si stěžoval na nízký příjem. Myslel si, že by to mohlo být ve špatném marketingu. Neustále ale zmiňoval úspěšnější a bohatší lidi ve svém okolí a nenávistně je označoval za podvodníky a zloděje. Jeho vysvětlením vlastní chudoby bylo, že je poctivý. Svým způsobem to byla pravda. Vsugeroval si přesvědčení, že bohatí poctiví nejsou a jeho podvědomí mu pak bránilo zbohatnout, aby si mohl nadále připadat poctivý.

Nápad Raye KroceDoporučuji řídit se zásadou, že žádný příjem, ať je sebevyšší, není nepoctivý, pokud za něj dáte odpovídající hodnotu. Tou hodnotou ale není objem práce, jak se někteří lidé domnívají. Hodnota se nepřepočítává na hodiny nebo na množství upečených rohlíků. Hodnotou může být třeba nápad. Je hlavní hodnotou McDonald's velmi průměrná sekaná v housce, nebo nápad Raye Kroce rozšířit ji do celého světa? A nenechte si do hodnot mluvit svým okolím. Někomu třeba hamburger nechutná a nemá rád fastfoody. Znamená to snad, že stejný názor mají všichni lidé? Bohužel právě ti, kteří jsou proti něčemu, se nejčastěji domnívají, že ostatní lidé jsou, nebo dokonce musí být stejní jako oni. Nenechte se jimi strhnout.


Výdělek beze stropu

Naopak, hledejte, kde váš příjem nenarazí na žádný strop a kde závisí jen na vás, jak vysoký bude. Je to v zaměstnání? Určitě ne. I když se vypracujete na nejvyšší manažerskou pozici, pořád budete mít sice štědrý, ale omezený příjem. I v mnoha podnikáních se výše nedostanete, například pokud jste řemeslníkem, člověkem manuálně pracujícím, nebo je objem vašich příjmů závislý na čase. Někde jsem četl pěkné přirovnání k práci maséra. Ten má jen své dvě ruce a namáhavou práci, takže jeho výkon bude postupně klesat. Čas také nemůže natáhnout. Sice si možná vydělá více než zaměstnanec, ale zbohatnout nemůže.

Pokud si vzpomenete na Kiysakiho cashflow kvadrant, tak otevřené dveře k neomezenému výdělku poskytuje jen jeho pravá strana. Tedy pokud jste majitelem podniku, investorem, případně obojím. Stát se majitelem firmy ve standardních oborech, jako je výroba, služby, obchod atd. není snadné. Vyžaduje to velké investice, čas, vědomosti atd. Start vám může usnadnit franšíza, ale není zadarmo. Ty nejvýnosnější, jako je zmíněný McDonald's, vás přijdou na miliony. Mladí lidé jsou dnes přesvědčeni (či spíše přesvědčováni), že nejlepší cestou k úspěchu a bohatství je vymyslet mobilní aplikaci. Většinou už nevidí (a média o tom samozřejmě příliš nereferují), že na dobrý nápad přijde tak deset lidí za rok a devět z nich neuspěje. Mně to tedy jako snadný úspěch nepřipadá.

Staňte se úspěšnými podnikateliTeorie už máte jistě nasbíráno dost. Tato škola však učí praxí. Zapsat se může každý bez ohledu na vzdělání a věk, zápisné se neplatí. Na konci si vystavíte vlastní vysvědčení. Ale především se naučíte vydělávat miliony tím, že v tom budete pomáhat druhým. Líbí se vám ta idea? Pak vstupte

Stále nedoceněnou možností je zapojení do síťového marketingu. Širšímu využíti brání především špatná pověst, kterou tento způsob podnikání má. Proč ale? Je pravdou, že stejný systém občas využili i podvodníci pro takzvaná "letadla". Ale to neznamená, že jsou tím pádem nepoctiví všichni. Jedním z největších podvodníků moderních dějin byl americký Enron, který připravil o peníze tisíce lidí. Škoda se vyšplhala na 60 miliard. Považuje však někdo celý obor energetiky za podvod? Samozřejmě, že ne. Proti franšízám se ostatně v padesátých letech vedla kampaň, která připomíná dnešní tažení některých lidí proti síťovému marketingu. Dnes jim už nikdo nic nevyčítá.

Některé argumenty jsem popsal v tomto seriálu, takže se teď jimi nebudu zabývat. Snad jen jedna perlička. Zní to skoro neuvěřitelně, ale za většinou negativních útoků proti firmě Amway (včetně několika webů) na českém internetu stojí jeden jediný člověk. Pod různými jmény zásobuje diskuse sděleními jako "Můj brácha do toho vstoupil, prodělal peníze a pak se oběsil" nebo "Je to sekta, která vymývá hlavy, moje bývalá manželka u nich byla a museli jsme se rozvést". Autor stojí včele obskurní náboženské sekty, ale jak se zdá, hlavním motivem je přivést diskutující na jeho weby, aby vydělal na reklamě. Zajímavé zjištění, kde se berou argumenty, které pak mnozí lidé považují za pravdu, protože přece "o tom na internetu psali".


Oč jde v pasivním příjmu

S pravou stranou kvadrantu souvisí i pojem "pasivní příjem". Proč je důležitý? Vraťme se k příkladu maséra. Jak stárne, síly mu ubývají a zvládne toho tedy méně. Nakonec jde do důchodu, a protože ke své práci toho mnoho nepotřeboval, nemá ani co prodat. Nemůže převést firmu na svého nástupce a nechat si za ni pořádně zaplatit, nemůže si ji ani ponechat, předat řízení manažerovi a žít z výnosů. Pokud se už dříve nepostaral o nějaký pasivní příjem, bude po zbytek života muset vystačit s chudým státním důchodem.

Po zbytek života budete muset vystačit s chudým státním důchodem

Pokud je ale váš výdělek neomezený, pak si můžete začít vytvářet pasivní příjem takřka souběžně s tím aktivním. V některých síťových systémech to může fungovat automaticky. Ale je potřeba oddělit řízení sítě od vytváření pasivního příjmu. Řada lidí se totiž domnívá, že až získají dostatečný počet lidí do svého týmu, mohou se o něj přestat starat a užívat si pravidelného přítoku peněz. To je stejně naivní, jako domnívat se, že když se zaměstnanec ve firmě vypracuje na generálního ředitele, může přestat pracovat.

Co je tedy podstatou pasivního příjmu, pokud se teď nebudeme zabývat investicemi? Znamená to vytvořit takový systém, že do něj nemusíte zasahovat. Pokud jste majitelem podniku, pak můžete odjet na roční dovolenou a vaše příjmy se přinejmenším nezmenší. Firma funguje dál. Až půjdete do důchodu (a to vůbec nemusí souviset s důchodovým věkem, jak ho určuje stát), budete mít nadále zajištěný stejný životní standard.
V případě síťového marketingu je to podobné, jen místo dosazení manažera musíte naučit a vychovat své lidi tak, aby mohli fungovat zcela samostatně. To samozřejmě vyžaduje čas a úsilí. Nejdříve budujete síť, pak vychováváte své spolupracovníky.
Některé systémy nabízejí současně investice, které mají dlouhodobé výnosy, takové "důchodové spoření". Ale pozor! Pokud je investování jedinou náplní fungování takové organizace, pak je potřeba si ověřit, jestli nejde o "letadlo". Poznáte to snadno, výnosy se vyplácejí z toho, co do systému vloží nováčci.

Začněte jednoduše a vyzkoušejte si výdělekRozhodnutí lidé skočí do byznysu rovnýma nohama, ale co když rozhodnutý nebo rozhodnutá nejste? Možná se zatím jen rozhlížíte, co by pro vás bylo tím pravým. Pak jistě uvítáte, že mám pro vás podnikání, které si můžete vyzkoušet a nic přitom neriskujete. Vypadá to zajímavě? Je to určitě zajímavé


Úspěšný byznys je vždy práce s lidmi

Na závěr bych ještě rád připomněl to, co někteří podnikatelé neradi slyší. Úspěšný byznys je vždy založený na práci s lidmi. I když nemáte žádné zaměstnance, pořád je nezbytné s někým spolupracovat. Většina podnikatelů se nikdy nevyšvihne výše, protože se tomuto poznání brání. Buď mají pocit, že by museli dělat něco, co je nebaví, nebo se bojí administrativy kolem zaměstnanců, či jsou vyložení introverti. Vidím kolem sebe příklady lidí, kteří chtějí dělat jen to, co je baví. Třeba vařit marmelády. Ale netouží se starat o jejich prodej, růst firmy, marketing. Na druhé straně si všechno chtějí dělat sami. Pracují tedy od rána do večera a jsou pořád chudí.

Jako majitel podniku (ať už jde o klasický obor nebo o síťový marketing) musíte pochopit, že cesta vzhůru vede přes změnu postoje. Z výrobce toho či onoho, z prodejce nebo odborníka na dané produkty, se potřebujete stát vůdcem, tedy odborníkem na vedení lidí. Místo zaměření na parametry produktu se musíte zaměřit na parametry organizace lidí. A místo aby vás bavilo něco konkrétního dělat, měl by vás bavit byznys jako takový. Nalejme si čisté vody: Není to pro každého. Možná máte také plnou hlavu předsudků, že bavit se byznysem a vyděláváním peněz je špatné. Že skromný malíř pokojů je užitečnější než velký podnikatel. Inu, jakým člověkem se vidíte, takovým jste. Ale pokud máte ambice, změňte nejdříve svůj přístup a pak změňte svět podle svého.


Čekat na ten pravý velký byznys?

Jak si vybrat ten nejlepší byznys - 3Jedním ze způsobů, jak dosáhnout toho, o čem jsem v těchto třech dílech napsal, je připojit se k mým spolupracovníkům. Pravda, někteří lidé říkají, že raději začnou svůj velký byznys sami, než by ztráceli čas někde jinde. Jenže pak je potkám po pěti letech a oni ještě nezačali, pořád čekají na ten svůj velký byznys. Už ho mohli dávno mít. Dejte na mě:  Škola milionářů
 

Chcete o tom vědět více?