Vše nejlepší k narozeninám – nebo raději ne?

   prodej

Vše nejlepší k narozeninám – nebo raději ne?Síť profesionálů LinkedIn zavedla nedávno, zřejmě po vzoru Facebooku, připomínání narozenin lidí, které máte mezi svými přáteli. Už se ozvaly námitky, že je to prý - neprofesionální. Máme se soustředit na pořádnou práci, a ne na hlouposti. Připomnělo mi to jednoho účastníka na semináři věnovaném komunikaci. Prý ho jeho kolegové na novém pracovišti poslali, ať se naučí profesionálně komunikovat. Když jsem se ho zeptal, co konkrétně si pod tím představují, odpověděl: "Moc se se zákazníky nepárat a dát jim najevo, že to nejsou oni, kdo je tady pánem." Je to směr, kterým bychom měli a chtěli jít?

Každodenně se na nás valí zprávy o tom, že digitalizace postupuje závratným tempem a nejpozději zítra už budeme obchodovat jen po internetu. V jednom článku jsem se například dočetl, že více jak tři čtvrtiny obchodů mezi firmami jsou uzavřeny ještě dříve, než se jejich zástupci sejdou. Těmto představám podléhají i inteligentní lidé s rozhledem. Jeden například nedávno tvrdil, že kamenné prodejny brzy zaniknou a nakupovat budeme jen na internetu.

"Lidé v práci neodkládají své lidské potřeby a nestávají se roboty."

Jaká je ale realita? Čerstvé statistické údaje říkají, že kolem 90 % maloobchodního obratu se uskutečňuje v kamenných prodejnách. Podobné je to s poměrem internetových forem obchodování a osobního prodeje. Přestože e-komerce roste, její váha není taková, jak by se mohlo zdát. A podíl klasických forem prodeje neklesá, protože roste i on, jenže se o tom tolik nemluví. Všechno překřikují propagátoři big dat, marketingové automatizace a práce (či spíš lenošení) z pláže.


Dale Carnegie nerezaví

Dovednosti, které jsou spojené s osobním obchodováním, tedy ještě dlouho nebudou patřit do starého železa. A na prvním místě je to schopnost "získávat přátele a působit na lidi", o níž psal Dale Carnegie ve své nesmrtelné knize. Stejně tak nepozbyly platnosti zásady spojené s emoční inteligencí, o níž se také v poslední době nějak přestalo psát. Ale i příklad Facebooku nebo nově LinkedInu ukazuje, že lidé na internetu jsou pořád lidmi. Nestává se z nich homo digitalis a jejich potřeby, jak je vyjádřit třeba Abraham Maslow ve své pyramidě, jsou stále aktuální. Bodejť by nebyly, když už je máme stovky tisíc let. Základní myšlenková výbava se nemění tak rychle, jako móda nebo modely aut.

Co vám schází?

IM Business AcademyŘekněme si nejdříve, co zřejmě máte: odhodlání, zkušenosti, vědomosti, aktivní přístup, dobrý podnikatelský záměr. Co vám tedy může chybět? Například inspirace. Té máme v Business Academy hodně. A dostanete se k ní velmi snadno. Přesvědčte se, že je to pravda

Stále tedy platí, že lidé na první místě touží po uznání. Není žádná silnější motivace. I potřeba vydělávat hromady peněz je konec konců podnícena touhou, aby si za ně člověk koupil obdiv svého okolí. A jak jinak projevit uznání než tím, že se o druhého člověka zajímáme a dáváme mu najevo, že na něj myslíme? Uvádí se, že kolem 95 % našich myšlenek se týká nás samotných a zbytek se zabývá ostatními lidmi, ovšem zase v souvislosti s námi. Jedinou možností, jak vstoupit do mysli zákazníka, je mluvit o něm a dělat to, co se ho týká a je mu příjemné. Nic jiného nikdo nevymyslí a vymyslet nemůže.


Přání je výchozím bodem, dělejte toho ještě více

Povšimněte si, jak málo podnikatelů a obchodníků svým zákazníkům přeje k narozeninám (nebo svátku, což je snazší, stačí k tomu jména v kalendáři). Slyšel jsem dokonce argumenty, že to lidi nemají rádi. Zřejmě nějaký introvert a člověk permanentně naštvaný na celý svět soudí podle sebe. Kdysi jsem školil prodejní tým a když jsem účastníky nabádal, aby nezapomněli klientům projevovat lidský zájem, jejich vedoucí mě přerušil a prohlásil, že to jsou zbytečnosti. Zákazníka zajímají technické parametry, ne hlouposti, které nemají s obchodem nic společného. Pak se osamostatnil - a neuspěl.

Jak jsem pochopil, některým lidem také vadí, že jim to někdo připomíná. Prý sami vědí, komu mají přát. A s těmi se sejdou osobně. Většinou je to ovšem pár lidí z rodiny, kdežto zákazníci přijdou zkrátka. Vlastně už tím si je v hlavě zařazují do kategorie "na nich mi moc nezáleží". A je to také dobrá výmluva: Přece nebudu za každým jezdit jen proto, abych mu popřál k svátku. Takže mailem nebo na internetu ne, protože je to neosobní. Osobně také ne, protože na to nemám čas. Zkrátka, zákazníku, obchodujme a nezabývejme se věcmi, které do prodeje nepatří. Jenže lidé v práci neodkládají své lidské potřeby a nestávají se roboty. Jsou pořád plnohodnotnými osobnostmi se všemi potřebami, hlavně touhou po uznání.

Zdánlivě je to tedy maličkost, ale její účinnost je velmi silná. Když se v podnikání mluví o využívání páky (jak s malým úsilím získat velké výsledky), pak tato nenápadná činnost, která vám týdně zabere pár minut, je právě takovým nástrojem. Nepodceňujte ji. Nepřinese vám sice okamžité výsledky, ale funguje. I proto, že lidé nadaní alespoň průměrnou emoční inteligencí se u přání k svátku nebo narozeninám nezastaví, ale hledají další cesty, jak svým zákazníkům dávat najevo uznání a dělat si z nich přátele.


Máte věrné zákazníky?

Vše nejlepší k narozeninám – nebo raději ne?Ještě jsem neslyšel o zákazníkovi, který by byl věrný slevovým akcím. I z toho je vidět, že věrnost (a to znamená opakované nákupy) závisí na něčem jiném, než jsou peníze. Jde zkrátka o to, jak se zákazník u vás cítí. A to je velké téma, o kterém jistě často přemýšlíte. Řešíme ho i v PARTNER PLUS, protože bez věrných zákazníků vám přece utíkají peníze.  Zajistěte si věrnost svých zákazníků.
 

Poznejte své šance!