K čemu je vlastně dobrý Facebook?

   marketing

K čemu je vlastně dobrý Facebook?Internetový marketing je skvělý a funguje. Jen je třeba dávat pozor, abyste v zápalu technologického nadšení pro automatizaci komunikace se zákazníkem (a můžete zatím odjet na Seychely) nezapomněli, že nakupující je člověk. A to se vším všudy. Obrovská obliba Facebooku a dalších sociálních sítí není ničím jiným, než přirozenou reakcí na předchozí odlidštění webů. Když lidé nenašli možnost popovídat si například o zboží rovnou v e-shopech, převedli své debaty jinam.
 

To však neznamená, že přesun proběhl se vším všudy a z Facebooku se stala filiálka vašeho internetového obchodu. Kdybychom rozdělili den produktivního člověka na zónu pracovní, nákupní a odpočinkovou, Facebook zcela jistě patří do té třetí. A to znamená, že nabízet tu akce, nebo se dokonce snažit prodávat, je zbytečné. Vůbec se nedivím, že jsou to právě e-shopy, kdo nejčastěji skuhrá nad mizivou efektivitou facebookové stránky. Asi by se vám také těžko líbilo, kdyby v televizi běžel místo filmů nepřetržitý proud reklamy.

"Pamatujte si, že v případě Facebooku jde o relaxační zónu


Jak ho využít?

Dobrá, když tedy potenciálního zákazníka pobavíte, co z toho budete mít vy? Co máte (nebo mají vaši konkurenti) z nákladných eventů? Obvykle dosti slabé posílení povědomí o značce. Na Facebooku to možná někdy nefunguje o moc lépe, ale zato tolik neutratíte. Navíc můžete své skóre vylepšit.

V první řadě je tu snadná možnost šíření. Efekt sněhové koule způsobí, že pokud se trefíte do vkusu fanoušků, bude jich přibývat rychleji a rychleji. Kliknout je jednoduché. A jak se trefit? Mějte stále čerstvý obsah. Jde o to, aby k vám lidé chodili automaticky, aby si vaši stránku na Facebooku dávali spolu s první kávou po ránu, sotva zapnou počítač. A večer před vypnutím tabletu. Ale to musí vědět, že tam něco nového bude. Chodili byste pro čerstvý salát do prodejny, kde ho jednou mají ve čtvrtek, pak v pondělí a zase tři týdny nic? Opravdu byste tam každý den nahlédli, jestli ho náhodou neuvidíte?

Obsah je samozřejmě také důležitý. Hodně vážné věci mohou být skvělé, ale ne na Facebooku. Pamatujte si, že jde o relaxační zónu. Tím neříkám, že je nutné se dát směrem k bulváru. Když už, tak jen trošku (záleží samozřejmě i na tom, co děláte, takový Blesk se jistě nemusí omezovat). Ale i seriózní informace se dají podat odlehčeně, barvitě a zábavně.

Jak zjistila kterási studie, lidé nemají na Facebooku rádi obchodování, ale reklamu snesou. Asi to bude tím, že reklama dnes více baví, než prodává. V každém případě působí lépe než akční letáky, zvláště když po vás chtějí, abyste teď hned šli nakupovat. No promiňte, ale já už jsem v posteli…

žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první interaktivní samoobslužnou publikaci zdarma.


Přiveďte zákazníky na web

K čemu vám ale všechna ta námaha bude, když se na internetu dočtete, že počet fanoušků má asi takovou výpovědní hodnotu, jako odpovědi účastníků průzkumů, spontánně (a s důraznou nápovědou) si vzpomínající na vaši značku? Že jsou s prodejním úspěchem spojeni jen velmi volně? Odpověď zní, že užitek z nich budete mít tehdy, až je přivedete na svůj web. Ne že by to mnohé e-shopy nevěděly. Ale když nemají nic jiného, než nákupní stránky, kam jinam mají návštěvníky lákat, i když ti to vůbec nemají rádi? Je vidět, že s jednoduchým schématem internetového obchodu nevystačíte. Chybí tu zkrátka něco, co najdete na webech jiného zaměření: blogy, obecnější informace, návody, rady, články…

Je to samozřejmě práce navíc, ale bez ní ani na internetu žádné koláče nezískáte. Posuďte sami, jestli jste na tom tak dobře, že vám vždy vyjde první místo v cenových porovnávačích a ještě počítáte zisk na miliony. Pokud ne, nespoléhejte se na zkratky. Z Facebooku k rychlovarné konvici za stovku nebo tričku za padesát je to sice svůdně blízko, ale touhle cestou se vydá jen málokterý zákazník. Veďte ho raději trasou delší, ale zato přitažlivější, kterou si poznačí do své mapy.

V intuitivním marketingu platí, že čas strávený se zákazníkem není nikdy ztracený. Obdobně i na internetu můžeme říci, že čím déle se u vás takový člověk zdržuje, tím lepší máte šanci, že nejen koupí, ale že bude nakupovat znovu a znovu. A netýká se to samozřejmě jen e-shopů.

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošleme emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách