Z archivu newsletterů: Zákazník je tvor sobecký

   marketing

Z archivu newsletterů: Zákazník je tvor sobeckýČas od času se každému stane, že mu něco přestane fungovat právě v tu nejméně vhodnou chvíli. Nadarmo se neříká, že zákon schválnosti funguje zcela spolehlivě. Někdy máme dost času a příležitostí zavolat servis, jindy se - zvláště u mužů - očekává, že si vyhrnou rukávy a do opravy se pustí sami.Nedávno jsem také takto postižen vyrazil do odborné prodejny, poháněn navíc vědomím, že porouchané čerpadlo musí do večera běžet. Pro jistotu jsem s sebou vzal i vadný díl. Prodavačka (a zřejmě i majitelka prodejny v jedné osobě) na mě zpoza druhého konce výhružně zahalekala: "Co to máte? To je nějaké divné, ne? Z čeho to je?"

Trpělivě jsem jí vysvětlil, že kdyby se ráčila zvednout ze židle a podívat se na součástku, jistě by odpověď na své otázky dostala. Zvláště když jsem přesně uvedl, o jaký typ zařízení se jedná.

"Zákazník je tvor nanejvýš sobecký. Zajímá ho jen jeho zájem."

Nakonec jsme se tedy přece jen domluvili, co vlastně potřebuji. Už jsem si chtěl oddychnout, ale bylo to předčasné. Paní totiž zjistila, že náhradní díl nemá.
"Musím to objednat," oznámila mi. "Bude to tak příští týden."
Odpověděl jsem, že součástku potřebuji hned a zeptal jsem se, jestli by ji neměli v jiné prodejně někde v okolí.
"Ne, to musím objednat u výrobce," zněla rázná odpověď.
"A kdybych si do továrny zajel sám, není to daleko?"
"Ne, to musí jít přes prodejnu," ukončila paní diskusi.

K výrobci jsem si nakonec zajel, náhradní díl koupil a čerpadlo zprovoznil. Chápu, že jsem si u zmíněné paní nezískal příliš sympatií, protože jsem jí nedal vydělat. Ale ona nepochopila, že mě to vůbec nezajímá.

Věděli jste, že do pěti let od začátku podnikání skončí 77 % podnikatelů, kteří se spoléhají pouze na vlastní vědomosti, ale jen 7 % těch, kteří používají nějaké komplexní know-how? Rozdíl v úspěšnosti je tak zásadní, že je dobré se zajímat, v čem to vlastně je. V PARTNER PLUS takové know-how máme

.


Co můžete udělat pro svůj úspěch:

Zapamatujte si zásadu intuitivního marketingu: Pomáhejte zákazníkům a oni vám dají vydělat ( Více si můžete přečíst v knize Intuitivní marketing pro 21. století)

O tom, jestli zákazníkovi doporučit konkurenci, se vedou spory. Odpůrci takového řešení tvrdí, že zákazník pak zůstane u konkurence a oni nevydělají. Někdy to skutečně může být pravda, ale na vině není samotné doporučení. Zákazníci odcházejí proto, že u konkurence nalezli něco, co stávající dodavatel nemá. Málokdy to bývají jen ceny, i když se o nich často mluví jako o jediném kritériu. Daleko častěji rozhoduje péče o zákazníka ( viz článek Dobrá péče korumpuje ). A k ní samozřejmě patří i to, že ctíme jeho zájmy - někdy i zdánlivě na úkor svých.

Kdykoliv tedy řešíte dilema, zda zákazníka poslat ke konkurenci (nebo třeba do výrobního závodu a jeho podnikové prodejny, jako v mém případě), zamyslete se nad tím, co asi udělá. Potřebuje-li nedostatkové zboží hned a ne za týden, určitě se nespokojí s vaším ujišťováním, že bez vás to nejde, a bude pátrat na vlastní pěst. Je vysoce pravděpodobné, že uspěje, a pak k vám jistě žádné sympatie cítit nebude.

Zákazník je totiž tvor nanejvýš sobecký. Zajímá ho jen jeho zájem. Nikdo z nás přece nechodí nakupovat do supermarketu proto, aby dal vydělat jeho majitelům. Chceme jednoduše za přijatelnou cenu nakoupit potraviny. A to samozřejmě platí pro jakékoliv zboží a jakoukoliv službu.

Máte-li přesto strach, že vám zákazníci tímto způsobem utečou a budou vás obcházet, měli byste jeho příčinu hledat někde jinde. Zřejmě patříte mezi ty, kteří se spokojí s heslem "děláme to jako všichni ostatní". Jenže když se nikdo neliší, není podle čeho vybírat a na čem stavět věrnost. Pokud se tedy chcete zbavit obav, hledejte způsoby, jak zlepšit péči o zákazníka. A začněte s tím, že budete "slyšet" a "cítit" jeho potřeby a reagovat na ně.  V tom vám pomůže program PARTNER PLUS.

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošleme emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách