Deset oblíbených podnikatelských argumentů a jak je překládat

   marketing

Deset oblíbených podnikatelských argumentů a jak je překládatV rozhovorech s podnikateli, na internetových diskusích i na konferencích se setkávám s řadou argumentů. Jednu věc mají společnou: ve skutečnosti říkají něco jiného, než co slyšíte. Za prvoplánovým sdělením se skrývají osobní postoje, pocity i třeba obavy. Řada argumentů se odvolává na zákazníky, ale přitom vyjadřuje vlastní názor. Zajímavé je, že lidé používající tyto argumenty se obvykle považují za praktiky, kteří nejlépe vědí, jak to v podnikání chodí a co zákazníci chtějí. Často se jim nedaří dobře, ale to svalují na okolnosti. Oni jsou zkrátka dobří, jen ti všichni okolo jim to kazí. Včetně zákazníků, kteří se přes všechny praktické zkušenosti schválně chovají jinak.

Naši zákazníci nemají internet
Používají zejména starší podnikatelé. Výsledkem je, že nemají webové stránky, nekomunikují se svými zákazníky e-mailem ani mobilem, nepoužívají sociální sítě. Pasivně ovšem internet používají, hlavně když hledají informace o tom, jak je škodlivý.
Překlad: Já nemám rád(a) internet a s tím nic nenaděláte.

"Argumentů negativních a vysvětlujících, proč to nejde, je vždycky více."

Naši zákazníci neplatí kartou
Opět většinou argument starších podnikatelů. Zavedení platby kartou se jim zdá náročné a nákladné, systému nerozumí. Sami sice karty až na výjimky (obdivovatele starých dobrých časů a paleo stravy) používají, ale to je přece úplně něco jiného.
Překlad: Mám tak dost starostí s klesajícími tržbami, ještě abych se zabýval(a) placením.

Lidi zajímají jen ceny
Podnikatelé, kteří začínali už v 90. letech, se drží toho, co tehdy platilo. Zvykli si natolik, že odmítají jakékoliv zmínky o tom, že svět se za těch dvacet let změnil. Zajímavé je, že většinou nemají ceny tak dobré, aby mohli konkurovat řetězcům. Snad doufají, že právě u nich zákazníci ztratí rozum ( viz také článek Nebezpečí nízkých cen)
Překlad: Jděte mi k šípku s novotami!

žárovkaCo se děje v hlavě vašich zákazníků? Na co myslí a podle čeho se při nákupu rozhodují? To by chtěl jistě vědět každý podnikatel. Dal by za to hodně, aby mohl do jejich hlav nahlížet. A co když není zase tak těžké zjistit, jak zákazníci přemýšlejí? Dokonce si to můžete ověřit sami s pomocí jedné z mých samoobslužných interaktivních publikací. Podívejte se, jak ji získat

Naši zákazníci mají málo peněz
Podnikatelé, kteří jdou nejjednodušší cestou. Tuší, že movitější zákazník by měl větší nároky, takže se raději zaměřují na ty chudé, u kterých nepředpokládají, že si budou vymýšlet. Pro jejich obsloužení jim pak stačí sehnat levně vybavení Jednoty ze sedmdesátých let. Fotky z jejich provozovny se občas dostanou na internet, když jim ji hygiena zavře.
Překlad: Já za to nemůžu, že se mi nedaří dobře. To vláda a mezinárodní kapitál!

Malí podnikatelé mají jenom dřinu
Obvyklá reakce na informaci, že by mohli něco dělat jinak. Nemá přece cenu vzpírat se osudu. Takoví podnikatelé dřou od rána do večera, ale odmítají jakoukoliv změnu. V podstatě jsou na tu dřinu hrdí. Mají pocit, že tak si jich lidi budou vážit a oni sama sebe také. Jenže svět je zkažený a zákazníci to stejně neocení ( a přitom se to dá dělat lépe a snáze, jak si můžete přečíst v knize Intuitivní marketing pro 21. století).
Překlad: Dělám, co můžu, tak mi nic nevyčítejte. Víc už to nejde, chcete, abych se udřel?

To je jen pro velké
Argument podnikatelů, kteří se rozhodli, že o něco usilovat není nic pro ně. Ti starší to zdůvodní tak, že do důchodu to už nějak doklepou, mladší životním stylem, protože není přece důležité se honit za penězi. Co je malé, to je milé, ale hlavně mě to nenutí víc přemýšlet. Jsou přesvědčeni, že malé podnikání musí dělat malí lidé. Jak by řekl student z populárního filmu pro pamětníky, touží stát se trpaslíkem ( snad vás v e-booku Tajemství Davidova praku přesvědčím, že i malí mají šanci na úspěch).
Překlad: Kdybych věděl jak, tak s tím podnikáním skončím, ať už mám konečně pokoj.

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání. Dokonce jak vyniknout nad velkou konkurenci a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby se tradiční podnikatelé zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se

Zákazníci si toho ani nevšimnou
Obvyklá reakce na upozornění, že něco není v pořádku. Od upatlaných dveří do provozovny až po díru v podlaze hlubokou deset centimetrů, včetně ručně psaných nápisů a cedulek. Alternativou je poučení, že dotyčný podnikatel nemá žádné nóbl zákazníky a je jim jedno, jestli má prodavač čistý plášť. Pokud se takovému podnikateli pokazí osvětlení, bude místo opravy tvrdit, že většina nakupujících jsou slepci.
Překlad: Neotravujte mě s maličkostmi, musím řešit klesající tržby.

Tak si koupí něco jiného
Odpověď na zjištění, že došlo některé zboží nebo je regál prázdný. Řada podnikatelů je natolik přesvědčena, že zákazník vnímá v jejich prodejně jen cenovky, že jakýkoliv poukaz na nedostatky ve vybavení, zásobení zbožím nebo chování prodavačů odbývají mávnutím rukou. Jejich zásadou je "když nemáme rohlíky, tak si koupí pór" ( a možná by ji změnili, kdyby si přečetli e-book Intuitivní marketing v prodejně)
Překlad: Starému praktikovi nebudete nic vykládat o tom, jak to chodí v obchodě.

Všichni by jen tahali z lidí peníze
Ve vztahu k zákazníkovi tento argument naznačuje, že podnikatel se považuje za jednoho z mála poctivých (zvláště ve srovnání s konkurencí). Obvykle se také dozvíte, že kdyby nikdo neutrácel za marketing a podobné hlouposti, produkty by stály polovinu a nastal by ráj na zemi. Ve vztahu k dodavatelům podnikatel říká, že on nemíní utrácet za nic, co nepotřebuje nutně k přežití. Zvláště za marketing.
Překlad: Čemu nerozumím, to je špatné. A co je špatné, tomu nechci rozumět.

Ať si to jde zkusit místo mě
Argument podnikatele, který se v některém z těchto bodů poznal. Lidé, kteří říkají, že něco dělá špatně, obvykle nerozumí (a ani nemohou rozumět) jeho specifickým problémům a důvodům, proč to právě tak dělá. Vůbec nevědí, že jeho zákazníci opravdu nemají peníze (bod 4.) a houby ví o tom, co je skutečně zajímá (bod 1., 2., 3., 7.). Jen se dělají chytří a chtěli by z podnikatelů tahat peníze (bod 9.).
Překlad: To se načekáte, než přiznám, že něco nevím nebo dělám špatně.

Ať už je to ale s výkladem a překladem podnikatelských argumentů jak chce, jedno je jisté. Těch negativních a vysvětlujících, proč to nejde, je vždycky více. Proto také množství neúspěšných podnikatelů převažuje nad úspěšnými.  A proto je tu program PARTNER PLUS, aby to změnil.

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošleme emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách