Blízká budoucnost: Budete buď bohatí, nebo chudí

   success

Blízká budoucnost: Budete buď bohatí, nebo chudíSvět za posledních dvě stě let zbohatl v průměru více jak desetkrát. I to se můžete dočíst v obsáhlé studii, kterou zveřejnil americký list Wall Street Journal. Co je příčinou takového růstu? Jak vyplynulo z analýzy, nestojí za tímto rychlým rozmachem ani vlády či politické zásahy, ani ekonomické teorie a koncepty. Jediný faktor, který má na svědomí náš blahobyt, bychom mohli nazvat "svobodným myšlením". Je to svoboda a nápady, co zvyšuje světové bohatství. Jak ale upozorňují autoři studie, tento pozitivní vývoj má i stinnou stránku. Zatímco bohatí čím dál tím rychleji ještě více bohatnou, přičemž majetek se koncentruje, chudí naopak chudnou.

Dlouhou dobu platilo, že když bohatne společnost, bohatnou i chudí, byť možná pomaleji, než je tomu u jejich movitějších spoluobčanů. Podle údajů listu Wall Street Journal ale "chudší polovina populace" přišla v poslední době o 41% svého majetku. Proč se tedy dnes majetek nejen zvětšuje, ale také přesouvá k čím dál tím menší skupině lidí?

"Vaší budoucností je, že buď zbohatnete, nebo zchudnete. Nic mezi tím."

Vysvětlení je právě v "kreativním" charakteru moderní ekonomiky. V době, kdy žebříčku nejbohatších firem vládly výrobní podniky, se bohatlo pomaleji, ale také se rychle nechudlo. Průmysl má, co se týče úspěšnosti i majetku, velkou setrvačnost. Navíc zde často stačí být průměrným. Dnes jsou v čele firmy, které sice nazýváme technologickými (Google, Apple, Facebook atd.), ale ve skutečnosti je jejich úspěch založený na nápadech. Vznikly teprve před pár desítkami let a jejich zakladatelé se stali miliardáři velice rychle. Opravdu skvělých nápadů a jejich autorů je však málo, proto se bohatství přesouvá ke stále menší skupině lidí.
S rozvojem kreativní ekonomiky ale také ubývá dobře placených míst pro manuální pracovníky i průměrné bílé límečky, spokojující se s pracovní rutinou. Část z nich proto musí vyjít s nižšími příjmy, část se stane závislá na sociální pomoci ze strany státu. Proto chudší chudnou a přicházejí o majetek.

Podobná situace panuje i mezi podnikateli. Také zde můžeme vidět na jedné straně nápady, které přinesly svým autorům rychlé zbohatnutí, ale také lidi, jimž podnikání vynáší čím dál tím méně a živoří tak na pokraji krachu. Důvod je podobný jako u zaměstnanců. Tvořivá ekonomika prostě smete každého, kdo tvořivý není. Zvláště mezi menšími podnikateli je bohužel mnoho takových, kteří vývoj považují za útok proti sobě a jejich snem je, aby vše zůstalo při starém nejlépe do doby, než půjdou do důchodu.

Jak ale vyplývá z analýzy, současný svět nedává na výběr žádnou zlatou střední cestu. Vaší budoucností je, že buď zbohatnete, nebo zchudnete. Nic mezi tím. Přístupy, které nejsou tvořivé, jsou neudržitelné. Nejen z dlouhodobého hlediska, ale už zítra za ně možná budete potrestáni. Naštěstí jsou zde způsoby, jak se do kreativní ekonomiky zapojit a surfovat na této vlně bohatství.


Začněte podnikat s vlastním nápadem

Nejlepší je samozřejmě mít vlastní geniální nápad. Dobře však víme, že lidí, kteří něco takového dokáží, je poskrovnu. Každý si musí sám posoudit, na co má. Připomenul bych však dvě důležité věci. Za prvé je ověřeno praxí, že s originálními nápady přicházejí spíše lidé se širokým rozhledem a zájmy, než specialisté. Úzce kvalifikovaný člověk má sice výhodu odbornosti, ale obvykle se umí podívat na problém jen z jednoho úhlu pohledu. Za druhé skutečně platí, že bránou k nápadům je představivost. Heslo "Co si dokážete představit, to můžete mít," není žádným esoterickým výmyslem. O rozvoji tvořivosti si můžete více přečíst v knize Výtah k úspěchu.


Využijte cizí nápad pro rozjezd vlastního podnikání

Nemusíte mít obavy, nebudu vás nabádat ke krádežím. Dnešní síťový charakter podnikání totiž umožňuje zbohatnout na sdílení nebo využití cizích nápadů. Takovým případem je třeba franšíza, kde se dosahuje vysoké úspěšnosti. Není ovšem zadarmo a cena často přesahuje možnosti začínajících podnikatelů. Z finančního hlediska je mnohem přívětivější multi-level marketing. Pokud se připojíte k seriózní organizaci, do svého zbohatnutí investujete většinou jen čas. Což může být v případě neúspěchu také považováno za ztrátu, ale tolik vás to nebolí, jako přijít o peníze.

Jednou z aktuálních perspektivních možností, které staví na nápadech a mají proto před sebou budoucnost, je program PARTNER PLUS. Pokud hledáte příležitost, jak zbohatnout na využití nápadů jiných, měli byste se  o něj zajímat.


Využijte cizí nápad pro rozvoj podnikání

Přijít s originálním nápadem nebo využít nápady jiných nemusí samozřejmě jen ten, kdo chce s podnikáním teprve začít. I podnikatelé, kteří mají za sebou léta praxe, mohou pro svůj další rozvoj ledacos vymyslet a také čerpat ze zkušeností jiných. Nejen mohou, ale musí. Jak už jsme si řekli, tvořivá ekonomika válcuje ty, kteří kreativní nejsou. Dává na výběr jen dvě možnosti: zbohatněte nebo zchudněte.

Věřím, že pro nejednoho podnikatele to znamená překonat vlastní pýchu a přiznat, že neví všechno. Někdy proto raději řekne, že jemu stačí, co má. Muži jsou v tomto směru konzervativnější, ženy nemají obvykle problém připustit, že by se jim nějaká ta rada hodila. Úspěšní podnikatelé ovšem vědí, že podnik je důležitější než jejich pocity, a podle toho se také chovají.


Neizolujte se

Nedávno jsem na kongresu SAMOŠKA vyslechl přednášku odborníka na komunikaci a etiketu Ladislava Špačka. Kromě jiného řekl, že podnikatelský úspěch závisí ze 60% na tom, jak dokážeme využívat networking. V praxi však můžeme často vidět menší podnikatele, kteří jakoukoliv spolupráci považují za útok na svoji svobodu a nezávislost. To je představa nejen škodlivá, ale také nepravdivá. Celá lidská společnost je odjakživa založena na spolupráci, tak proč by podnikání mělo být výjimkou?

Vývoj směřuje k vytváření "chytrých" podnikatelských aliancí. Proč je "Můj obchod" podporovaný Makrem úspěšnější než jiná obdobná společenství? Protože předává svým členům více vědomostní a kreativních nápadů. Novým perspektivním společenstvím úspěšných je například aliance Prosperita, která v objemu informací, rad, návodů a školení "Můj obchod" daleko překonává.

Pokud tedy právě nebohatnete ze svých skvělých nápadů, měli byste začít dělat něco pro to,  abyste nezchudli.

Newsletter