Postřižiny

   marketing

PostřižinyV poslední době se mi to stává často. Najdu někde odkaz na zajímavý článek, kliknu a čtu. První tři odstavce pozorně, pak koncentrace upadá a někde v polovině už jenom roluji, abych se přesvědčil, jestli je opravdu konec tak v nedohlednu, jak to vypadá. Obvykle skutečně je a tak článek zůstává nedočtený. Možná se připravuji o zajímavé myšlenky, ale nemohu si pomoci. Čas jsou peníze a není ho nazbyt. Navíc často nemám pocit, že jde o skutečně hodnotné informace. Možná se ty nejlepší skrývají až někde na konci, jenže je to jak s těmi panenkami, co sedávají v koutě. V devatenáctém století je možná někdo našel, ale dnes ani náhodou.

Pokud chcete, aby vaše - jistě hodnotné - myšlenky zaujaly a dostaly se ke čtenářům, nemilosrdně zkracujte. Marketing není román, a pokud je například váš blog jeho součástí, platí pro něj to samé. Nenatahujte tedy článek jen proto, aby vypadal seriózně. Možná tak skutečně zapůsobí, ale výsledek vám uteče.

"Podrobte kritickému pohledu i téma článku. Máte skutečně co říci?"


Čtenáři nemají čas

Někteří autoři si také nechávají to nejlepší na konec. Zřejmě v naději, že i zde platí heslo "Konec dobrý, všechno dobré". Kdepak. Dnešní čtenář nemá čas ani trpělivost prokopávat se hlušinou ke zlaté žíle. Takže k pointě pravděpodobně ani nedojde. Abyste ho přiměli přečíst si celý článek, musí už v prvním odstavci vědět, oč v něm jde. V dalším textu můžete samozřejmě informaci rozšířit, ale ne mlácením prázdné slámy. Jestliže jen rozmělňujete základní myšlenku a nic nového k ní nepřidáte, je na to škoda práce - a trpělivosti čtenáře.

Čleňte text do odstavců, a to ne moc dlouhých. Jednolitá plocha unavuje oči a přispívá k rychlejší ztrátě trpělivosti. Opět připomínám - nejde o román. Na internetu se přece jen čte jinak, než v knize.

Zatímco umělecký text je vhodné rozvíjet přívlastky, v marketingu to neplatí. Ne že byste se měli vyjadřovat v holých větách, ale přílišné košatění vět je spíš na škodu. A superlativy (to jsou ty výrazy jako "úžasné" a "skvělé") také používejte opatrně a jako vzácné koření.

Většina článků by neměla překročit rozsah dvou stránek A4 ve wordu, často je lepší skončit někde ve dvou třetinách. V každém případě se k napsanému textu vraťte a nemilosrdně škrtejte tam, kde si to zaslouží, kde čtenáře neposouvá a kde mu nic nového neříká. Možná máte pocit, že čím déle čitatele zdržíte, tím lépe. Jenže on vám stejně uteče, když se začne nudit. I na blogu tedy kvalita vítězí nad kvantitou.

A na závěr ještě jedna dobrá rada: Podrobte kritickému pohledu i téma článku. Máte skutečně co říci? Není to jen jinak popsaná známá skutečnost? Jde o myšlenku skutečně originální? I tady platí, že  méně může znamenat více.

Poznejte své šance!