Než utratíte peníze za SEO

Internet je nový marketingový prostor, který prozíravý podnikatel nemůže ignorovat. Není to jen jiné informační médium, jako je třeba tisk nebo televize. Máme tu co do činění se svébytným trhem s vlastními pravidly.
Jedno ze základních pravidel byznysu na internetu pravidel říká, že zákazník se neorientuje podle reklamy, ale především za pomocí vyhledávačů. Největší šanci pak samozřejmě mají ti, kdo se objeví ve výsledcích na prvních místech.

SEO (Search Engine Optimization, optimalizace pro vyhledávače) je tedy způsob, jak dostat vaše webové stránky na dobrou pozici a zvýšit tím příliv návštěvníků. Činnost je to jistě užitečná a nelze se proto divit, že na každém kroku můžete zakopnout o nějakou tu nabídku, slibující úžasné výsledky. V praxi je to ale bohužel jiné.

"Výsledkem čehokoliv v obchodě nemůže být splněný úkol nebo udělaná práce, ale jen a jen prodej."

Viděl jsem pár takových zpráv SEO firem, které hýřily optimismem, ačkoliv čísla o prodeji říkala něco jiného. Není divu: návštěvník ještě zdaleka neznamená zákazník. Zlákat tedy někoho k návštěvě stránek je jen polovina úkolu - druhou je pak přimět ho ke koupi. Troufám si tvrdit, že je to ta těžší část celého úsilí.

Vedle SEO bychom tedy jedním dechem měli mluvit i o CO, tedy Customer Optimization, optimalizaci pro zákazníky. Stačí se bystrým okem rozhlédnout po internetu, aby bylo jasné, že tady je ještě pole neorané, ba úplný úhor. Bohužel, firmy zabývajícími se SEO to obvykle nedovedou - od optimalizace programátorské je k marketingu přece jen poněkud daleko. Pak má ovšem veškerá optimalizace ten důsledek, že z vašich stránek udělá průchozí dům - klik sem, klik tam. Práce je udělána, ale efekt se nedostavil.

Často zdůrazňuji, že cílem a očekávaným výsledkem čehokoliv v obchodě nemůže být splněný úkol nebo udělaná práce, ale jen a jen prodej - vyšší, efektivnější, úspěšnější. Nedostaví-li se, vyhodili jste peníze zbytečně oknem.

Ovšem ani samotná CO nepřinese nic úžasného, není-li spojena s celkovým marketingovým prostředím firmy, jejím marketingovým designem. Co si pod tímto pojmem představit? Anglické slovo design umožňuje vedle známého významu, týkajícího se řešení zejména vzhledu, překlad i ve smyslu projekt a rozvržení. Můžeme říci, že marketingový design v sobě zahrnuje obojí, je to řešení účinné i pěkné na pohled - samozřejmě zrakem zákazníka.

žárovkaAktivní prodej je tím nejspolehlivějším způsobem, jak zvýšit tržby (v praxi se už podařilo i navýšení o 100 %). A funguje vždy a všude, ve všech oborech. Není to tak obtížné, jak by se mohlo zdát, protože aktivní prodej je pro tradičního obchodníka přirozeným prostředím, kde se cítíte jako ryba ve vodě. Přečtěte si o tom více

Marketingový design tedy není značkový kabát, jak to praktikuje reklama. Je to spíše kůže, spojená tisícerými nervy i vlásečnicemi s celým tělem pod ní. Můžeme v něm vidět jistou podobnost s informačními systémy, jak jsou dnes používány. Je vůbec s podivem, že zatímco tyto systémy jsou běžnou součástí podniků, na marketingový komplet nikdo příliš nemyslí.

Než tedy utratíte peníze za SEO, zamyslete se nad tím, jak to u vás vypadá s marketingem a zda by se nemělo nejdříve zorat toto pole. Vylepšovat od konce totiž není dobrý nápad. Začněte tedy marketingovým designem a až budete mít co ukázat, poohlédněte se po někom, kdo vám zoptimalizuje web pro prohlížeče.

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošleme emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách