Staňte se sebevědomými podnikateli

   marketing

Staňte se sebevědomými podnikateliHospodský z Prostějova se rozhodl, že každý, kdo po něm bude chtít účtenku, zaplatí poplatek pět korun. "Vzkaz pro všechny vys**če, provokatéry, udavače a bonzáky, které by třeba napadlo dát si tři piva a na každý si nechat vyjet účtenku, pak panáka a zase účtenka, a pak jééé, já jsem zapomněl na zapalovač, tak zase účtenka, tak se vám to trochu prodraží," napsal na Facebooku. Jiní podnikatelé se zase chystají postavit nakupující před hotovou věc a posílat jim účtenky e-mailem nebo je dávat k vyzvednutí na web. A všichni se pomstychtivě shodují, že jejich zákazníci si to za EET a Babiše pěkně odnesou.

Nevím, jestli je k tomuto podivnému vztahu k zákazníkům přivedlo zavádění EET, ale spíš o tom pochybuji. Z přátel se najednou nestanou obětní beránci či padouši, kterým je potřeba ukázat, zač je toho loket. Nikoho asi nenapadne zčista jasna začít na lidi, se kterými ještě včera vycházel s úsměvem, dupat a křičet: "Já se zlobím a vy na to doplatíte!" Daleko pravděpodobnější tedy je, že nejeden podnikatel považuje dlouhodobě své zákazníky za obtížný hmyz, který je bohužel nutný k tomu, aby mohl vydělávat.

"Opravdu si zaslouží politování člověk, který vyhrožuje svým zákazníkům?"

Lidé jsou samozřejmě různí a musíme s tím počítat. To ale neznamená, že budeme ve všech vidět padouchy, kteří nám jdou po krku. Zákazníka není možné obírat o jeho práva, ať už jsou zákonná, nebo vyplývají ze situace na trhu. Když chce nakupující vědět, jaké složení má salám, nemůžete mu říci, ať si to najde na internetu. Pokud se dožaduje placení kartou, protože konkurence tu možnost nabízí, také ho těžko můžete poslat "někam", protože půjde k té konkurenci ( viz také článek Tajemství konkurence odhaleno)

Dodržování příslušných předpisů tedy většinou není ani tak motivované obavou z pokuty, jako spíš obavou ze ztráty zákazníka. Tedy alespoň tam, kde si ho skutečně váží. Což se dá těžko očekávat u podnikatelů, kteří se už teď hrozí, že nakupující budou chtít za každý rohlík účtenku, a přemýšlejí, jak jim to zatrhnout. A přitom si ulevují nepublikovatelnými slovy na jejich adresu.

Jako by se nám někam vytratilo Baťovo heslo "Zákazník, náš pán". A má to jistě i praktické důsledky, protože podnikatelé, kteří považují zákazníky za své přátele a pány (v dobrém smyslu toho slova), nemají problém zvýšené náklady na EET pokrýt. Nejvíce si stěžují ti, co mají prázdné hospody nebo prodejny a nějaká tisícovka navíc je pro ně katastrofou. Zajímavé ovšem je, že právě ti jsou považováni za největší oběti hodné lítosti. Opravdu si zaslouží politování člověk, který vyhrožuje svým zákazníkům?


Jak to dělají sebevědomí podnikatelé

Sebevědomý podnikatel tedy nesedí v prázdném krámě a nemaluje si v duchu obrázky, jak se ho zlí zákazníci chystají obrat o poslední košili. Za prvé nemá o nakupující nouzi, protože se nespokojí s čekáním, až někdo přijde, a používá marketing, aby je přivedl. Uživatelé intuitivního marketingu vědí, že to nemusí být drahé, ani náročné na nápady ( zvlášť pokud jste naším Partnerem).

Za druhé prodává aktivně. Nastavovat ceny podle toho, co má konkurence, není aktivní prodej, ale právě naopak. Navíc tímto přístupem nezískáte žádnou výhodu, protože zákazník vás nemůže nijak odlišit od ostatních. Podívejte se po centrech většiny měst, kolik je tam obchodů s textilem. Většinou je úplně jedno, do kterého vkročíte, protože mají stejné zboží i stejné ceny. Pokud si vaši zákazníci neříkají, že jdou k vám, protože…, tak mohou jít zrovna tak ke konkurenci.

Za třetí považuje věrnost zákazníků za vysokou hodnotu. Možná vůbec tu nejvyšší, protože věrný zákazník po vás nebude požadovat účtenku za každé pivo. Musíte ovšem myslet na to, že lidé se nevracejí kvůli cenám, ale jde o citový vztah. Opětovně chodíme tam, kde se cítíme dobře. Zato pak takový zákazník nedá na vás dopustit a dokonce i sám sebe okřikne, kdyby vám chtěl být náhodou nevěrný.

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání. Dokonce jak vyniknout nad velkou konkurenci a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby se tradiční podnikatelé zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se

Za čtvrté ví, že spokojení a loajální zákazníci ho budou chválit a doporučovat dalším lidem. Ušetří tím spoustu peněz za reklamu, slevové kupóny a další nástroje, které zoufalí podnikatelé používají v marné snaze zvýšit počet svých zákazníků. Pokud totiž nepovažují předchozí body za důležité, většina takto získaných zákazníků je navštíví jen jednou ( a inspiraci, jak to dělat lépe, najdete v e-booku Intuitivní marketing v restauraci - a to dokonce zdarma).

A za páté jim takový vztah k zákazníkům kromě tržeb zvyšuje i sebevědomí, takže kruh se uzavírá. Spíš jde však o spirálu, stoupající vzhůru. Přínosy plynoucí z péče o zákazníky mu umožňuje o ně pečovat ještě lépe, což se zase odrazí ve vyšších výsledcích… Sebevědomý podnikatel nevysvětluje svůj prázdný podnik tím, že on nechce být větší. "Nejvyšším ideálem řádného živnostníka je touha po vzrůstu," říkal už Tomáš Baťa. Dobře věděl, že kdo nechce růst, ten doplatí na jakýkoliv problém, ale dříve na to doplatí jeho zákazníci, kteří od něj dostanou podřadné zboží a služby. Proto také mluví o povinnosti - vůči zákazníkům.

To je jistě i případ podnikatelů, kteří se chtějí kvůli EET mstít svým zákazníkům. Sebevědomý hospodský nebo obchodník na nic takového ani nepomyslí. Dobře ví, že žádný boj se zákazníky nemůže vyhrát, protože jsou svobodní a mohou nakupovat, kde se jim zachce - a kde si jich váží. Myslete na to ve chvíli, kdy byste snad měli pocit, že za vaši situaci mohou zákazníci. Podnikání je založeno na osobní odpovědnosti, ne na hledání viníků jinde. Staňte se sebevědomými podnikateli a nebude vás ohrožovat EET ani cokoliv jiného, co snad v budoucnu přijde. Buďte skutečnými podnikateli!

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošleme emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách