Franšízy se hrnou jako lavina

   marketing

Franšízy se hrnou jako lavinaNěco se děje. Tak bych charakterizoval to, co zachytily mé marketingové instinkty ve zprávách, které se čím dál tím častěji objevují. Říkají, že velké pivovary se pustily do budování nebo rozšiřování franšízových sítí restaurací a hospod, další franšízy ve stravování zahajují svoji činnost a nejde jen o tuto oblast. Na český trh míří například Harley Davidson, Dallmayr, Lagardere Travel Retail, Barker Shoes a další známé značky. Trhy se po krizi zotavují, franšízanti se přestávají obávat rizika a řetězové podnikání z toho všeho těží a jeho expanze zrychluje. Bohužel na úkor samostatných podnikatelů.

Ať už podnikáte v oboru stravování, maloobchodu nebo služeb, můžete si být jisti, že až se sejde rok s rokem, budete řetězci obklíčeni daleko více, než je tomu dnes. A že všechny ty novotou zářící provozovny přilákají řadu vašich zákazníků. Franšízanti do nich vložili nemalé peníze a udělají proto všechno, aby o ně nepřišli. Agresivní marketing bude jistě základem této snahy. Co nabídnete vy, jakou hráz proti nim postavíte?

"Jsem si jistý, že podnikatelé, kteří se zatím staví k marketingu zády, to nedělají z hlouposti nebo zaostalosti."

Marketing je tradičně slabinou malých a středních podnikatelů a situace se ještě zhoršuje. Současná poptávka po marketingových seminářích a školeních se pohybuje někde na polovině toho, co bylo běžné před krizí. "Když jsme to vydrželi bez marketingu po celou dobu krize, tak teď ho tím spíš nepotřebujeme," řekl mi jeden podnikatel. A viditelně není sám, kdo takto uvažuje. Zapomíná však na skutečnost, že i řetězce se v té době držely při zemi a místo rozšiřování usilovaly o udržení. To se dnes prudce mění a menší podnikatelé nemají nic, čím by mohli reagovat a odvrátit od sebe ten nový konkurenční nápor. Zvlášť když jsou přesvědčeni, že marketing jim v ničem nepomůže.

Pojďme si znovu zopakovat, co jsem říkal už před těmi deseti a více lety: Marketing nerovná se reklamě. Je to způsob podnikatelského myšlení. Intuitivní marketing je pak způsobem myšlení menších podnikatelů. Co to tedy znamená? Obchodník či restauratér, který se marketingem nemíní zabývat, se soustředí na získávání nových zákazníků. Jenže když zesílí konkurence, není je kde brát. Ani když sníží ceny na úroveň, kdy už nic nevydělá.

Znám příklad prodejny potravin, která neustála odliv zákazníků do nově otevřeného Tesca. Dalo by se říci, že za to může dravý řetězec s nízkými cenami. Jenže dávno před jeho otevřením v obchodě pravidelně docházelo pečivo už před polednem, prodavačky dávaly najevo, jak je nakupující obtěžují, a prodejna čím dál tím více chátrala. A to je také marketing. Podnikatele tedy nelikviduje jen konkurence, mohou si za to v mnoha případech také sami.


Konkurence ví, jak na vás

Jak se chová podnikatel, který považuje marketing za základ (nebo alespoň součást) svého úspěchu? Čerstvý výzkum agentury B-inside přinesl zajímavé informace. Takové firmy se chtějí letos zabývat zejména loajalitou zákazníků a otázkou, jak zvýšit prodej těm stávajícím, a to dvakrát více než podnikatelé považující marketing za zbytečnost. Můžeme si rovnou říci, že všechny franšízy mají propracovaný marketing a nehrozí, že by franšízanti jeho důležitost zlehčovali. Konkurence tedy má a bude čím dál tím více používat nástroje vhodné k tomu, aby získané zákazníky už nepustila. Jednou vám odejdou a už nikdy se nevrátí.

Jsem si jistý, že podnikatelé, kteří se zatím staví k marketingu zády, to nedělají z hlouposti nebo zaostalosti. Vůbec ne. Jen nevědí, jak ho uchopit, protože jediné informace, které zatím dostávali, pocházely od prodejců předražené reklamy nebo slevomatů. To ale není marketing, spíš jeho opak. Nemůžete přece neustále vydávat peníze a nemít žádné výsledky. A přitom je tu tolik nástrojů, které nestojí skoro nebo vůbec nic. Stačí se s nimi seznámit, naučit se je používat, a začnou se dít zajímavé věci. Vydáte se jinou cestou, než je ta, která vede k vytěsňování konkurencí a potupnému konci.

3 způsoby, jak navýšit tržby

Jak zvýšit tržbyNavýšit tržby za cenu velkých investic, to dokáže každý. Jako chytrý podnikatel nebo podnikatelka ale víte, že to není nic pro vás. Vy na to jdete především chytře a dokážete tak porážet i velkou konkurenci. A v programu PARTNER PLUS k tomu máte dobrého partnera. Podnikejte chytře


Marketing jednoduše

Intuitivní marketing si můžete osvojit dvěma způsoby. Když si koupíte knihu, máte v ní dobře popsané základy, ale ne už rozšíření, a zůstáváte na všechno sami. Nebo se stanete partnerem programu PARTNER PLUS a máte k dispozici nejen všechny dostupné a aktuální informace a pomůcky, ale i dlouhodobou podporu. Výhoda je v tom, že znám nejen marketing vhodný pro menší podnikatele, ale také marketing, které používají velké společnosti a řetězce, takže vím, před čím a jak vás chránit.


Žádné překážky na vaší cestě k úspěchu

Franšízy se hrnou jako lavinaA na četné dotazy ještě jedna důležitá odpověď: Program PARTNER PLUS není v rozporu s členstvím v jiných partnerstvích a aliancích a nenahrazuje je, ani se s nimi nekříží. Můžete proto do něj bez obav vstoupit, i když už patříte do nějakého společenství nebo řetězce nezávislých maloobchodníků. Pokud se tedy chcete postavit novému náporu konkurence, použijte tu nejrozumnější volbu a  přidejte se k nám.
 

Poznejte své šance!