Inspirují vás žebříčky bohatých?

   success

Inspirují vás žebříčky bohatých?Při pohledu na seznam nejbohatších lidí světa si můžeme říci, že zkrátka nemáme jejich vlohy, nápady, nebyli jsme ve správný čas na správném místě a neznáme správné lidi. Že zkrátka na tohle nemáme a nikdy mít nebudeme. Existují však ještě jiné žebříčky. Nejsou na nich ti úplně nejbohatší (první si vydělá v přepočtu "jen" kolem 30 milionů korun měsíčně), ale měli by nás zajímat z jiného důvodu. Nevymysleli žádný úžasný produkt, neměli pár milionů do začátku na investice, nemají žádné speciální vzdělání a zřejmě ani nějaké výrazné nadání pro určitý obor. Jediným jejich nástrojem je zaujetí pro práci a touha po úspěchu.

Seznamy nejmajetnějších lidí obvykle nebudí žádné vášně. Maximálně někdo pocítí trochu závisti, že neměl takové štěstí. Zato když dojde na žebříček nejlépe vydělávajících v multi-level marketingu, je oheň na střeše. Přitom tento způsob distribuce už je na světě pěknou řádku let (první systém vznikl ve Spojených státech v roce 1940) a mohli jsme si tedy zvyknout, že je zrovna tak podvodný nebo poctivý jako jiné způsoby prodeje a marketingu. Proč stále vyvolává vášně?

"I v klasické firmě je organizační schéma ve tvaru pyramidy, i zde vám manažerský post nespadne do klína bez námahy."

Zřejmě právě proto, že výdělek není podmíněn žádnými speciálními vlohami, vzděláním nebo okolnostmi. Většinou jde o obyčejné lidi, žádné génie. Nemůžeme si tedy říci, že se nás to netýká a že je to zcela mimo naše schopnosti. Někde v podvědomí nás pak pálí výčitka: "Kdybys chtěl a udělal pro to něco, byl bys jako oni". Jenže většina z nás nechce. Nemá nic proti tomu, aby se měla lépe, ale nemíní pro to udělat víc, než je standard.

Tu podvědomou výčitku je tedy třeba zlikvidovat. "Je to všechno podvod," ozývá se na internetových diskusích. Někteří lidé ani nevědí, co konkrétní firma dělá, ale mají jasno, že když jde o MLM, nemůže být poctivá. Jiní na to jdou chytřeji. "Možná je to legální," říkají, "ale většina lidí nemá šanci si vydělat, dobře se mají jen ti nahoře." Jako by si nevšimli, že podobná situace panuje i ve většině "standardních" firem. Řadový zaměstnanec dostane měsíčně 20 tisíc korun, jeho šéf 200 tisíc. V multi-level marketingu ovšem "výplata" závisí zcela na výsledcích, takže řada lidí se nedočká ani těch dvaceti tisíc. Ovšem zcela spravedlivě.

Menšina lidí si z nich vezme příklad. "Když mohou oni, mohu i já." Určitě je z tohoto pohledu velmi inspirativní, když se setkáte s napohled obyčejnými lidmi, kteří vydělávají měsíčně miliony. Na druhé straně ani z této menšiny ne každý uspěje.

 Jděte tam, kde vám poskytnou podporu


Tři příčiny neúspěchu

Prvním důvodem je nedostatečná cílevědomost, tedy povědomí o tom, čeho chceme v životě dosáhnout. Chtít jen mít více peněz nestačí. Když narazíte na překážky a odmítnutí u zákazníků, řeknete si, že vám to za těch pár korun nestojí. I když jste před tím snili o statisících. K překonání počátečních problémů musíte mít dostatečnou motivaci.

Druhým důvodem, který souvisí s cílevědomostí, je malá víra ve vlastní úspěch. Někteří lidé jsou jako papír: silně vzplanou, ale rychle vyhoří. Na začátku by pro svůj MLM obětovali život a nemluví o ničem jiném. Po pár měsících jejich nadšení pohasne a oni začnou tvrdit, že není všechno tak, jak jim to na počátku říkali, a vlastně si s tím vůbec neměli nic začínat.

Třetím důvodem je nedostatek vytrvalosti. Jen málo lidí jde od samého začátku od úspěchu k úspěchu. Většina z nás se to potřebuje nejdříve naučit, třeba i z řady neúspěchů a omylů. Jenže to znamená práci a hodně námahy v době, kdy výsledky jsou zatím v nedohlednu. Ne každý to dokáže, zvláště když je internet plný "zaručených" návodů, jak své podnikání zautomatizovat a řídit z pláže. MLM je navíc ve většině případů spojen s přímým prodejem, což znamená osobně jednat s lidmi. Když někdo nereaguje na váš e-mail, nijak se vás to osobně nedotkne. Ale když vás odmítne do telefonu nebo osobně, je to horší. Jen vytrvalí a motivovaní lidé překonají všechny tyto problémy, protože jim jde především o výsledky.


Mohlo to být?

Cesta na vrchol v multi-level marketingu je s oblibou vydávána za vzdušný zámek, ale ve skutečnosti se nijak neliší od kariérního postupu v klasické firmě. I zde je přece organizační schéma ve tvaru pyramidy, i zde vám manažerský post nespadne do klína bez námahy, také tady jde o práci s lidmi. Ve skutečnosti je mnohem obtížnější dostat se na místa vrcholových manažerů, než je tomu u MLM.

Většina lidí to přesto vnímá přesně opačně. Ale to jsou ti, kteří neuspějí. Jestliže má někdo před očima svoji životní vizi, věří jí a je vytrvalý, pak je mu cesta na vrchol otevřena. Když ale dá na všechny ty pohodlné lidi, kteří si jen potřebují zdůvodnit, proč zůstat sedět u televize, stane se jedním z nich. A pak si možná někdy připomenete slova Johna Greenleafa Whittiera: "Ze všech smutných slov jazyka či pera nejsmutnější jsou:  Mohlo to být! "

Newsletter